Jump to content

Övningskatalog

Recommended Posts

Hej!

Istället för att lägga i den ungdomsutbildningstråden om övnings-PM gör jag en ny. Kanske fel, kanske rätt?

När jag gjorde GU 92-93 hade vi på plutonens tavla, med listor och allt en "övningskatalog" uppsatt.

I denna fanns syfte, mål och krav för olika övningar som skytteplutonen skulle genomföra, ofta för hela skedet man för tillfälet gick igenom.

Förutom dessa fanns det även färdiga övningsplaner, så att en övning i t ex plutonens omfattning gjordes på likartat sätt på I 5 som på tex I 14.

Jag har letat lite grann, inte alls djuplodande på något sätt, efter denna typ av övningskatalog.

Det närmaste jag har hittat är en enskild sida ur en äldre övnngskatalog, som har legat och skräpat i ett hvförråd, daterat till 1970-talet.

Även Hemvärnet gav ut i januari 1994 en egen övningskatalog, "Hemvärnets övningskatalog 1994" Utgivare var Rikshvch. Den innehåller ett 25-tal övningar i vapentjänst, strid, skydd, post, fältarbeten samt förläggning.

Min fråga är om övningskatalog används fortfarande, eller är man utlämnad till "Utbildningsanvisning XXXX" som tas fram av respektive funktionsföreträdare?

Går det att få tag på en övningskatalog motsvarande skyttepluton?

Koskela :Malaj:

Typ som detta?

http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang...=26552&ncid=263

"Målkatalog för hemvärnet 2005"

Näe, inte riktigt. Det jag är ute efter är en serie av färdiga övningspm, typ övning 1 - 5, skyttegruppens olika övningsformer, alltihop beskrivit utifrån en stegrande ordingsföljd.

Det exemplar jag har sett är i A4-format, från 70-talet. Instruktören kunde enkelt kopiera upp sitt övningspm och sparka igång övningen på två röda, gjort för en storskalig förbandsproduktion inför det stora kriget (som aldrig kom....)

Denna typ av standardiserade övningspm måste ha fortlevt vidare till yngre generationer av utbildare och setts av andra än dagens överstelöjtnanter och uppåt.

/Koskela, som kommer ställa en konkret fråga nästa gång han träffar en officer på 50+

På CD:n med SäkI finns det förtryckta mallar för att snabbt skriva övningsplan etc.

Gick instruktörskurs i vintras och då ville man att nya planer skulle tas fram inför varje enskild övning, detta för att man inte skulle använda övningsplan A1 anno hedenhös på varje enskild övning utan skriva nya övningsplaner till varje övning. Utgångspunkten var utbildningsnivå, utbildningsplats, klimat, övningsutrustning etc...

Om det besvarar din fråga är väl ovist men nåt ditåt.