Jump to content

Försvarsmakten i Fokus

Recommended Posts

Satt på pendeln idag och snubblade över ett kvarglömt ex, av det senaste nummret (17 mars) av tidningen Fokus. En svensk, kamouflagemålad soldat prydde omslaget med tillhörande rubrik: "Vad sysslar de med?". Givetvis öppnade jag tidningen för att utforska denna groteska frågeställning, jag menar hur vågar dem :)!

Detta nummers fokus visade sig vara på FM och dess framtida roll, med ett inlägg på ledarsidorna, efterföljandes av en/ett artikel/reportage på 12 sidor, uppdelat i flera mindre artiklar/intervjuer/reportage.

Mycket intressant att läsa denna, i vissa avseenden kritiska granskning, där både politiker som vissa officerare inom FM får sig en känga. Nyanserat och välskrivet (mindre faktafel kanske förekommer, men inga som fick mig att resa ragg), där man lägger fram fakta på bordet och ställer sig frågande till vad FM skall ägna sig åt i framtiden, samt varför man från politikerhåll, är så förvirrat otydlig gentemot allmänheten, ex. gällande det ökade, internationella engagemanget. Olika åsikter lyfts fram och jag måste säga att jag instämmer i mycket.

Tidningens artiklar finns inte på internet, men är det möjligtvis någon som köpt detta exemplar, ev. prenumererar på tidningen och har några åsikter om detta? Håller ni med? Är jag helt ute och cyklar?

Om inte läst detta ännu, rekommenderar jag er att införskaffa ett ex. och bilda er en uppfattning? Mycket intressant läsning vart man än står utlovas, med allt från SSG:s insats i Kongo till lite av soldaternas vardag i Kosovo.

Betänk att allt detta förmodligen riktar sig till främst civila, som inte alltid är så insatta och vet allt som vi MÖP:ar, redan granskat med lupp.

EDIT:Om BlåGul inte anser att detta hör hemma i Luckan, får ni flytta, men jag visste inte vart denna skulle placeras.

Edited by Rönström

Satt på pendeln idag och snubblade över ett kvarglömt ex, av det senaste nummret (17 mars) av tidningen Fokus. En svensk, kamouflagemålad soldat prydde omslaget med tillhörande rubrik: "Vad sysslar de med?". Givetvis öppnade jag tidningen för att utforska denna groteska frågeställning, jag menar hur vågar dem :baskerFN:!

(---)

Tidningens artiklar finns inte på internet, men är det möjligtvis någon som köpt detta exemplar, ev. prenumererar på tidningen och har några åsikter om detta? Håller ni med? Är jag helt ute och cyklar?

(---)

EDIT:Om BlåGul inte anser att detta hör hemma i Luckan, får ni flytta, men jag visste inte vart denna skulle placeras.

Finnes på internet, ja? URL?

Tydligen inte, tyvärr.

Håller med om att Fokus reportage är läsvärt och ställer bra frågor om FM framtida roll. Tyvärr ges inga svar av poltiskt ansvariga. Förhoppningsvis kommer försvarsfrågan upp till diskussion i valrörelsen. :baskerPa:

URL till: Fokus

Upptäckte tidningen igår på 7elva, och med det omslaget var jag ju tvungen att se vad det rörde sig om. Håller med dig om att det var välskrivet, och intressant med en kritisk granskning av "utomstående". Kul när reportern pressade Leni om Nato-medlemskap och hon svarar inte alls på frågan utan pratar om FN och EU istället. Det är tragiskt hur vissa saker kan vara så tabu hos våra folkvalda. All heder åt Håkan Juholt däremot, har alltid sett honom som en försvarspolitiker med huvudet på skaft, och detta reportage förstärker bara det intrycket.

Till alla er som inte läst detta (nya?) magasin, gör det!

Edit: Omslaget.

fokus2.jpg

Edited by C DK012

All heder åt Håkan Juholt däremot, har alltid sett honom som en försvarspolitiker med huvudet på skaft, och detta reportage förstärker bara det intrycket.

Usch, han är ju den värsta av dem alla, han använder FM som glesbygdsstöd, inte till riktig verksamhet med blod svett och tårar.