Jump to content

"Ny" terrängvagn till LBB?

3924

Recommended Posts

Hur länge har LBB haft dessa lätta terrängvagnar, liknar de som britiska Para's använder. Me ändå inte. Kan den simma som ATMP:n?

Jag trodde de hadde Polaris 4x4 och 6x6.

cc06ltgb.jpg

Den britiska ATMP (All Terrain Mobility Platform)

atmp.3.jpg

muv_atmp.jpg

Det är väll dom vagnar dom har haft från start?

Tillvärkade av John Deer har jag för mig.

De fanns då inte på min tid, men det är ju ett tag sedan nu.

Jag har har bara sätt bilder på Polaris 4x4 och 6x6 tidigare

omgrupperinggrk.jpg.

Edited by 3924

Hur länge har LBB haft dessa lätta terrängvagnar, liknar de som britiska Para's använder. Me ändå inte. Kan den simma som ATMP:n?

Jag trodde de hadde Polaris 4x4 och 6x6.

Den är på försök på K3, och ja den flyter...

låg inne på LBB 04/05 under denna tid använde vi polaris som på bilden, dock inte med band utan med terränghjul, på de stridande plutonerna hade vi 1/pluton, på GRK tror jag de hade 1/grupp för att kunna transportera 8cm pjäserna med ammo.

våra sjukvårdsplutoner hade även de dessa terränggående golfbilar, dock i okänt antal.

kan säga att dessa bilar är för jäkla bra, bra driv, fart och svåra att sätta i skogen... :happy:

@3924 :

Fordonet som urlastar på bilden är en Argo Avenger tillverkad i kanada, den är avsevärt mindre

i storlek och vikt än den supacat som används av brittiska armen och lastar / drar således mindre vikt ,

men har den för sverige och LBB uppenbara fördelen att den ryms som intern last i en NH90/hkp 14.

Supacat ATMP behöver hjälp av minst en Merlin 101 eller Chinook för att kunna tas som intern last i hkp.

De båda ovan har både helt andra terräng egenskaper än polaris ranger och kan tillskillnad från ranger drivas av diesel.

http://www.supacat.com/cat%20page.htm

http://www.argoatv.com/whatsNew.asp?WID=19&Archive-

MVH // Karon

Det är väll dom vagnar dom har haft från start?

Tillvärkade av John Deer har jag för mig.

De fanns då inte på min tid, men det är ju ett tag sedan nu.

Jag har har bara sätt bilder på Polaris 4x4 och 6x6 tidigare

omgrupperinggrk.jpg.

VAAA FAAAN!!!!

när jag gjorde gu så kallade vi K3 JBat för raggarbatljonen för att de var jägers to the bone men ändå åkte pjäsbil, men nu åker man alltså golfbil i terränglådan!? :D

ironi

Edited by GC1

@3924 :

Fordonet som urlastar på bilden är en Argo Avenger tillverkad i kanada, den är avsevärt mindre

i storlek och vikt än den supacat som används av brittiska armen och lastar / drar således mindre vikt ,

men har den för sverige och LBB uppenbara fördelen att den ryms som intern last i en NH90/hkp 14.

Supacat ATMP behöver hjälp av minst en Merlin 101 eller Chinook för att kunna tas som intern last i hkp.

De båda ovan har både helt andra terräng egenskaper än polaris ranger och kan tillskillnad från ranger drivas av diesel.

http://www.supacat.com/cat%20page.htm

http://www.argoatv.com/whatsNew.asp?WID=19&Archive-

MVH // Karon

Jag tackar mycket för svaret samt länkarna,

Efter att ha legat 10månader på JGRK på k3 som tredje pjäsman/Kulspruta 58 skytt (tredjepjäsman bär eldröret) så kan jag bara säga att golfbilarna är guds gåva till jägarna. Utan bilarna så omgruperar en JGRK pluton ca 3-4km/h. Med bilarna lyckades vi komma upp i lite över 7km/h och ändå ha bibehållet stridsvärde. Och när man kör GRK buret så får man med sig ca 9grnater per pjäs och med bilarna ca 40st. Så skratta inte åt dom. Dom är bättre än vad dom ser ut.

Det ger ju ett visst civilt merit värde i det också..har man kört en sån kan man ju jobba som vaktis eller golfcaddie sen.

Skämt åsido, vad har hänt med 4-hjulingarna och varför var inte dessa tillräckligt för GRK? Antar att inte hela plutonen kör uppsutten på dessa fordon.

De gamla 4-hjulingarna kändes också lite mer slittåliga, men vad vet jag, befattade mig aldrig med dem.

Edited by Jolle

De från K3 jag stötte på igår hade sexhjuliga Polaris Ranger, Tgb1119 och Auverland's.

Vad skiljer en Tgb 1119 från en vanlig 11-bil? De enda versioner (utöver grundmodellen) av Tgb 11 jag kände till var 1111 och 1112/1113.

svar ja, iaf under 04/05 användes 1119 bilarna flitigt. då försvaret hade så god ekonomi och lät oss åka helikopter hela tiden. 8-/:banghead:

1119 användes som helikoptrar för oss, dessa hade vi med oss vart vi än skulle. bör nämnas att de har färdats med från Norrköping till Villingsberg via kvarn. alla bilar lyckades ta sig fram utan att haverera...

dessutom är de perfekta att ha i skogen. krävs en del för att stoppa dem. :Malaj: