Jump to content

Min resa till kebnekaise

Weerdo

Recommended Posts

Tjena.

Jag, en jägarkamrat till, en kock, och en skotte genomförde resan. Gick från nikkalouta till kebnekais fjällstation+ 2 km och slog upp tält och komade till rejält. Högt tempo var det.

Dag 2 så vaknar vi av regnoväder. Komar vidare lite istället för att gå upp kl 6 som det var sagt. Kl 10 så står vi klara för uppfärden. Det var strålande sol och mysig anda bland gubbarna. Det är 3 deltoppar att nacka av när man ska upp för kebnekaise och går den "långa vägen" dvs ej över glaciären. Vi tog rast vid varje topp. Vid topp nr 2 så flyger det in ett litet moln och vips så är vi mitt i ett jädrans snöoväder. Utan skydd eller liknande så var det ju bara att fortsätta och man fick ta fram pannbenet. Träffade på en massa andra turister som hade vänt om, det var nån som hade skadat sig osv. (var rejält halt).

Iaf, det lilla molnet med snöstormen åker förbi varvid vi har gått upp för topp nr 2. Skotten tittar mot ett moln och påpekar att fan det ser jobbigt ut det där. Vi snackar snabbt bort det och säger att när vi har kommit så här långt så kan vi inte vända. Skotten ser lite nervös ut. Men vi fortsätter. 5 min senare är det helvetesmolnet rakt över oss och dags för Snöoväder Helvete modell större.

Dem utmålade röda punkterna på stenarna för orientering om vart man ska gå, ja dem försvann under täcket av snö rätt snabbt. Vi börjar koma rätt hårt pga vätskebrist och nedkylning (hade sommarklädsel). iaf med lite pergite så rör vi oss upp mot toppen. Hittar toppstugan som gud glömde. Ytterdörren var borta, enbart en dörr direkt in i rummet. D.v.s. ingen vidare bra isolering. Rolig nyhet nr 2 är att det var ett relativt stort hål runt kaminen som bara släppte in en jädrans massa kall luft. Rolig nyhet nr 3 är att det står en finne med son där inne. Som är på väg ut. Vi undrar om det verkligen är en bra ide. Men han säger att det är helt ok. Dem ska klättra ner, (Ungefär 90 graders vinkels nerklättring) och då är det helt ok. Jaha säger vi och ser att ungen kommer hänga i ett rep som är bundet runt farsan under nedfärden. Ja det var bara att gratulera finska SäkI och hälsa lycka till.

Inuti huset så står det 3 och en halv säng. Jag och den andra jägaren börjar självklart göra armhävningar för att få upp värmen. Kocken tittar på med konstig blick och dricker varmt kaffe ur termos. Skotten tar en liten whisky. I min armhävningsfrenesi så ser jag ju själklart en yxa under en av sängarna och lägger ihop 1 och 1 till varför det saknas en ytterdörr och en halv säng. Några nissar i samma situation som oss har ju självklart eldat upp det för att få värme. 1 min senare så hackar vi sönder den säng som är halv och börjar få upp en liten eld i kaminen.

Vi komar till, käkar lite frystorkad och går upp till toppen, ser inte ett skit men vi har iaf vart på toppen, går ner och börjar vår resa neråt. Vid topp 2 så möter vi, mitt i ingenstans en nisse som är på väg upp. mitt i natten (måste varit kl 2200 eller 2300). Han har på sig ett par jeans, en t-shirt modell disney och bär på en icapåse med något konstigt föremål. Det roliga är ju att han skuttar förbi komiga jägarsoldater som en jävla bergsget. en sträcka som tog oss en 45 min tog han på 5-7 min. Jag och den andra jägarsoldaten tittar lite konstigt på varandra och konstaterar snabbt att han måste ha tjänstgjort på I22. Vi kommer ner till tältet igen runt kl 0300. Kokar upp lite käk, lägger oss för att somna, upp igen kl 0700, snabbt som hungriga satar till kebnekaise fjällsstation och deras frukostbuffé varvid vi påbörjade "operation en maträtt för mycket". Satt kvar till kl 1000 och åt allt. Därvid marsch tillbaks till nikkaloukta och hinna i tid till bussen och tåget ner till kungliga fjollträsk. Alla somnar ganska omgående och sover runt 14 timmmar då vi vaknar utanför solna i sthlm. Sovkupé är fan fint!

resan kostade väl totalt runt 3000 med frystorkat käk, frukostbuffé, buss och tåg. Har jag svara på frågorna och även fått briljera med min historieteknik?

Har själv varit en hel del i fjällvärlden. Både i fjällen kring Hemavan och i Sarek.

Finns nog inte många platser som slår fjällvärlden med dess enorma majestät och frihetskänsla. Kan starkt rekommendera en tripp till fjällen sommartid.

Men se till att ha med egen mat då maten på fjällstationerna är väldigt väldigt dyr. Har för mig att en kopp choklad på en station längs kungsleden kostar kring 30-40 kr.

• 2 weeks later...

Precis en sådan tur som du och dina kamrater gjort skulle jag vilja göra..

Vad krävs för förberedelser? Tänker inte främst på packning, mat kläder.. Litar på pannbenet, utan mer hur mycket man behöver läsa på om hur och vart man ska gå och ta vägen? Köpa kartor? Något speciellt man ska titta på under sin vandring (typ minnesten :baskerPa: motsv)?

Som jag förstod det lämnade ni tält med större delen av packningen vid ett tidigare stadie?

Är helt oerfaren av fjällvandring, men helt klart något jag ska prova på.

Precis en sådan tur som du och dina kamrater gjort skulle jag vilja göra..

Vad krävs för förberedelser? Tänker inte främst på packning, mat kläder.. Litar på pannbenet, utan mer hur mycket man behöver läsa på om hur och vart man ska gå och ta vägen? Köpa kartor? Något speciellt man ska titta på under sin vandring (typ minnesten :/ motsv)?

Som jag förstod det lämnade ni tält med större delen av packningen vid ett tidigare stadie?

Är helt oerfaren av fjällvandring, men helt klart något jag ska prova på.

Att lita på "pannbenet" måste vara bland det dummaste jag hört, det är lätt hänt att få en släng av döden då. I brist på erfarenhet är utrustning A och O. Karta och kompass är givet, hittar du på varannan affär inne i Kiruna. Har du någon kamrat som klättrar med dig rekomenderar jag den östa leden, dvs inte den "långa vägen", utan den branta vägen...

Ska själv upp i närtid och kasta mig upp längs Nygrens led.

Trevlig tur på kullen.

Att lita på "pannbenet" måste vara bland det dummaste jag hört, det är lätt hänt att få en släng av döden då. I brist på erfarenhet är utrustning A och O. Karta och kompass är givet, hittar du på varannan affär inne i Kiruna. Har du någon kamrat som klättrar med dig rekomenderar jag den östa leden, dvs inte den "långa vägen", utan den branta vägen...

Ska själv upp i närtid och kasta mig upp längs Nygrens led.

Trevlig tur på kullen.

Döden? Formuleringen lät måhända dum, men om jag omformulerar till vad jag instinktivt skulle stoppa ner i ryggan. Strapatserfarenhet har jag, även om fjällvärlden är hittills av mig obesökt.

Klättring är inte det gebitet jag tänkte mig, så det blir nog vandring upp på icke-klättersidan (vet ej väderstreck :rockon: )

Kan, för den som har grundläggande kunskaper i karta och kompass, rekomendera björlings led upp till toppen av keb. Hyfsat mjuk stigning upp till "sista svackan" innan toppen.

Jag, min bror och en av hans vänner tog den vägen upp efter att ha gjort en fin tur från Abisko via lappporten.

Som allmänn rekomendation (den här gången till den som KAN karta och kompass), kan jag ge tipset att inte stirra sig blind på lederna . Ta gärna en liten genväg eller omväg så får ni se så mycket mer av den orörda naturen. (Kungsleden är i princip en motorväg enligt mig)

Men se ändå till att ändå hålla er på rimligt avstånd från leder och stugor, olyckan kan lätt vara framme.

/Cinnes, med 8 sommarturer (varav 3 besök till toppen) och 2 vinterturer i fjällen i ryggsäcken.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...