Jump to content

"Det nya hemvärnet"

Guest

Recommended Posts

Tänkte bara berätta en liten sak som hände under helgens övning. Vi hade uppställning inför marschen till skjutbanan och våran instruktör, en energisk fd. Yrkesofficer, tillika kompanichef står och talar om hemvärnet förr och nu, och att i hans kompani är det minsann korrekt klädsel och uppträdande som gäller. "Det nya hemvärnet"

Just då kommer det en äldre hv-man gående förbi, hans klädsel går knappast att beskriva, civila BLÅ seglarstövlar med 90-byxorna nerstoppade i skaften,

hemstickad gulgrön tröja, givetvis utan mössa och varenda ficka plus jackans dragkedja öppen. Det blev inte så mycket mera tal om korrekt klädsel och uppträdande den dagen :rolleyes:

När man ser såna här saker förstår man att HV har det rykte det har....

Sorgligt. När du leder in på det spåret kan jag bara inte låta bli att beskriva en syn jag såg på stationen i Nijmegen för några år sedan.

Ponera en Hv-man 75+ i följande utstyrsel:

m/60 uniform.

Ljusgrå Ecco-skor.

Vit skjorta med stickad grå slips.

Båtmössa med kokard på rätt plats men silverfärgad knapp m/39-60.

Rosa ryggsäck

Läderlivrem (HV m/ä) över vapenrocken.

Inga truppslagstecken.

Gradbeteckning i silver på uniform med guld.

Vita spegelsolglasögon.

Man undrar vem som var hans närmsta chef.

Guest Lt. payne
Tänkte bara berätta en liten sak som hände under helgens övning. Vi hade uppställning inför marschen till skjutbanan och våran instruktör, en energisk fd. Yrkesofficer, tillika kompanichef står och talar om hemvärnet förr och nu, och att i hans kompani är det minsann korrekt klädsel och uppträdande som gäller. "Det nya hemvärnet"

Just då kommer det en äldre hv-man gående förbi, hans klädsel går knappast att beskriva, civila BLÅ seglarstövlar med 90-byxorna nerstoppade i skaften,

hemstickad gulgrön tröja, givetvis utan mössa och varenda ficka plus jackans dragkedja öppen. Det blev inte så mycket mera tal om korrekt klädsel och uppträdande den dagen :rolleyes:

När man ser såna här saker förstår man att HV har det rykte det har....

Och då tycker du att alla de andra 64000 hemvärnsmännen och kvinnorna är precis likadana idioter?!

OM du inte kan se eller märka skillnaden på såna som han och dom andra som tar HV på allvar så råder jag dej att kolla på fler HV-förband än ditt eget!

Såg ett par kvinnliga hundförare som gick utan mössa inne på ett kasernområde. Detta såg rätt illa ut så jag förklarade att man bär mössa utomhus. Det visade sig att under deras fem år i hemvärnet har aldrig någon informerat dom om detta!!

Jag har inte sett dom gå utan mössa efter detta...

Kan det vara så enkelt att det handlar lata chefer som inte bryr sig om att informera om klädsel? Eller vågar dom inte säga till för att dom är rädda att förlora personal?

Guest Lt. payne

Det är ju grova brottslingar som går utan mössa på en kaserngård....!

Om de varit med i Hemvärnet i 5 år och inte sett att alla andra bär mössa utomhus och inte själva fattat var deras egen mössa ska sitta så kan nog deras chef inte heller göra nåt åt det.

Tänker nu när vi får baskern..vilka problem vi får med klädseln :(

Problem?

Det är väl bara att bära den som den ska bäras. Nerdragen över öronen och märket mitt i pannan... ;)

Slå upp sidorna 59 och 159 i UniRFM99 så har ni två klockrena exempel på hur baskern ska bäras :)

The Swede

Har tyvärr inte tillgång till dom tjusiga böckerna...Eller finns någon av dom på MFLOG sidan?

Vad jag menade med mitt förra inlägg var att hur ska vi få folk att använda baskern rätt när dom inte ens kan klä sig rätt idag gäller oftast äldre herrar

*Ser hemska syner om uppställningar nu*  :)

men tack ändå för infon swede

Och då tycker du att alla de andra 64000 hemvärnsmännen och kvinnorna är precis likadana idioter?!

OM du inte kan se eller märka skillnaden på såna som han och dom andra som tar HV på allvar så råder jag dej att kolla på fler HV-förband än ditt eget!

Jag har aldrig kallat några för idioter, till att börja med så hörde inte denna "soldat" till mitt kompani, gudskelov. Jag är väl medveten om att de allra flesta män och kvinnor tar HV på största allvar, däribland jag själv!

Jag tycker bara det är synd att det är denna bild allmänheten har av Hemvärnsmannen, och inte lär den bli bättre när det fortfarande finns skräckexempel som det jag nämnde...

Guest Lt. payne

Jag har aldrig kallat några för idioter, till att börja med så hörde inte denna "soldat" till mitt kompani, gudskelov. Jag är väl medveten om att de allra flesta män och kvinnor tar HV på största allvar, däribland jag själv!

Jag tycker bara det är synd att det är denna bild allmänheten har av Hemvärnsmannen, och inte lär den bli bättre när det fortfarande finns skräckexempel som det jag nämnde...

Jag ber om ursäkt för att jag "fräste" till. ;)

Jag trodde i min enfald att du var en av dom som gillar att klaga på en organisation utan att var med i densamma.

Det dyker upp såna här ibland,därför blev mitt svar som det blev.

Återigen ber om ursäkt. :angry::D

Jag ber om ursäkt för att jag "fräste" till. <!--emo&;)

Jag trodde i min enfald att du var en av dom som gillar att klaga på en organisation utan att var med i densamma.

Det dyker upp såna här ibland,därför blev mitt svar som det blev.

Återigen ber om ursäkt. :angry::D

Ursäkten godtas! :cool:

Jag gillar inte heller folk som klagar på nåt som dom själva inte är delaktiga i, samt att man lätt drar alla över en kam, bara för att det finns vissa rötägg som skämmer ut en hel organisation. Ibland när man talar om att man är aktiv i hemvärnet så är det nästan så att man blir utskrattad, får höra saker som "prostatagerillan" mm. Tyvärr så kommer nog denna bild av HV att leva kvar länge :(

Rent allmänt borde vi ställa mer krav på utbildnings- och kunskapsnivån hos individerna inom hemvärnet istället för att snacka klädsel och andra "GU-ämnen".

Visst vi ska inte se ut som ett härke men vi ska samtidigt vara uppdragsanpassade vad det gäller klädsel och utrustning. Dessutom glömmer vi ibland bort att "civila" persedlar ofta kan ha en högre prestanda än det som kronan erbjuder. Dessutom är det ibland lite si och så med tillgång på rätt storlekar och "nya" plagg, vilket min gigantiska vindrock/värmejacka är ett bra bevis på, jag ser ut som en idiot i den men den värmer ändå gott.

Guest Lord Good

Jag jobbade litegrann som intruktör åt HV i min ungdom och HV:s verksamhet bestod till stor del av skjutbaneskjutningar. Det här var i Uppland och den vanligaste klädseln var träskor eller gummistövlar, gröna byxor (antingen m/59 eller Fristads), fiberpälströja och m/59 kepsen. Det lysande undantaget var Danmarks HV(från socknen utanför Uppsala, inte vårt södra grannland!). De var alltid korrekt klädda. Fast inte sköt de bättre för det.

• 1 month later...

Tyvärr så känner vi nog alla igen oss som har någon anknytning till HV.

Det som är ruggigt är när man försöker få de nya rekryterna att se ut som och uppträda som soldater.

Detta jobb som man lägger ner på det, känns bort kastat då ens egen kompanichef dyker upp med mössan ( m 90) käckt på svaj, inte en enda ficka knäppt och händerna i fickorna.

Kvartersmästaren har någon underlig blandning av M 59, M90 och grönställ....

Vilket föredömme....

Detta löser man genom att sammankalla Hv-rådet, alt. byta ut detta mot mer kompetenta personer vid Hv-stämman (har själv varit med om den lösningen ;) ) för att styra upp verksamheten och se till att man får rätt befäl på rätt plats.

Det är ju Hv-rådet som "styr" vilka som får bli befäl enligt HvH, nyttja detta!

Tycker det är allas vår skyldighet att hjälpa våra kollegor i HV med tex klädsel. Bättre påpeka i vänligt ordalag, så fort man ser någon halvklädd. Fungerar bättre än man kan tro ! Vi har alla ett kollektivt ansvar för att se ut och agera proffsigt. Hjälp din nästa osv....

Hjälper inte det, kan man ju alltid ge dem en käftsmäll och gräva ner dem i skogen.....   :D

Nä, ett litet försök till att bli seriös igen då...  Det gäller som jag skrev tidigare att kolla till och hjälpa först killen bredvid. Sedan kan man ju påverka enhetligheten i gruppen. Lyckas man få till lite hyfs i sin grupp, så vill ju de andra inte vara sämre. Ställer man då efter ett tag upp som en proffsig och korrekt klädd pluton, så svider det som befäl att komma med alla sina fickor öppna och mössan i benfickan. :)

Sedan är ju detta långt ifrån ett HV-problem !!! Hur många här hade inte någon / några "ohjälpliga" skräphögar till lumpapolare under GU ???  Jag lovar- Det finns alltså folk som inte ens jägarbefäl kan få hyfs på..... Vissa bara ÄR födda till att se ut som påsar med nötter.

..påminner mig om när vi skulle till Kosta skjutfält och skjuta lite.  

Vid uppsamlingsplatsen på väg dit, ser jag en "herre" i hans ...uniform och utrustning. 50-60år, lite orakad  med lite vita fjun kvar på skallen... står som en sne björk.. ja ni vet säkert bilden..    

Uniformen var det nog inge fel på förutom oknäppt och oranga-stövlar, men... i händerna där jag hade hoppats att få se en ryggsäck motsvarande,  ser jag 2st bruna pappers-icakassar,  med hjälm, stridssele, regnkappa och termosen nerstoppat...

Jag tror jag stirrar på han i 5min.. hittar inga ord..

Sen beslutar jag mig för att gå fram och fråga lite snällt vem som snott..  ryggsäcken . ...  och får svaret att han inte hittade den...      

alla har vi våra ess !    ;)              ..*suck*  :what:

..påminner mig om när vi skulle till Kosta skjutfält och skjuta lite.  

Vid uppsamlingsplatsen på väg dit, ser jag en "herre" i hans ...uniform och utrustning. 50-60år, lite orakad  med lite vita fjun kvar på skallen... står som en sne björk.. ja ni vet säkert bilden..    

Uniformen var det nog inge fel på förutom oknäppt och oranga-stövlar, men... i händerna där jag hade hoppats att få se en ryggsäck motsvarande,  ser jag 2st bruna pappers-icakassar,  med hjälm, stridssele, regnkappa och termosen nerstoppat...

Jag tror jag stirrar på han i 5min.. hittar inga ord..

Sen beslutar jag mig för att gå fram och fråga lite snällt vem som snott..  ryggsäcken . ...  och får svaret att han inte hittade den...      

alla har vi våra ess !    ;)              ..*suck*  :what:

Tror nog att vi känner igen oss alla i dom här beskrivningarna, man kan ju iaf hoppas att man drar sitt strå till stacken, genom att hålla ens grupp prydlig med rätt utrustning.

Tycker dock att Ica kassarna slår alla rekord. ;)

Iofs så har jag haft en vapeninventering där en äldre herre kom med 4:an nedplockad i molekyler, i en plastpåse, diverse viktiga sprintar och fjäder saknades....

Det var ju inte så mycket annat än att hjälpa den äldre mannen att kompletera och sätta ihop ak:n igen....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...