Jump to content

Artilleriets Slutövning: RAGNARÖK 06

Recommended Posts

Vet inte om det har diskuterats tidigare, men Artreg har nu iaf haft sin LSÖ i Boden. (alla hade inte råd att åka till CR i Norge dry.gif )

finns en hel drös med bilder och repotage på Artregshemsida

Edited by henke
Döda bilder borttagna

Måste bara infoga den här bilden, en av de den häftigaste Haubits-bilderna jag sett!

Är denna bild tagen med en vanlig kamera. Trodde inte det var möjligt. Grym jäkla slutartid i så fall, eller kör man laddning 0,3? :happy:

Även om det brukar vara en sport att få med granaten på bild så är det inte särskillt svårt, ta bilden samtidigt som riktaren skjuter så brukar det funka. Har inte testat på höga laddningsställ, vet inte hur stor skillnad det gör. Alla bilder jag har på granater i luften är tagna med vanliga kameror.

Måste bara infoga den här bilden, en av de den häftigaste Haubits-bilderna jag sett!

Är denna bild tagen med en vanlig kamera. Trodde inte det var möjligt. Grym jäkla slutartid i så fall, eller kör man laddning 0,3? :happy:

Även om det brukar vara en sport att få med granaten på bild så är det inte särskillt svårt, ta bilden samtidigt som riktaren skjuter så brukar det funka. Har inte testat på höga laddningsställ, vet inte hur stor skillnad det gör. Alla bilder jag har på granater i luften är tagna med vanliga kameror.

även jag har en bild där man ser granaten hyfsat, då fick jag dock knäppa bilden samtidigt som jag såg pjäschefen börja röra handen för att klappa riktaren på axeln (och samtidigt säga FYR)

och det med en FÖRBANNAT sunkig kamera... (anledningen jag knäppte så tidigt är för att det är en viss fördröjning innan kortet tas på den kameran)

så det går, men givetvis är det enklare om man har en kamera som kan ta många kort på kort tid och med 1 tryck på knappen...

kan säga att jag tog säkert 15 bilder innan jag lyckades...

det var när vi skjöt laddning 2, provade även med lng 6, men då lyckades jag bara få med mynningsflamman (eldklotet) men granaten hade för hög hastighet för att synas på bilden.

@Diskaren

Trevligt att se en annan artradarit, men dina länkar funkar tyvärr särskillt kast...

@fu.vikström

skjyst! när å var var du ?

jaha då får vi väll försöka igen då :

IMG_4295.jpg

IMG_4307.jpg

IMG_4319.jpg

IMG_4320.jpg

bilderna är tagna sommaren 04 från hattberget på bodens södra

Edited by Diskaren

@diskaren: berätta gärna lite vad som händer på bilderna, icke artellerist som man är :baskerPa:

På de tre sista ser det ut som luftbrisader?

japp, de tre sista är luftbrisader

första är ögonblicksbrisad(er) (ser ut som 2st)

samt röken från 2 tidigare ögonblicksbrisader.

Är det FH77A eller FH77B som skjuter salvorna på Diskaren:s bilder?

går ej att avgöra, båda är 155mm pjäser och skjuter likvärdig ammunition.

troligt är dock 77A om bilderna är tagna mellan 2001 och 2006, tidigare så utbildade man på 77B (anledningen man kört vpl på 77A det senaste är att det är gratis ammunition, på det sättet kan man öva med skarpa granater isf övngranater, ammunitionen till 77A skulle ju dessutom destrueras på ett eller annat sätt, skjuta upp den är enklast)

[edit]

efter att kollat Diskarens profil så kan jag avgöra att det med 100% säkerhet är FH77A som skjuter, detta pga att det är den pjäs man utbildade på då.

Edited by Skuggan

oh goood... i just creamed my pants...

eller på svenska...

herre jävlar... nu gick det för mig.....

umm... du har inte fler liknande bilder? :lol:

hum ja tror nog inte att ja har nå fler liknande efter som att jag låg på artilleriradar så finns de int så mycket men har ca 3GB bilder + filmer från värnplikten från en massa annat

@diskaren: berätta gärna lite vad som händer på bilderna, icke artellerist som man är :)

På de tre sista ser det ut som luftbrisader?

japp de är luftbrisader som skuggan säger

Är det FH77A eller FH77B som skjuter salvorna på Diskaren:s bilder?

det är 77A

Edited by Diskaren

va e poängen me luftbrisader ? :lol:

elle ede bara skott för övning så ni slipper sopa igen alla hålen ?(eventuellt reparera jordskorpan)

:)

(kan nada om artileri)

Ger en större ytverkan för splitter..

Om du kollar på bilderna kan du se splitterverkan i "vattnet" eller vad det nu är..

Edited by Jolle

En tumregel är att granaten briserar i meter över marken vad den har i centimeter. En 12´a smäller alltså runt 12 meter innan den slår i backen, en grövre granat smäller högre upp. Och detta just för att få optimal splitterverkan mot oskyddade eller lätt skyddade mål. Skjuter man inte med luftbrisad så smäller granaten vid nedslag (direktbrisad), med fördröjd verkan (inträngningsbrisad eller sjömålsgranater). Mot trupp i skog skjuter man t ex med fördel med direktbrisad som briserar i trädkronorna och sprider splitter, blandat med inträngningsbrisader som går ner ett stycke och briserar på marken. Är marken frusen, stenbunden eller om man skjuter med låg elevation kan man få till en studsbrisad. Går även att få om man skjuter med låg elevation mot en vattenyta! Har nämligen fått det en gång...

En tumregel är att granaten briserar i meter över marken vad den har i centimeter. En 12´a smäller alltså runt 12 meter innan den slår i backen, en grövre granat smäller högre upp.[...]

Ovanstående gäller bara för haubits motsv. Tumregel för granatkastare är kalibern i decimeter, alltså en 12 cm grk-granat ZB briserar dryga metern över marken.

Edit: @Diskaren

Riktigt fina bilder, har själv lett haubits från Hattberget. Kan du lägga ut bilderna i originalupplösning så man kan ha dem som bakgrundsbild eller så?

Edited by Pegin

• 3 weeks later...

En tumregel är att granaten briserar i meter över marken vad den har i centimeter. En 12´a smäller alltså runt 12 meter innan den slår i backen, en grövre granat smäller högre upp.[...]

Ovanstående gäller bara för haubits motsv. Tumregel för granatkastare är kalibern i decimeter, alltså en 12 cm grk-granat ZB briserar dryga metern över marken.

Edit: @Diskaren

Riktigt fina bilder, har själv lett haubits från Hattberget. Kan du lägga ut bilderna i originalupplösning så man kan ha dem som bakgrundsbild eller så?

detta är orginal bilderna, så tyvär 0:)