Jump to content

Strv genom isen i Norge

Recommended Posts

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6 :(

Cold Response är en norsk övning med över 10.000 soldater från totalt elva nationer närvarande.

Svenska försvaret finns på plats med runt 2.000 värnpliktiga och yrkesofficerare, de flesta från I19 i Boden.

Inga svenskar ska ha befunnit sig i närheten av olycksplatsen, uppger svenska försvaret i ett pressmeddelande.

Tragiskt, det är bara att beklaga :(

Nu förstår man varför vi hade säkerhetsgenomgångar innan Battle Griffin förra året, att fordon kan gå igenom isen var en av punkterna de tryckte på...

Tragiskt.

Frågan är hur kommer det sig att en 60tung stridsvagn kör genom isen?

Dessutom, 2 av besättningen dog. Vilka kan de ha varit?

föraren och laddarn?

Och dog de pga av drukning.

Enligt vad jag erfar så har man god chanser överleva vid drukning i kallt vatten.

Edited by smirnoff

Det var en frusen myr enligt uppgift.

Det kan ju tänkas att man kan drabbas av exempelvis klämskador i vagnen, exempelvis om laddaren befinner sig på fel sida om bakstycket när kanonen börjar röra på sig.

Goda chanser att överleva vet jag inte om man har, men kanske bättre än om vattnet är varmt.

Frågan är hur kommer det sig att en 60tung stridsvagn kör över isen?

Det vi varnades för på Battle Griffin förra året var fruset vatten som det har snöat på, då är det ganska så svårt att skilja land från vatten. Jag vet inte om det var så i det här fallet men det är en möjlighet...

Kan någon förklara för mig varör kallt vatten är att förerdra framför varmt vid en sådan olycka?

För övrigt rankas smirnoffs felsyftning högt upp på min personliga citat-lista ;) Hemskt att sådan rolig läsning skall ha upphov i en sådan tragisk händelse bara... :(

Edited by simon

Tragiskt :(

Inte för att man borde hålla på och spekulera i sådana här saker men trode inte skytten och föraren leva farligast vid körning på is?

Ja det är nog ett inte helt tokigt antagande, dom har krångligast väg ut ur vagnen. Föraren är väll helt istängd i vissa tornlägen?

Kan någon förklara för mig varör kallt vatten är att förerdra framför varmt vid en sådan olycka?

För övrigt rankas smirnoffs felsyftning högt upp på min personliga citat-lista ;) Hemskt att sådan rolig läsning skall ha upphov i en sådan tragisk händelse bara... :(

I kallt vatten blir offrets egen kropp naturligtvis även nerkyld, och när kroppen kyls ner minskar dess ämnesomsättning, vilket minskar syrebehovet. (Gäller framför allt efter att medvetslösheten inträtt) Och således kan man klara sig längre i kallt vatten än i varmt. Men drunknar man i kallt vatten är man en död sill. Det ligger ju så att säga i ordets definition...

Stackars satar! Vilken överjävlig död. Fastklämmd och dränkt i en stållåda. Paniken måste ha varit fruktansvärd... Mina kondoleanser till de omkommnas anhöriga.

PS Detta kanske inte är en smakfull fråga i det här sammanhanget, men var det en Leo1 eller Leo2?

I kallt vatten blir offrets egen kropp naturligtvis även nerkyld, och när kroppen kyls ner minskar dess ämnesomsättning, vilket minskar syrebehovet. (Gäller framför allt efter att medvetslösheten inträtt) Och således kan man klara sig längre i kallt vatten än i varmt. Men drunknar man i kallt vatten är man en död sill. Det ligger ju så att säga i ordets definition...

Det är även mindre chans att drabbas av hjärnskador om man återupplivas efter att ha fiskats upp. Finns tillfällen då personer varit under vatten i en halvtimma och där återupplivning fungerat och de klarat sig undan skador på hjärnan.

Men visst är det tråkigt att en sån här sak skulle hända.

Oerhört tragiskt!

Vad hemst för föräldrarna att få till baka döda barn från lumpen, när militären bara skulle låna dem i c:a 9mån innan deras liv skulle börja på allvar... :(

De måste vara tungt för inblandade befäl också.

Mina tankar går till anhöriga, befäl och kamrater.

Edited by Spett och slägga

Soldatene som døde var vognfører og mest sannsynlig skytter. Vognføreren var i vannet i nesten 2 timer for han ble hentet opp. Dette var en veldig god venn av meg.

Soldatene var vervede profesjonelle soldater fra Telemark bataljon som har gjennomført militærtjeneste tidligere og de fleste har vært i utenlandstjeneste.

Mine tanker går til soldatenes familier.

Hvil i fred.

Det inträffade är en mycket tragisk händelse.

Svenska ingenjörer var tidigt på plats som jag förstod det med issågar för att få bort de mycket tjocka ismassorna som täckte vagnen. Även den svenska Bgbv 120 var på plats och hjälpte till för att bärga upp den norska stridsvagnen. Den bogserade sedan Leoparden till en norsk markverkstad i närheten.

Enligt en kollega som pratat med norska officerare så får alla norska stridsfordonsförare en sorts dykutbildning och i stridsvagnarna finns det en syrgastub som ska räcka i 15 minuter. Detta för att öka chanserna vid ett sådant här olyckstillbud.

Enligt ett pressmedelande jag sett så var den myr de körde ner i så liten att den inte fanns med på den karta som vagnen hade. Den var så liten att den endast fanns med på den lokala orienteringsklubbens karta. Dvs maximal otur...

mycket tragiskt...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179695

Verkar som om stridsvagnen gled ut på isen och soldaterna omkomm av nedkylning, inte drunkning.

JS

Från artikeln du länkar till:

Obduksjonen av de to omkomne viste at dødsårsaken var drukning. Hvorfor de to ikke klarte å få opp nødluken er nå det store spørsmålet. De to som overlevde, satt i tårnet og kom seg ut ved egen hjelp. De to omkomne satt nede i vogna.

• 2 weeks later...

Kan tillägga eftersom jag var där i Norge att dom svenska blå/gula inte var så speciellt glada över att hela övningen var en stor säkerhetsrisk..

vid ett tf sköt Royal marines närlys på oss.. det fullkomligt regnade ner närlys som landade på våra vagnar.. sen har dom oxå någon form av lysskott till sina granattillsattser som dom sköt på oss.. några träffade frontpansaret på vårat strf.. några for precis över..

Sen att man ska strida längs/på en europa väg är ju katastrof..

en härlig bild från Narvik.. när vi åker upp längs Echo 06 :P

pict03791bq.th.jpg

Edited by cEEE

Guest AlexKall
Soldatene som døde var vognfører og mest sannsynlig skytter. Vognføreren var i vannet i nesten 2 timer for han ble hentet opp. Dette var en veldig god venn av meg.

Soldatene var vervede profesjonelle soldater fra Telemark bataljon som har gjennomført militærtjeneste tidligere og de fleste har vært i utenlandstjeneste.

Mine tanker går til soldatenes familier.

Hvil i fred.

Det måste kännas fruktansvärt! Må dem vila i frid! Det är fruktansvärt att något sådant här ska hända! Mina tankar går till dig och deras annhöriga! :(

• 7 months later...