Jump to content

amfibiesoldat, olika befattningar?

Guest ozzkar

Recommended Posts

Guest ozzkar

hej

jag har bivit intagen som amfibiesoldat, GP920 står det på mitt papper. och det var det jag ville bli, men efter att jag läst lite här på forumet blir jag förvirrad, verkar som att man kan bli 100 saker, föreställde mig att man antingen var soldat eller befäl och kunde inrikta sig på olika saker typ granater eller minor, men nu läser jag om annat som skytte och stridsbåtsförare.

är dom här andra sakerna sånt man blir uttagen till vid mönstring, eller söker man det efter, eller är det nått man får bli efter att man ryckt in och visat vad man går för?

skulle även vara kul om någon som varit amfibie kunde berätta lite vad han gjorde

/oskar

hej

jag har bivit intagen som amfibiesoldat, GP920 står det på mitt papper. och det var det jag ville bli, men efter att jag läst lite här på forumet blir jag förvirrad, verkar som att man kan bli 100 saker, föreställde mig att man antingen var soldat eller befäl och kunde inrikta sig på olika saker typ granater eller minor, men nu läser jag om annat som skytte och stridsbåtsförare.

är dom här andra sakerna sånt man blir uttagen till vid mönstring, eller söker man det efter, eller är det nått man får bli efter att man ryckt in och visat vad man går för?

skulle även vara kul om någon som varit amfibie kunde berätta lite vad han gjorde

/oskar

Förr ryckte man in som antingen PB, GB eller F/E soldat. Specifik befattning tilldelades först efter genomförd GSU. Man kunde söka en viss befattning men det var befälen som avgjorde vart man hamnade i slutändan.

Hur det är idag låter jag vara osagt. Har hört något rykte om att man blir placerad direkt på det kompani man skall utbildas på redan vid mönstring - men jag vet ej om det stämmer med verkligheten.

När det gäller befattningar inom kåren så finns det väldigt mycket att välja mellan. Gå in på amf1´s hemsida - där finns de flesta nämnda.

Nu är det iofs några år sen jag gjorde min GU men så här var det då.

PB ryckte in till ett GSU-kompani och blev efter genomförd GSU utplacerade på de olika befattningskompanierna för FSU.

När GB ryckte in så var de redan utplacerade på befattningskompanier och kunde få befattningar inom ramen för det specifika kompaniet.

Samma sak med fragglarna, tror jag, hade inga F-soldater i min närhet. Fanns på kompaniet men inte i våra plutoner.

verkar som bra svar, bara jag visste vad alla förkortningar står för :P , GU, GSU, osv?

GSU=GrundläggandeSoldatUtbildning

FSU=FortsattSoldatUtbildning(efter GSU). Kan även kallas "befattningsutbildning".

GU=GrundUtbildning=Värnplikt/Lumpen

PB=PlutonsBefäl(s-elev/aspirant. Förr 14-15 månader)

GB=GruppBefäl(s-elev. Förr 10-11 månader)

F alt. E=F/E-klassad soldat=Menig (Förr 7,5 månader)

Efter GSU så kommer huvudtjänsts utbildning, sen blir du placerad på uh/stab/samband/ etc.

Och i samband med det så får du din huvudtjänst, kock, fordonsförare, sjukvårdare, kvartermästare, signalist, stabsråtta, skytte, grk , robot, etc. Finns många tjänster och endel är mer populära än andra, så det gäller och visa fram fötterna och tänka efter före, vad vill du få ut av din värnplikt? civilt meriterande? tror knappast din arbetsgivare bryr sig om du har x antal timmar våldsam urlastning, eller växelvis frammåt på pappret istället för ex. Skepparexamen, C körkort, m.m..

Lycka till du kommer och ha härliga månader som du aldrig kommer och glömma!

:baskerKav:

för PB funkade det såhär i år: först gsu, sen så fick vi "välja" huvudtjänst. Jag valde grk och hamnade på skyttekompaniets understödspluton. Vi på understöd, dvs. Eldledarna, robot och grk gick sedan vår fsu tillsammans då vi mestadels hade tjänsteutbildning men även ledarskapsutbildning. Sen kom GB/f-soldaterna och då valdes vi efter en relativt köttig fältvecka ut till mer precisa tjänster inom vårt område, där jag som GRK blev pjäschef.

Om du å andra sidan rycker in som GB/F-soldat så har du en gsu, sen så "väljer" du tjänst, de grabbarna som hamnade på grk i år har fortf. inte fått en precis tjänst men vi ska skjuta lite och testa runt först för att se vilka som e bra på att kötta och vilka som e bra på att rikta, signalera etc.

Hoppas detta besvarar lite iaf!

VENI VIDI KÖTTI /GRK

för PB funkade det såhär i år: först gsu, sen så fick vi "välja" huvudtjänst. Jag valde grk och hamnade på skyttekompaniets understödspluton. Vi på understöd, dvs. Eldledarna, robot och grk gick sedan vår fsu tillsammans då vi mestadels hade tjänsteutbildning men även ledarskapsutbildning. Sen kom GB/f-soldaterna och då valdes vi efter en relativt köttig fältvecka ut till mer precisa tjänster inom vårt område, där jag som GRK blev pjäschef.

Om du å andra sidan rycker in som GB/F-soldat så har du en gsu, sen så "väljer" du tjänst, de grabbarna som hamnade på grk i år har fortf. inte fått en precis tjänst men vi ska skjuta lite och testa runt först för att se vilka som e bra på att kötta och vilka som e bra på att rikta, signalera etc.

Hoppas detta besvarar lite iaf!

VENI VIDI KÖTTI /GRK

En fråga. Förra årets utbildades GB soldater till pjäsCh och inte PB-elever. Varför har dom ändrat på detta nu? (nyfiken) Är det för att det inte behövs ToCh eller finns det en annan anledning? :surprise:

Enda robot som amf har är RB17...

till Amfvrak, när du va på grk så va ju kn kött övad Plutonchef! nu när vi inte är en pluton utan en tropp så måste vi ha ngn som går med som ansvarig, så Fk Åhman blev troppchef och vi pb fick nöja oss med att va pjäschefer.. Jag skiter i vilket iofs då jag får gå som gruppchef under övn. Amfibie och får givetvis ansvaret över min grupp då den gedigne fk inte är närvarande.

Är så grymt nöjd med den gruppen vi på grk är nu, en jävel e så hård så att han gick övn Thorleif utan sulor i m90, fick 3 marschfrakturer - vägrade bryta, och sprang jaktskyttet på under 30 minuter, riktigt skön grk inställning det ;) :)

Enda robot som amf har är RB17...

till Amfvrak, när du va på grk så va ju kn kött övad Plutonchef! nu när vi inte är en pluton utan en tropp så måste vi ha ngn som går med som ansvarig, så Fk Åhman blev troppchef och vi pb fick nöja oss med att va pjäschefer.. Jag skiter i vilket iofs då jag får gå som gruppchef under övn. Amfibie och får givetvis ansvaret över min grupp då den gedigne fk inte är närvarande.

Är så grymt nöjd med den gruppen vi på grk är nu, en jävel e så hård så att han gick övn Thorleif utan sulor i m90, fick 3 marschfrakturer - vägrade bryta, och sprang jaktskyttet på under 30 minuter, riktigt skön grk inställning det ;) :clap:

Ahh Kalle på det! Haha fan älskar sånna där köttmongon. Får en att bli lite tårögd när man hör att det finns samma gamla hederliga anda kvar på GRK. Fänriken har ju rätt inställning. Du kan ju säkert be om att få se trossgatloppet som han anordnade som filmades. Skönt köttigt! :baskerPa:

hahaha va så jävla ball, frågade Fk Åhman va trossgatloppet var och han svarade: "Något man får en jävla massa skit för" Du får gärna skicka mig klippet om du har det kvar... Fk va lite förtegen var det egentligen var! :P

min mail är [email protected]

aa ja använder fortf. hotmails jäveln :baskerPa: