Jump to content

Ryssland-Stormningen.

Komp C

Recommended Posts

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply
Guest Radagast

Ja det var Spetsnaz Alpha som stormade, iaf om man får tro TV4 utsände reporter. Spetsnaz alpha ska inte förväxlas med vanliga Spetsnaz som är mer ett påkostat köttinfanteri än en ren specialstyrka.

Enligt SVT text så kan så många som 130 personer (bland dem terroristerna) dödats under stormningen.

Inte helt oblodigt alltså :(

Samtidigt nu på morgonen inledde Ryssland en offensiv i Tjejenien.

Enligt SVT text så kan så många som 130 personer (bland dem terroristerna) dödats under stormningen.

Inte helt oblodigt alltså :(

Samtidigt nu på morgonen inledde Ryssland en offensiv i Tjejenien.

varför blir man inte förvånad...samt att de flesta terrorister är ute ur leken...ryssnarna är ju som sagt inte ända för att vara mjuka mot tjetjenska "terrorister"

Guest Skånsk_makaron

Ryssarna är av natur hemlighetsfulla som tusan, sista uppgifterna var väl att ingen av gisslan hade dödats men ett 30-tal av terroristerna var "oskadligjorda på permanent basis". Det verkade som om de tog en chans när några av gisslan försökte fly, de var väl inte direkt beredda på att få käka bly själva. Ryssarna har "intensifierat" sina eftersökningar i Tjetjenien. Tror inte de ger sig i första taget, nu lär väl hemmaopenionen svänga till Putins fördel, nationalismen spirar även där...

Japp nu fick man se ännu ett spänande gisslan drama lika blodigt som dom förra , jag vet inte riktigt vilka Ryssarna ville döda Tjetjenerna eller gisslan ???

Ryssarna har ju visat nu att dom inte ger sej så man kan ju bara hoppas att man själv inte blir tagen gislan av tjetjener i Ryssland

Genom tiderna har Ryssland (och Sovjetunionen) löst de flesta, om inte alla, av sina interna problem med brutala och ofta våldsamma metoder. Jag tror inte mycket har förändrats fram till idag. Oavsett motstånd, vinner moskoviterna tack vare sitt numerär samt det faktum att större delen av omvärlden aldrig skulle erkänna ett självständigt Tjetjenien.

Förmodligen kommer vi få se ryska hämndaktioner i Tjetjenien inom kort. President Putin förefaller vara en handlingens man, och lär se till att kriget/konflikten i utbrytarrepubliken får ett hastigt slut. Uppgiften har genast minskat något i svårighetsgrad nu när han har fått en oerhört mäktig allierad - den allmäna opinionen.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Jaha............Nu blir Grozny ännu plattare...

En fråga....ALFA är väl inte direkt knutna till

Spetznäsorna, jag trodde att dom tog folk från

olika förband dit.....Tex OMON och andra...

? ?

? ?

Precis, Alfa hör inte till armén eller militären i övrigt.

De ligger under FSB som är KGBs efterträdare på säkerhetssidan (andra, tredje, femte och sjunde (huvud)direktoraten) (den andra huvudsakliga efterträdaren är SVR som är en underrättelsetjänst, första huvuddirektoratet ).

Alfa låg först under sjunde direktoratet.

Spetznaz har inget att göra med Alfa, eller deras systerenhet Vympel för den delen.

Jag tror inte att de tar folk från OMON dit, FSB och den federala milisen (polisen) brukar sällan komma överens med varandra.

? ?

kan Grozny bli mycket mer grushög än vad det redan är???

eller plattare för den delen

låt oss hoppas att den där konflikten löser sig snart..annars kan det nog komma fler såna där dåd..som löses på ryskt vis

Guest Radagast

Det är också viktigt att tänka på att en stor mängd gisslan höll på att avrättas, därför fattade man beslutet att storma.

De stormade så snabbt och beslutsamt (med lite hjälp av "sömngas") och lyckades oskadliggöra gisslantagarna som med ett enkelt knapptryck hade kunnat detonera bomberna.

och lyckades oskadliggöra gisslantagarna som med ett enkelt knapptryck hade kunnat detonera bomberna.

Det är just det där jag börjar undra över... Det kan ju inte vara speciellt svårt att rigga upp ett pentylsystem med laddningar lite varstans i teatern med ett antal färdiga tändplatser med elsprängpatron el. motsvarande alt. sprängpatron på kort krutstubin med rivtändare så att flera personer på olika platser var för sig kan få hela skiten att flyga i luften samtidigt. Eller förresten, det borde räcka med en sprängpatron på pentylen och en hammare att slå på patronen med. -

Av någon anledning misslyckades terroristerna med detta. Det är möjligt att de bara hade hemgjorda sprängämnen som laddning för laddning måste antändas på något annat vänster men det låter väldigt lågbudget för en annars såpass påkostad aktion.

Det skulle i så fall förklara varför en del i gisslan hade sprängskador (enligt en rysk räddningsledare i radio tidigare i dag) utan att hela byggnaden hade flugit i luften.

Guest Radagast

Ja det är väl något sådant.

Jag tar tillbaka det där med "köttinfanteri", naturligtvis menade jag jägarförband.

Alpha kan väl jämföras med SSG/NI. (kan vara svårt att säga vad som är polisiär/militär uppgift i dagens Ryssland.)

Spetsnaz, vad betydde det nu igen?

Särskild uppgift? Spetzialnoye Natachenye, äsch, jag minns inte

Guest Radagast

Hade för ett tag sen ett filmklipp i realplayer-format, där

en soldat (Spetsnaz) skjuter på 1/3 figur där 50% av målbilden utgörs av gisslan. På ca 20-30 m håll rullar han runt på gräset, går fram och tillbaka i sidled ständigt skjutandes.

Tror det är över 50 skott i ett sånt där magasin till bizon.

Han träffade där man skulle kan man säga.

Sovjets anfall mot Afganistan började med en SpeznazOp

mot Kabul...

Har för mig att det var Speznaz UIN som blåste

livet ur Kabul-försvaret då......Lite otrevliga

killar tror jag. Dom är inte poppis i Tjetjenien

heller.

Spetznas är utbildade a´la Rysk stil... Då blr dom hårda...

Hadde ett gäng letter på kompaniet, vilka var tränade i Lettland a´la rysk stil... Dom var ganska hårda...

"Det är just det där jag börjar undra över... Det kan ju inte vara speciellt svårt att rigga upp ett pentylsystem med laddningar lite varstans i teatern med ett antal färdiga tändplatser med elsprängpatron el. motsvarande alt. sprängpatron på kort krutstubin med rivtändare så att flera personer på olika platser var för sig kan få hela skiten att flyga i luften samtidigt. Eller förresten, det borde räcka med en sprängpatron på pentylen och en hammare att slå på patronen med. -

Av någon anledning misslyckades terroristerna med detta. Det är möjligt att de bara hade hemgjorda sprängämnen som laddning för laddning måste antändas på något annat vänster men det låter väldigt lågbudget för en annars såpass påkostad aktion.

Det skulle i så fall förklara varför en del i gisslan hade sprängskador (enligt en rysk räddningsledare i radio tidigare i dag) utan att hela byggnaden hade flugit i luften. "

Nu är det ju så här att när väl stormningen hatr börjat finns det ingen vits för terroristerna att döda de civila..... Allt är endock kört.... Det är bra att hota om att man har riggat hela stället och det är svårt att bevisa motsatsen, för att minska risken för stormning och därmed hotets värde vilket skulle öka möjligheten att "vinna".... Såvida de inte vill döda massa oskyldiga så är det onödigt riga det så i verklighten eftersom vitsen med det enbart kan vara att döda oskyldiga....

Sedan tror jag tvårt emot det blir mindre sådant här av att man inte viker sig.... Detta i och med att om man viker sig så visar det att det LÖNAR sig... Detta visar tydligt för tjetjener osv att man inte kan utpressa Ryssland vilket gör vidare sådana aktioner värdelösa......

Det verkar som gasen dom använt har stor del att det inte  utlöstes explosioner i teatern. Tydligen var insatsförbandet "vaccinerat" mot gasen då dom ej hade skyddsmasker på sig. Undrar om våra militära skyddsmask filter står emot gasen?.

Undrar om våra militära skyddsmask filter står emot gasen?.

Borde väl göra det. Har för mig att anledningen till att man testar skyddsmasken med just tårgas är att det har väldigt småpartiklar, så om den klarar det borde den ta det mesta. Fast jag kanske bara yrar också minnet börjar bli lite klent.

Frågan är om det här var en sorts nervgas som det har spekulerats i.

Om det var det spelar det inte någon roll om man har gasmask eller inte, den tränger in genom huden.

Notera som Komp C sa att Alfa inte hade gasmasker på sig när dem gick in, de måste ha varit "vaccinerade" eller fått motgift innan på något sätt.

Guest Skånsk_makaron

Tydligen hade ryssarna använt "speciella substanser" innan de gått in i teatern, alla skadade på sjukhusen hade visat förgiftningssymptom av mystisk natur. Jänkarna har skickat folk från sin ambassad dit för att luska vidare då några av gisslan varit amerikanska medborgare. Men det är väl knappast sina medborgares välbefinnande de är ute efter....

Bisart

"Amnesty vill undersöka om ryssarna verkligen höll sig inom lagens ramar när de sprutade in gasen i teaterlokalen, säger en taleskvinna till BBC."

Från aftonblads artikeln ovan....

Många här har säkert tänkt samma sak som jag har tänkt på senaste tiden om detta hände i Sverige och någon krävde något otänkbart hur skulle Sverige lösa det? Är våran nationella insats-styrka bättre lämpad för det här än Rysslands Alfa? Skulle svenska politiker godkänna stormning skulle politikerna kunna använda gas eller hur skulle det se ut?

Jag kan inte tänka mig att någon västerländsk enhet överhuvudtaget hade fått tillåtelse att gå in. Användning av gas hade med all sannolikhet inte varit möjlig någonstans i väst.

Eftersom gas knappast kunnat användas finns heller inte någon enhet som rent praktiskt kunnat gå in mot så många som 50-talet gisslantagare med rimliga odds.

I väst hade man valt förhandling och endast förhandling. Något som med facit i hand troligen kostat än fler människoliv.

Man har i svensk media redan börjat klaga på att terrorister skjutits, "kallblodigt mördats" som det uttrycktes, trots att de sov - något som varje antiterrorenhet värd namnet i hela världen hade gjort. Även NI.

När inbrytningen inletts finns ingen möjlighet att tillåta terrorister att kapitulera förrän gisslan säkrats.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...