Jump to content

Medicinska test

Jolle

Recommended Posts

DN

Ngn som varit med om denna typ av mer "avancerade" test. Har själv varit test-råtta för allergi-mediciner vid 3-4 tillfällen och har tjänat ca 5000 sek före skatt per testperiod (ca 3 veckor, utspridda på ca 4 mån).

Kan ju dock säga att intresset för detta har svalnat rejält efter att ha läst detta. :/

DN

Ngn som varit med om ...

Jag är en av de ca. 40 försökspersoner som deltar i

en HIV-vaccin-studie på Södersjukhuset i Sthlm. Våra

labsvar är hittills hemligstämplade, men poängen med

studien är att vi ska visa ett immunsvar, det vill säga

att vi ska utveckla antikroppar mot HIV.

Mer info på HIVIS - Södersjukhuset

// Niclas

Var på klassåterträff i höstas och pratade då med en gammal klasskamrat som nu forskade i psykologi.

Hon fick tydligen tillfoga smärta genom el-chocker mm. Låter som rolig forskning.....

EDIT: Förtydligande: Man fick tydligen välja hur man skulle bli tillfogad smärta, bl a elchocker, sen utfördes tester. Hon hade alltså inte bara tillstånd att använda sig av grejerna, utan bedrev forskning på det.

@ stefanf

Jovisst serru, utvecklingen går framåt..! :)

Tyvärr har vi ju inte fått veta så mycket, inte

ens vi som är volontärer vet om vi visat nåt

immunsvar eller inte.

Sedan känner jag en av labråttorna på

Smittskyddsinstitutet, men även hon är tyst

som en mus.. :Malaj: (oj va rolig jag är.. förlåt..)

Vi var på studiebesök på Noaks Ark igår (inte zoo-butiken alltså) och dom nämnde kort att vaccin testas runt om i världen, på "20-30 ställen" som dom uttryckte det.

Men mycket mer än så fick vi inte veta om just vaccin.

Däremot fick vi träffa en person som blev HIV-smittad sent 80-tal, fick livet tillbaka -96 av bromsmedicinerna. Mycket fascinerande. Tidigare har i alla fall jag trott att AIDS ofelbart alltid leder till döden.

För dom som undrar så utvecklar en HIV-positiv person AIDS när immunförsvaret sjunkit förbi en viss gräns. Det som bromsmedicinerna gör är att hindra viruset att spridas mer i kroppen, och immunförsvaret kan börja jobba igen. När immunförsvaret sedan är någorlunda ok så har man faktiskt inte AIDS längre.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...