Klinken Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 Eftersom jag har en så otroligt trist dag på jobbet, så roar jag mig med att leta efter kul länkar.....hittade denna: http://abc.net.au/cnnnn/video/ep07_stupidyankees.ram Finns det något hopp för det där landet? OBS!! Real Player behövs till denna! Fridens liljor // Fk Klinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 Måtte detta vara fejk på något sätt... annars "be afraid, be very afraid"... Fast favoriten är: "-varifrån kommer KFC?" "-Kycklinggrejen? ingen anning?" "-Vet du vad KFC står för?" "-visst, Kentucky fried chicken" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 Skrämmande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HF-HTR Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 Hehe fast alla vet väll att amerikanarna är ett korkat gäng. Det syns väll ganska tydligt i den politiska debatten där sakfrågorna är helt utelämnade till förmån för smuttskastning och skitsnack . Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 Jag hoppas verkligen att det är fake :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 Hehe fast alla vet väll att amerikanarna är ett korkat gäng.Det syns väll ganska tydligt i den politiska debatten där sakfrågorna är helt utelämnade till förmån för smuttskastning och skitsnack . Påminner lite om ett forum jag brukar hänga på........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Radagast Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 http://hem.passagen.se/svartget/misc/World.jpg Har sett tre andra sådana där klipp varav ett var från Jay Leno. Den obildade massan är lätt att få med sig "wollt ihr den totalen krieg?!" Fläskiga äckliga amerikanare som inte ens har varit utanför sin egen stad, skriker vilt av glädje när missiler far iväg mot fjärran land, deras glädjetjut får dem att sätta ostburgaren i halsen. Så småningom återgår livet till känsloknarkandet framför Ricki Lake. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HF-HTR Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 [Fläskiga äckliga amerikanare som inte ens har varit utanför sin egen stad, skriker vilt av glädje när missiler far iväg mot fjärran land, deras glädjetjut får dem att sätta ostburgaren i halsen. Så småningom återgår livet till känsloknarkandet framför Ricki Lake. Hehe bulls eye Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 "-Hur många Eiffeltorn finns det i Paris? -Jag vet inte, men jag gissar på tio." Herregud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RANGERTEDDY Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 Fan asgarv.... Är det inte så att i Amerikanska skolor lär de endast ut amerikansk historia, och andra kontinenters historia bara om USA på något sätt är involverat... Finns säkert folk som veta om det är sant, LRRP kanske. Jag hade förmånen att besöka Holland genom IACE där deltog ett gäng Jänkare. Kan säga att de va precis som man trodde, stora i käften, högljudda, arroganta, okunniga; och självklartvar en av dom Mycket rund till formerna. Det va mycket "GO USA" så att säga... Men efter cirka 3dagar skreks det öppet från deras munnar, SWEDEN SWEDEN........ efter lite manipulation och kraftig marknads föring....HE HE DE va facktiskt veldigt trevliga tillslut, men drika öl och sprit e inget dom borde skryta om inför Europeer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Radagast Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 Jag glömde säga att Passagen är krånliga att länka till. För att se bilden måste du kopiera denna adress, http://hem.passagen.se/svartget/misc/World.jpg och sedan klistra in den i adressfältet. Jag garvar varje gång jag ser den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 Yttermera jobbar även dom vidare på samma tema: http://www.yttermera.se/student....ar.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 How many world wars has there been? Uhhh, I dunno, 3? Han levde säkerligen under det andra idioten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 Jo visst finns det en rätt stor okunskap om omvärlden i USA. Det är oroväckande då de har så stort inflytande. Men för balansens skull tycker jag att vi inte ska glömma bort att USA är ett enormt land. De reser mycket inom sitt land som snarast är en kontinent. När vi hånar dem för att inte kunna Danmarks huvustad osv. ska vi nog inte glömma bort att endast ett fåtal europeer kan räkna upp de amerikanska delstatshuvudstäderna. Delstaterna är jämförbara i storlek med länderna på denna sidan pölen. Hur många svenskar tror ni kan världens sjunde största ekonomis huvudstad, dvs. Kalifoniens? Sedan finns det amerikaner som har koll på läget också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 Nänä Haegg...här generaliserar vi och drar alla över en kam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted November 15, 2002 Report Share Posted November 15, 2002 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunken Posted November 16, 2002 Report Share Posted November 16, 2002 Haegg: Har en liten anekdot som anspelar på det du skrev, en man här i byn hade kunder på besök från Amerika och de satt på Wärdshuset och diskuterade under lunchen, efter en stund kom de in på samtalsämnet kunskap om den andres land och mannen (från byn) frågade om de kunde alla Sveriges landskap. Amerikanarna skrattade och sade att de kunde de inte och menade att han inte kunde rabbla upp alla delsater i Amerika, mannen från byn kunde naturligtvis alla delstater och räknade upp allihopa och sedan var amerikanarna tysta ett bra tag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RANGERTEDDY Posted November 16, 2002 Report Share Posted November 16, 2002 Att rabla upp samtliga staters "huvudstäder" i USA tycker jag är ovesäntlig. Att däremot veta att usa har delstater vad USAs huvudstad heter är däremot viktigare. Man bör kunna Samtliga länder i Europa öch så många man kan i Övriga världen helst oxå deras huvudstäder och de språk som talas. Självklart glömmer man lite med åren. Man borde kanske veta att det finns något som kallas EU och vad det innebär. Sedan när man reser till ett annat land tycker jag det är viktigt att studera lite om landet. Jag menar att bara för att man bor i ett av de största länderna betyder det inte att man inte behöver veta något om övriga världen. Jag kan ju bara titta på de gånger jag mött Amerikaner. När jag träffade dem under IACE så visade dom en utb. nivå som man inte kan säga var högre än mellanstadiet. De va som jag skrev innan väääldigt GO USA, de tyckte att allt från USA va bäst liknande. Men efter ett par dagar i Europa började de inse att det finns saker i andra länder som är bra och kanske bättre änhemma i demokratins vagga USA. Man fick typ ha geografilektioner med dem.... det finns ju faktiskt en anledning som dom ses som lite "EFTER".... Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted November 16, 2002 Report Share Posted November 16, 2002 måste bara säga den roligast jag har hört.. vet inte om den är 100 % sann men tror det.. kompis kusin om jag minns hade fått frågan.. den löd (ställd av en amerikan så klart ;) "you got the same problem with wikings that we have with negers?" men man ska inte klaga, viljan att lära sig fanns iallafall.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted November 16, 2002 Report Share Posted November 16, 2002 Okej, jag faller väl för grupptrycket och generaliseringarna om de på andra sidan pölen. Här kommer ytterligare en anekdot. För ett par år sedan så tog jag en Djurgårdsfärja från Slussen. Med på båten var ett medelålders amerikanskt par. De pratade högt och var riktigt jäkla positiva till allt. Vi bytte ett par meningar sedan återgick de till att uttala superlativ. När vi kom iland så sa jag något till killen som stod på bryggan och hjälpte till med landgången. Den amerikanska damen frågade mig om jag kunde spåket. Då jag sagt att jag var svensk så blev jag konfunderad. Det visade sig att paret hört att man kunde ta en färja till Finland från Stockholm. Sedan hade de sett färjorna vid Slussen och slutsasten var självklar. De hade alltså förväxlat Djurgården med Finland. Jag höll masken och troligtvis så tror de fortfarande att de varit i Finland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 16, 2002 Report Share Posted November 16, 2002 Var i USA med skolan i September, i Cleavland närmare bestämt. Där bodde vi i familjer. Dom jag bodde hos var väldigt intresserade av andra länder och resten av världen så de var inte så "dumma". Men jag kan säga att där finns folk som inte vet nått om något. T.ex fick jag frågan av en av eleverna i skolan vilket språk vi talar i Sverige, han trodde vi talade Engelska, om vi hade tv, en vissade mig hur läsk automaten funkade m.m. Men efter ett tag började de fatta att Sverige inte var ett förfallet grått sönderbombat fattigt land. Det hela görs roligt med att USA är nått fruktansvärt omodernt all teknologi är typ 5 år efter (det finns dock moderna områden också, särskilt längs med kusterna dit turisterna kommer). Men efter en vecka i amerikansk High School började man förstå hur det kom sig att deras allmänbilding var så dålig. På historia boken stod det med stora bokstäver "WORLD HISTORY" när jag öppnade den var det första årtalet 1775 och en bild på Gorge Washington. Så var det överallt. Amerikanarna är inte dumma de är lurade. De har fått lära sig det lilla man lär sig i skolan och inget mer och allt i amerkans skolan handlar om USA. Gripen Link to comment Share on other sites More sharing options...
snake Posted December 7, 2002 Report Share Posted December 7, 2002 Ja vad kan man säga....stackars amerikanare..... :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted December 7, 2002 Report Share Posted December 7, 2002 En kul anekdot: en klasskompis till mig var ett år i USA som utbytesstudent. Han var i Mississippi och på sommaren åkte han runt i södern ett par veckor för lite semester. Han stannade till efter ett tag i nån håla längs vägen för att äta lite. Trevliga som de är började folket att snacka med honom och eftersom de hörde att han inte var från trakterna så frågade de varifrån han kom. Han svarade: "Sweden" varvid de frågade: "Sweden? Is that next state?" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted December 7, 2002 Report Share Posted December 7, 2002 Undra vilket som är värst. Det faktumet att idioterna styr världen eller att det finns folk i Sverige som ser upp till USA. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 8, 2002 Report Share Posted December 8, 2002 Ngn var inne tidigare på att de blev lurade till denna okunskap. Jag instämmer. En flod av floskler strömmer i strid fart från de amerikanska politikernas munnar, t.ex; Madelene Albright -vi har världens bästa sjukvård. Ja, fine, för de två tredjedelar som har sjukförsäkring och släpps in på sjukhusen. George Bush -vi har världens bästa amerikanska skola. (ung.) Osv. Det finns mycket floskler, särskilt från Bush. Vet ni flera? SKRIV! /RP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Det jävligaste är ju att det uttalande av George B som RP refererade till inte ens är sant: Att USA skulle ha världens bästa amerikanska skola... Glömde dom bort att Kanada ligger på den amerikanska kontinenten...??? Min faster var nog med på tidigare nämnda djurgårdfärja, för hon har berättat samma sak. Och så förs det diskutioner om huruvida vi ska gå med i deras stora lekstuga "nato" eller ej. Att man ens funderar på saken är skrämmande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 rekomenderad länk: http://www.nbc.com/nbc/The_Tonight_Show_wi...eno/jaywalking/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Isgubbe: Fy sjutton! -Vart nånstans steg de allierade styrkorna i land på Dagen D? Person 1: -Öh, Jamaica? Person 2: -Hm, nånstans mellan Asien och Spanien... Vad säger man? GO BACK TO SCHOOL!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Det hjälper tyvärr nog inte... Dom lär sig nog ungefär samma sak igen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted December 10, 2002 Report Share Posted December 10, 2002 dom får väl skylla på att dom i jämmnförelse med övriga världen och dåfrämst Europa är en ung nation Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.