Jump to content

Olagligt????

Tompa

Recommended Posts

Satt och surfade runt lite o hittade en intressant sida som jag tycker gör sej skyldiga till brott genom att hänga ut människor på detta viset!!!! hur kan man göra för att gå till botten med detta problem? ??? Vad tycker ni är det jag som överreagerar när jag blir förbannad över sånt här?

http://www.anycities.com/user/guardwatch/

// Tompa :D

Är väl inte mer olagligt än när kvällstidningarna publicerade bilder på nazister/rasister egentligen?

Fast visst är det för jävligt att hänga ut en yrkesgrupp som finns till för att folk ska känna sig säkrare. :D

Solklart brott mot PUL. Det kan även röra sig om någon form av annat tryckfrihetsbrott.

Tidningarnas uthängande av nazister var kontroversiellt och tveksamt ur pressetisk synvinkel. Tidningarna motsvarar dock kraven på att vara "periodisk skrift" med ansvarig utgivare angiven etc och åtnjuter särskilt skydd ur tryckfrihetshänseende. Det är oklart hur denna hemsida skall bedömas i detta hänseende.

Å andra sidan var det länge sedan jag läste tryckfrihetsrätt också, så vi kanske skulle fråga Justitiekanslern;-).

Värt att tillägga är att man har åsikter om väktarnas maskering samt att man fotograferat och filmat diverse mer eller mindre misstänkta klottrare.

Man kan ha synpunkter på lämpligheten i t ex maskering eller fotografering av misstänkta, MEN varken maskering eller fotografering är något som helst lagbrott. Inte heller sammanställningen av de uppgifter man forskat fram till ett register SÅVIDA detta inte görs i datamedia.

Ett eventuellt skriftligt "pappersregister" med fotografier och filmer är inte tillståndspliktigt.

En anmälan kan lämnas in till vilken polisstation som helst. Förmodligen har Falck redan gjort en sådan.

Som vanligt lär väl inte så mycket bli gjort åt den före nästa sekelskifte, men...

En anmälan till Justitiekanslern (JK) via skrivelse kan vara ett annat sätt.

Jag anser såklart att detta antagligen är olagligt med sådan här uthängning... Men fattar inte det där med att det är oki för tidningar...... I sådana fall kan de ju ge ut det som en tidning.....

Min åsikt är att det verkligen finns problem med vakter som inte borde vara vakter.... Ex mannen som plankade på tunnelbanan som blev utkastad med huvt förre utför en rulltrappa utav väktare.... Det fanns vittnen osv... Han blev förlamad för livet ingenting hände med de väktarna...

Faktum är att den första domen mot en väktare kom för enbart ett tag sedan då en kille som hade protesterat mot en våldsam behandling mot en vinna hade gripits och tagits in i ett rum varvid han blev misshandlad i timmar.... Han har numera nedsatt hörsel och psykiska men... De dömdes dock bara civilrättsligt... Dvs enbart securitas blev skadestånds skyldiga på en summa utav 200 000... Det sjuka är att dessa personer EJ fick kicken.....

Sådär nu idag så har jag mailat iväg frågan ang länken till polisens it-enhet (som shock länkade till tack) får se om de har tid att kolla upp detta och jag lovar att skriva om jag får nåt mer svar på detta!!!

// Tompa :D

Jag tror inte att det är mycket att frukta.... Eftersom de dels inte skrev någon fakta om vad de gjort osv och dels för att skulle de varit serious shit skulle dom aldrig lagt ut det på nätet.... De hoppas bara att någon idiot surfar in där och attackerar dom den chansen är i princip noll....

Niklas: Angående den man som figurerade i tidningarna som "oskyldigt påhoppad" och förlamad härom året satte han sig enligt de vittnen media inte tyckte det värt att fråga till mycket kraftigt motvärn då han lugnt och beskedligt skulle ledas uppför rulltrappan. Han och de två väktarna föll tillsammans handlöst nedför trappan på grund av hans våldsamheter. Han landade dock sämst.

I samband med en husrannsakan hos nyss nämnde "förlamade" man härom året fanns både rullstol och kryckor i lägenheten. Dock ingen "förlamad". När patrullen väntade kvar visade sig mannen mirakulöst ha tillfrisknat, då han kom gående tillbaka till sin lägenhet utan ett enda stapplande snedsteg. Han visade sig mycket väl kunna gå och hade hittat på "förlamningen" för att kunna inkassera några miljoner i skadestånd och försäkringspengar.

Detta blev t o m omskrivet i tidningarna förra året. Åter ett exempel på medias "sanningsförmedling". Knappt något av de fall av "övergrepp" media tar upp är några övergrepp egentligen. "Polisvåld" och "Väktarvåld" säljer dock lösnummer...

Vad gäller det andra fallet känner jag inte till det, men det faktum att de inte blivit dömda och inte heller fått kicken är alltid ett varningstecken att medieversionen kanske råkat "glömma" eller avsiktligt utelämna vissa inte helt oväsentliga fakta.

Jag har själv arbetat halva mitt liv i säkerhetsbranschen och polisen. Det har varit mycket hårda tag och en hel del skador på människor som satt sig till motvärn - men några övergrepp har jag aldrig sett. Lagstiftningen tillåter dock betydligt mer våld än media vill inse.

I samband med en husrannsakan hos nyss nämnde "förlamade" man härom året fanns både rullstol och kryckor i lägenheten. Dock ingen "förlamad". När patrullen väntade kvar visade sig mannen mirakulöst ha tillfrisknat, då han kom gående tillbaka till sin lägenhet utan ett enda stapplande snedsteg. Han visade sig mycket väl kunna gå och hade hittat på "förlamningen" för att kunna inkassera några miljoner i skadestånd och försäkringspengar.

Detta blev t o m omskrivet i tidningarna förra året. Åter ett exempel på medias "sanningsförmedling". Knappt något av de fall av "övergrepp" media tar upp är några övergrepp egentligen. "Polisvåld" och "Väktarvåld" säljer dock lösnummer...

Vad gäller det andra fallet känner jag inte till det, men det faktum att de inte blivit dömda och inte heller fått kicken är alltid ett varningstecken att medieversionen kanske råkat "glömma" eller avsiktligt utelämna vissa inte helt oväsentliga fakta.

Jag har själv arbetat halva mitt liv i säkerhetsbranschen och polisen. Det har varit mycket hårda tag och en hel del skador på människor som satt sig till motvärn - men några övergrepp har jag aldrig sett. Lagstiftningen tillåter dock betydligt mer våld än media vill inse.

Hihi.. så lustigt.

Varför får inte det en egen löpsedel?

"Förlamad man tillfrisknade mirakulöst"  Nej.. då skulle de ju säga emot sig själva.. funkar ju inte.

Det är mycket spännande att höra av väktare/poliser vad som hänt egentligen. Det brukar vara en annan bild än medias liksom. Tyvärr får inte den versionen komma ut någon gång.

Guest Radagast

De som hängt ut väktarna är med största sannolikhet ett par missanpassade klottrare, i alla fall ryggradslösa snorungar som vill leva i ett laglöst skrotupplag.

"Vad gäller det andra fallet känner jag inte till det, men det faktum att de inte blivit dömda och inte heller fått kicken är alltid ett varningstecken att medieversionen kanske råkat "glömma" eller avsiktligt utelämna vissa inte helt oväsentliga fakta."

Securitas blev som sagt dömd att betala 200 000 kr.....

Det där låter lite smått otroligt, med den "förlamande"....... Sjukt... Jävla media måste fan rätta saker och ting ordentligt...

Du måse förövrigt hålla med om att det är stor chans att det finns rötägg i säkerhets branschen i och med att det krävs så lite att bli väktare.....

Skadestånd kan tillerkännas även för kostnader som man ådragit sig p g a att den andra parten har handlat "oaktsamt". Det behöver alltså inte vara ett uppsåtligt brott som ligger bakom. Allt från "brottsligt agerande" via "fruktansvärt klantigt" till "olyckliga omständigheter och ren otur" kan i och för sig ligga bakom.

Jag har som tidigare sagts ingen aning om vad som ligger bakom detta fall, men förutsätter att rättssystemet fungerat. Detta brukar normalt sett fungera betydligt bättre än "domstolen medias" grävande "journalistik".

Felrekryteringar förekommer inom polisen, men är betydligt vanligare i säkerhetsbranschen. Oftast brukar detta reda ut sig själv, tyvärr oftast till priset av att någon kommer i kläm.

Säkerhetsföretagen är normalt sett föga intresserade av att ha anställda som gör karriär genom att begå regelmässiga övergrepp och skapa braskande rubriker.

De formella kraven på väktare i dagsläget är nog ungefär så bra som man kan begära, och i princip desamma som för att bli polis. Kraven innebär ju t ex att man inte får vara tidigare straffad. Dock skulle det kanske inte skada med ytterligare någon djupintervju och förlängd praktiktjänstgöring.

Trots att det finns mindre lämpliga väktare och polismän är min personliga uppfattning att dessa inte är många. Oftast utnämns nog polismän och väktare till "rötägg" av personer som betett sig illa och känner sig kränkta av att de inte alltid får göra som de vill.

Godtrogna medierepresentater, ivriga att sälja lösnummer, sväljer sedan de mest fantastiska historier om förnedring utförd av lagens män. Ofta totalt utan att ytterligare undersöka saken eller ens ställa kritiska motfrågor.

Jag håller med.... Jag har personligen ingen förstëlse för det utbreda polis "hat" som jag möter dagligen... Det är lltifrpn klasskamrater som kallar dom för fascister till puckon på flashback som säger att dom vill misshandla poliser... Jag försöker så gott det går försvara polisen i den mån det går men folk ser en mer som förrädare då en sanings sägare.... Göteborgs kravallerna är ett exempel på något som har gett en stort polis förakt hos dvs patrask ut i vårt samhälle.... Numera kallar väl typ 30% av ungdomarna poliserna för jävla fascister..... Detta tyder dock enbart på okunskap i mina ögon.....

Så sant så, många av dessa typer med mörka luvor hatar polisen enbart för att deras kompisar har sagt att man skall göra det! Helt ovetenskapligt har jag lagt märke till att här i Göteborg så är det de områden med högst droganvändande som oxå är mest kritiska till polisen!

• 2 weeks later...

Fick idag svar på mitt mail till polisens IT enhet och det låter så här:

"Hej och tack för ditt mail!

Det kan, som du skriver, handla om brott mot PUL. Dock stadgar PUL att

man inte får publicera annans personuppgift UTAN MEDGIVANDE. Detta

innebär att det är den person vars uppgifter blivit publicerade som ska

anmäla saken.

Rikskriminalpolisen kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder i

detta ärende.

Med vänlig hälsning

Anders Ahlqvist

Kriminalkommissarie

Rikskriminalpolisen, IT-Brottsroteln"

Ok då får man väl försöka få tag på killarna eller nåt då ??? nu vet man ju iallafall hur det ligger till...

// Tompa :shaun

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...