Jump to content

Hylsutkastarskydd i Bogaland

FrämstePI

Recommended Posts

http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=31675 - se bilderna av trupp

Hur länge har man haft den lilla presenningsbit som förefaller vara det som nämns i ärendemeningen på AK5? Fredsmässigt för att inte kamraten skall få en tomhylsa innanför kragen eller? Är detta nåt generellt för AK5 eller enbart för SIB?

Edited by FrämstePI

http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=31675 - se bilderna av trupp

Hur länge har man haft den lilla presenningsbit som förefaller vara det som nämns i ärendemeningen på AK5? Fredsmässigt för att inte kamraten skall få en tomhylsa innanför kragen eller? Är detta nåt generellt för AK5 eller enbart för SIB?

Sett det förut på mil.se, och då har det gällt övning i bebyggelse, så det är nog ett helt korrekt antagande. Om någon vet bättre så är det fritt fram att slå mig på fingarna här.

Sedan har det tagits upp förut, men jag har full förståelse att det kan vara svårt att hitta i träsket av ak5-trådar. 0:)

Mvh Toll

/edit: Jag instämmer förstås i att det antagligen är för att hålla tomhylsor borta från ögon, kragar och annat skojigt där dom trivs lite väl bra ibland.

Edited by Toll

det är en halvhård platsbit som man fäster med buntband bakom gaslägesomställaren. den är till för att hylsorna inte ska träffa nån och inte försvinna bort när man övar sib. kan ibland orsaka eldavbrott. ibland använder folk bitar av liggunderlag också.

vi fick order om att tejpa alla metaldelar utom pipan på akn typ när det var kalt och som sagt plasten skyddar mott flygande hylsor... (men funkar skit åtminstånde den plast vi fick på ASÖ05)

Känns som en riktig budgetvariant...man kunde tänkt på detta från början och tagit fram ngt som t.ex danskarna har till sin motsvarighet på ak4 med avledarplåt. enkelt och funkar kalasbra-egen erfarenhet.

Förstår dock budgettänket....men vill inte.. :ph34r:

Känns som en riktig budgetvariant...man kunde tänkt på detta från början och tagit fram ngt som t.ex danskarna har till sin motsvarighet på ak4 med avledarplåt. enkelt och funkar kalasbra-egen erfarenhet.

Det har man gjort, eller i alla fall gjort försök med. Har själv sett de i bruk, men det var över tio år sedan. Av någon anledning har de inte blivit fastställda varför man nu tydligen klipper sönder liggunderlag istället...

Det jag såg kan också ha varit något unikt för I1, vilket kan förklara varför det inte har blivit fastställt.

Så länge det funkar och är billigt så ser jag inget problem med att det är en "budgetvariant". På vilket sätt spelar det roll?

Egentligen ingen...mera en estetisk sak..man kan ju alltid önska o drömma :rodna:

Det har man gjort, eller i alla fall gjort försök med. Har själv sett de i bruk, men det var över tio år sedan. Av någon anledning har de inte blivit fastställda varför man nu tydligen klipper sönder liggunderlag istället...

Det jag såg kan också ha varit något unikt för I1, vilket kan förklara varför det inte har blivit fastställt.

Jaha...ja där ser man, man lär sig hela tiden. Tack!

Förstår dock budgettänket....men vill inte.. :banana

Var det föresten inte någon form av plastbeläggning på den tidigare (?) versionen av ak5? den med runda rör i axelstödet?

Var det föresten inte någon form av plastbeläggning på den tidigare (?) versionen av ak5? den med runda rör i axelstödet?

Jo, helt rätt. Gillar dem bättre än de andra "helgjutna" kolvarna.

Att man sedan kan korta dem på ett enkelt sätt tycker jag också var bra.

Nu är det väl skitsamma då det blir Ak5C...