Jump to content

Resa till New York

M203

Recommended Posts

Sitter och lurar på en resa till NY, möjligtvis till påsk om det finns resor kvar. Så nu undrar jag;

• Är affärer, museum etc stängt under påsken?

• Var ska man bo? några hotell som rekommenderas?

• Några specifika ställen/affärer som rekommenderas att shoppa i? Ex bokaffärer, Mil-gear affärer etc

• Vad ska man se när det gäller , områden, museum etc etc (tänker stryka frihetsgudinnan...)

• Allmänna tips och tricks?

• Var bokar jag resan? Resfeber känns smidigt men det kanske finns smidigare, bättre, billigare?

• Någon som känner till några bra reseforum (svenska och utländska)?

• Övrigt :ph34r:

Tack på förhand

/P

Jag brukar vara i New York ett par tre gånger om året. Det är inte för inte som New York kallas "the city that bever sleeps".

Missa inte museumhangarfartyget USS Intrepid. http://www.intrepidmuseum.org

Canal Street är ju alltid skoj, Battery Park och en båttripp till Frihetsgudinnan och Ellis Island rätt fint, jag tycker inte du skall stryka det. det tog mig tio år innan jag lyckades besöka den. Det är mycket intreessant, som vanligt välgjort för turister och en viktig del av New Yorks historia. . En helkopterrundtur om du har råd. Ground Zero förstås och det gigantiska löjligt billiga märkesoutletvaruhuset Century 21 precis bredvid staketet. Kolla i Yellow Pages efter Army&Navy Stores, det finns en stor på 7:e har jag för mig nästan ända nere vid Canal. Pirerna är också mysiga.

Alla hyfsade hotell är svindyra, kolla på hotels.com för att bilda dig en uppfattning, boka sedan på billigare plats.

Stanna minst en vecka för är det ditt första besök kommer du inte att se skogen för alla träden annars. Staden är gigantisk och man blir lätt övermätt på intryck. Räkna inte med att hinna något mer än centrala Manhattan.

Köp ett tunnelbane- och busskort första dagen.

/P

• 3 weeks later...

Min far kom hem efter att ha besökt West Point Military Academy utanför New York förra veckan.

Han fick en speciell inbjudan att bo och verka med akademiens militära musikkår i två veckor, efter att ha fått ett stipendiat från hemvärnsmusiken för bra engagemang.

Du kanske inte kommer kunna bo där, men det lär kanske gå att fixa nån slags rundvandring eller så.

En timme och en kvart med bil från NY.

Ring och fråga eller maila dem om du är intresserad vetja.

http://www.usma.edu/

• 3 months later...

Återigen tack för alla tips! Hade glömt den här tråden, var ett tag sedan man kom hem...

Hursomhelst var allt kanon! Ska försöka åka över en gång till i år :lol: Rekommenderas

Här kommer en bild från resan som passar forumet...

200604072538cx.th.jpg

Tagen här

40°45'53.20"N, 74° 0'2.60"W , Dock lite ommöblerat nuförtiden

/M203

• 2 weeks later...

Har man brottom i New york ska man inte åka taxi, speciellt om man ska från en flygplats till en annan på väldigt kort tid. Detta fick jag och en kompis uppleva när vi skulle åka hem till Sverige. Taxi chaffisen var en riktig New yorkare, en sån man bara ser på TV, han var mörkhyad, lyssnade på reggae och var allmänt otrevlig. Han vevade ner rutan och skrek sönder halsen på bilar som stog i vägen.. och så fick han ryck när vi frågade hur långt det var till flygplatsen. Vi missade hur som helst flyget och fick bo på flygplatsen i över 30 timmar extra, UTAN pengar, och det var ju en upplevelse helt klart..

Har man brottom i New york ska man inte åka taxi, speciellt om man ska från en flygplats till en annan på väldigt kort tid. Detta fick jag och en kompis uppleva när vi skulle åka hem till Sverige. Taxi chaffisen var en riktig New yorkare, en sån man bara ser på TV, han var mörkhyad, lyssnade på reggae och var allmänt otrevlig. Han vevade ner rutan och skrek sönder halsen på bilar som stog i vägen.. och så fick han ryck när vi frågade hur långt det var till flygplatsen. Vi missade hur som helst flyget och fick bo på flygplatsen i över 30 timmar extra, UTAN pengar, och det var ju en upplevelse helt klart..

Till flygplatserna skall man alltid boka en stretch-limo. Det kostar bara runt $60 (d.v.s. 10-20 mer än taxi), men är ståndsmässigt och med chaufförer som kan sin sak. Kolla i telefonkatalogen.

/P

Till flygplatserna skall man alltid boka en stretch-limo. Det kostar bara runt $60 (d.v.s. 10-20 mer än taxi), men är ståndsmässigt och med chaufförer som kan sin sak. Kolla i telefonkatalogen.

/P

Eller en Town Car, brukar kallas för Car Service och finns även det i telefonkatalogen. I övrigt enligt Lt P.

EDIT: Ja, jag vet att Town Car är en bilmodell, men företeelsen och bilen är i stort sett synonyma.

• 5 years later...

Dags för mig att dra till NY i några dagar och planerar att lägga en halvdag på att shoppa grejer att fylla stridspackningen med.

Har naturligtvis googlat runt men tycker det är svårt att få en känsla för kvalitén på utbudet. Jag tar därför tacksamt emot tips på de/den butik man bör prioritera så det blir en effektiv tur med lyckat resultat :dribble: .

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...