Jump to content

Arbetstider för piloter.

Recommended Posts

Ehum, 40timmar/vecka som alla andra?

fast deras vecka ser kanske liiite annorlunda ut..

Utbildning..

Simulator träning.

Fys.

Genomgångar av föregående flygövningar

flyger och övar, planerar uppdrag

osv..

om dom inte har gjort något drastiskt sedan JA-37 tiden för en 13år sen??

Vissa kvällar är det mörkerflygning också.

För ett par år sedan hörde jag att ff till skillnad från resten av officerskåren inte var arbetstidsreglerade, iaf inte på samma sätt. Men å andra sidan har de bra mycket högre lön också. Precis som i resten av försvaret finns det inte en själ på flottiljen en fredag eftermiddag. Undrar var de timmarna tas igen om man nu har 40h/vecka.

Det vore mer intressant att höra vad transporten (och specialflyget) har för arbetstider.

För kustbevakningsflyget hittade jag följande:

Arbetstiden är koncentrerad och varje besättning inställer sig 3 till 4 gånger i månaden för 4 dygns tjänstgöring i pass om 12-13 timmar, även nattpass.

Hur många h/dag arbetar en JAS39-pilot? Jobbar de varje vecka eller är det ett "varannan vecka tjänst" jobb?

Nån som har koll?

Arbetar??? en pilot som arbetar, hihihihihihi, den var bra...

För ett par år sedan hörde jag att ff till skillnad från resten av officerskåren inte var arbetstidsreglerade, iaf inte på samma sätt. Men å andra sidan har de bra mycket högre lön också. Precis som i resten av försvaret finns det inte en själ på flottiljen en fredag eftermiddag. Undrar var de timmarna tas igen om man nu har 40h/vecka.

På F17 är det ganska sällan flygningar på fredagar. Detta tas igen genom att man har mörkerflygning på tisdagarna, ialla fall nu på vinterhalvåret.

• Forumsledning

Det varierar ganska mycket från de olika förbanden beroende på hur många plan de kan ställa upp på linjen.

I övrigt är det ett vanligt 7-16 jobb, med planeringar, utbildningar, flygningar, simlekande och annat underhåll.

Man kan säga att 1h flygning = 4h arbete med planering och utvärdering.

Några särskilda krav på att man måste flyga har jag inte hört utöver för att t.ex sitta i 'incidentberedskapen' skall man ha flugit (enligt nato-standard) minst 80h föregående år och minst 10h de senaste 3 månaderna.

F17 har mörkerflygningar på tisdagar, då jobbar man fram till 2200, de hade även på torsdagar förr, men drog in pga ditt och datt och pengar hit och sånt. Har ju vart lite gnäll från boendena också.

Sen finns det ju krav från miljö-blabla om antalet starter som får göras under en viss period, utöver hur mycket pengar som finns i kassan förstås.

Det vore mer intressant att höra vad transporten (och specialflyget) har för arbetstider.

För kustbevakningsflyget hittade jag följande:

Arbetstiden är koncentrerad och varje besättning inställer sig 3 till 4 gånger i månaden för 4 dygns tjänstgöring i pass om 12-13 timmar, även nattpass.

Fredags eftermiddagar?

Idrott hemma i badkaret ju :banana

Således arbetstid :D

Det är upp till arbetsgivaren att fördela arbetsuppgifter, frivilligt deltagande på idrott är fullt tillåtet. Dock måste man betala själv annars blir det förmån och skatt å tokerier.

Vi har innebandy, simning och spinning som möjliga val på jobbet och dom aktiviteterna sker på arbetstid. :) (nej jag är inte pilot eller anställd som Yoff eller inom försvars makten)

Tidigare har vakt, brand och dom i tornet haft skiftgång.. Om man ska nämna några yrken som arbetar på konstiga tider..

Hoppas verkligen att du skämtar Imint

Jag skämtar aldrig om allvarliga saker...

Det helt klart allvarligt, ett allvarligt påhopp. Men har du inte bättre koll så är du ursäktad. Men nu är det ju så att du borde veta, och därmed är det just ett påhopp. Tråkigt. (Syftar då till påhopp mot piloter)

Edited by norecce

Skall vi dra några till? ;)

J.K Nilsson

Du menar i stil med ...

- What´s the difference between a jet pilot and his aircraft?

- When on ground, aircraft stops whining ... :huh:

Edited by Vargas

Det helt klart allvarligt, ett allvarligt påhopp. Men har du inte bättre koll så är du ursäktad. Men nu är det ju så att du borde veta, och därmed är det just ett påhopp. Tråkigt. (Syftar då till påhopp mot piloter)

Jag kanske vet bättre än du tror, du låter nästan som en pilot...

Jag kanske vet bättre än du tror, du låter nästan som en pilot...

Verkar som det spirar en del avundsjuka här. Oavsett om jag är pilot eller inte kan man väl ha en åsikt

Edited by norecce