Jump to content

Bandvagnsförare (ML 900) i Halmstad?

Guest jordan

Recommended Posts

Guest jordan

Tjenare!

Har blivit placerad som bandvagnsförare på Hawk kompaniet i Halmstad. Vad jag har fått höra av en kompis som ligger inne där nu som GB är att det inte finns några bandvagnar där förutom laddningsbandvagnen. När jag mönstrade samt i beskrivningen av min tjänst på lumpen.nu står det inget som tyder på att man endast kör en laddningsbandvagn vid enstaka tillfällen och kör lastbil tiden utöver det.

Någon som kan berätta mer om vad det innebär att vara bandvagnsförare på lv6 i Halmstad?

Tack på förhand

Det finns inga bandvagnar (förutom laddbandvagnen då) på Hawkkompaniet detta utb.-året. Underligt att du fått en sådan inskrivning.

Hör av dig till regementets värnpliktshandläggare vet jag! Om inte annat så kommer du säkert få lite mer klarhet i saken under någon ev. infodag/motsv.

Edited by simon

Guest jordan

Tack för det snabba svaret Simon!

Jag har inte hittat något nummer att ringa till för att få info av någon på Lv6. Men jag har skickat ett mail där jag ifrågasatte beskrivningen samt det inskrivningsförfattaren sa till mig angående tjänsten under mönstringen. Får väl se om jag får nåt svar.

Någon annan som varit med om samma sak? Att ni blev inskrivna som något för att sen komma på att det inte finns några såna fordon där?

Vad hände för er isåfall?

Tack för ett fint forum!

Men jag har skickat ett mail där jag ifrågasatte beskrivningen samt det inskrivningsförfattaren sa till mig angående tjänsten under mönstringen. Får väl se om jag får nåt svar.

Förvänta dej inte för mycket, jag mailade förra veckan med lite allmänna frågor om min tilltänkta tjänst och jag har inte fått något svar ännu.

Guest jordan

Har nu fått svar av lv6, där de bekräftar att det inte finns några bandvagnar på hawkkompaniet. Varför jag hade fått den befattningen visste han inte, men jag kommet att få köra någon form av lastbil.

Kul, på mönstringen väljer man bort just lastbilsförare för det känns som något man kan göra utan att behöva göra lumpen. Det är ju roligare att få köra nåt som man inte har chansen till i det vanliga livet. Då får man reda på att den tjänst man ska ha inte ens existerar på det förband man ska ligga, är allting så luddigt i försvarsmakten eller?

Tackar för svaren jag fått.

Nja, det är oftare Pliktverket som inte har koll. Det är också så att FM beställer hur många tjänster de ska ha ett par år i förväg, vilket gör att vissa tjänster inte längre är aktuella.

Om du inte är nöjd med din tjänst, så tycker jag att du ska ringa till Pliktverket och kolla om du inte kan få köra BV på något annat förband. De finns ju på rätt många ställen.