Willsing Forfood Posted March 12, 2006 Report Share Posted March 12, 2006 Är du en av de ca 600 värnpliktiga som kommer att utbildas vid Upplands Regemente, S1, detta år? Tänkte att vi inryckande kunde ha en liten samlingstråd där vi kan diskutera, fråga och förbereda oss inför det som komma skall. Naturligtvis vore det även kul att höra vilka på forumet man kommer att träffa där uppe, så träd fram ur mörkret, för all del. Själv rycker jag in 12/6 som Televapenpb på 5:e kompaniet. För att få igång lite diskussion så kan jag väl inleda med en fråga: Har läst en del om folk som genom, som jag förstått det, besöksdagar, fått åka upp till sina respektive utbildningsplatser och bland annat blivit tilldelade kängor, för att kunna gå in dom ordentligt inför inryck. Är det något som tillämpas för alla befattningar eller är det endast en fysiskt krävande utbildning som medför detta? Själv är jag av någon konstig anledning förskonad från problem med skoskav, men det kan vara intressant att veta om det är några fler resor man kan behöva fara iväg på innan inryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bacchus Posted March 13, 2006 Report Share Posted March 13, 2006 Finns det kanske någon roll- eller magicspelare bland de inryckande? Vore ju jevfulskt trevligt om man kunde dra ihop en liten spelgrupp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted March 13, 2006 Report Share Posted March 13, 2006 okej då.. det är väll dags att träda fram nu... Jag rycker in på S1 i sommar jag också.. 3.kompaniet som sambandsgruppchef inryck 31/7.. även jag kommer att dyka upp på besökshelgen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wiek Posted March 13, 2006 Report Share Posted March 13, 2006 1.komp sambandsplutonbefäl 31/7, kommer på besökshelgen (som är nästnästa helg?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fogelström Posted March 13, 2006 Report Share Posted March 13, 2006 Haha, om ni inte passar er så får ni mig som instruktör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bacchus Posted March 13, 2006 Report Share Posted March 13, 2006 Teletekniker, 5:e komp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted March 13, 2006 Report Share Posted March 13, 2006 1.komp sambandsplutonbefäl 31/7, kommer på besökshelgen (som är nästnästa helg?). ja.. närst nästa helg är det dvs.. 25/26 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willsing Forfood Posted March 13, 2006 Author Report Share Posted March 13, 2006 Får alla som ska rycka in en inbjudan till besökshelgen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted March 13, 2006 Report Share Posted March 13, 2006 Får alla som ska rycka in en inbjudan till besökshelgen? ja det tror jag nog.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Golf Bravo Posted March 13, 2006 Report Share Posted March 13, 2006 Teletekniker, SIS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted March 14, 2006 Report Share Posted March 14, 2006 jaha.. finns det några mer här tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikingen Posted March 15, 2006 Report Share Posted March 15, 2006 Teletekniker till sommaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plewan Posted March 15, 2006 Report Share Posted March 15, 2006 (edited) Plutonsjukvårdare, 2. kompaniet. Förhoppningsvis blir jag dock flyttad någon annanstans, har terroriserat "min" handläggare på pliktverket med ett antal telefonsamtal ända sedan jag insåg att sjukvård inte alls var min kopp te. Dessvärre verkar det fullt överallt och jag får hela tiden höra "testa igen om en vecka eller så". Har inte tid med besöksdagen, ni som ska dit får rapportera om hur den var. Edited March 15, 2006 by Plewan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted March 15, 2006 Report Share Posted March 15, 2006 Plutonsjukvårdare, 2. kompaniet. Förhoppningsvis blir jag dock flyttad någon annanstans, har terroriserat "min" handläggare på pliktverket med ett antal telefonsamtal ända sedan jag insåg att sjukvård inte alls var min kopp te. Dessvärre verkar det fullt överallt och jag får hela tiden höra "testa igen om en vecka eller så". Har inte tid med besöksdagen, ni som ska dit får rapportera om hur den var. jaha.. vad vill du byta till istället då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plewan Posted March 16, 2006 Report Share Posted March 16, 2006 jaha.. vad vill du byta till istället då? Jag vet inte riktigt. I och med att jag har synnivå C så är det svårt att hitta något stimulerande, jag är inte speciellt sugen på att sitta i en container och knappa på apparater i elva månader. Än så länge har jag fått för mig att bevakning/högvakt ska vara roande eftersom de verkar panga lite vid sidan om högvakten. Sitter och läser runt lite på SoldF och försöker hitta något intressant. Lär sluta med att jag gör lumoen på S1 i vilket fall :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted March 17, 2006 Report Share Posted March 17, 2006 jaha.. vad vill du byta till istället då? Jag vet inte riktigt. I och med att jag har synnivå C så är det svårt att hitta något stimulerande, jag är inte speciellt sugen på att sitta i en container och knappa på apparater i elva månader. Än så länge har jag fått för mig att bevakning/högvakt ska vara roande eftersom de verkar panga lite vid sidan om högvakten. Sitter och läser runt lite på SoldF och försöker hitta något intressant. Lär sluta med att jag gör lumoen på S1 i vilket fall :P men som sjukvårdare sitter du väll inte å knappar i en container ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DBH Posted March 17, 2006 Report Share Posted March 17, 2006 okej då.. det är väll dags att träda fram nu... Jag rycker in på S1 i sommar jag också.. 3.kompaniet som sambandsgruppchef inryck 31/7.. även jag kommer att dyka upp på besökshelgen.. Jag kom att tänka på en grej angående inryck den 31 juli. Är det så att alla inom armén rycker in den 31 juli i sommar? Det verkar i alla fall som en hel del ska göra det. Fick känslan av att det kanske kan rubba landets transporter en aning om plötsligt alla inryckande ungdomar börjar röra på sig mot sina respektive förband samtidigt, samma dag, eller är det bara en tillfällighet att S1 och I19 har samma dag? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plewan Posted March 17, 2006 Report Share Posted March 17, 2006 men som sjukvårdare sitter du väll inte å knappar i en container ? Troligtvis inte. Däremot ogillar jag sjukvård. Förstår faktiskt inte varför jag valde det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted March 17, 2006 Report Share Posted March 17, 2006 okej då.. det är väll dags att träda fram nu... Jag rycker in på S1 i sommar jag också.. 3.kompaniet som sambandsgruppchef inryck 31/7.. även jag kommer att dyka upp på besökshelgen.. Jag kom att tänka på en grej angående inryck den 31 juli. Är det så att alla inom armén rycker in den 31 juli i sommar? Det verkar i alla fall som en hel del ska göra det. Fick känslan av att det kanske kan rubba landets transporter en aning om plötsligt alla inryckande ungdomar börjar röra på sig mot sina respektive förband samtidigt, samma dag, eller är det bara en tillfällighet att S1 och I19 har samma dag? :P ja de felsta gör nog det ja.. ja man slipper ju sitta ensam på tåget iaf ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wiek Posted March 23, 2006 Report Share Posted March 23, 2006 verkar som att vi S1folk är en klar minoritet här på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted March 23, 2006 Report Share Posted March 23, 2006 Fel, vi är en liten men stolt majoritet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelzin Posted March 23, 2006 Report Share Posted March 23, 2006 okej då.. det är väll dags att träda fram nu... Jag rycker in på S1 i sommar jag också.. 3.kompaniet som sambandsgruppchef inryck 31/7.. även jag kommer att dyka upp på besökshelgen.. Det verkar i alla fall som en hel del ska göra det. Fick känslan av att det kanske kan rubba landets transporter en aning om plötsligt alla inryckande ungdomar börjar röra på sig mot sina respektive förband samtidigt, samma dag, eller är det bara en tillfällighet att S1 och I19 har samma dag? :P Step, med tanke på att värnpliktsvolymen idag är långt ifrån var den va i fornstora dagar när exempelvis min farsa gjorde GU så tror jag inte det blir nåra problem alls. :P Inte ens hela firmans samtliga inryckande på samma dag mot respektive förband på skulle innebära några problemas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted March 28, 2006 Report Share Posted March 28, 2006 http://www.s1.mil.se/index.php?lang=s&c=news&id=31932 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Jag gjorde lumpen på S1, 3:e kompaniet 32:a pluton. Vid inryck hade jag befattningen sambandsgruppchef vilket senare ändrades till Kompanistabsgruppchef. Inrycket för mig var 25 juni 01. Hoppas några av mina gamla befäl finns kvar, de var faktiskt riktigt trevliga efter att ha terroriserat en igenom grundutbildningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Hoppas några av mina gamla befäl finns kvar, de var faktiskt riktigt trevliga efter att ha terroriserat en igenom grundutbildningen. Det är inte så många kvar som har sluppit ifrån kronan på gradbeteckningen... En och annan fd. fänrik kanske. //31.plut 02-03 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 va sägs om att ni som gjort värnplikten på S1 skriver lite om hur eran tid på S1 har varit.. vilken tjenst å uppgifter å annat vore kul å veta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 va sägs om att ni som gjort värnplikten på S1 skriver lite om hur eran tid på S1 har varit.. vilken tjenst å uppgifter å annat vore kul å veta Jaha, om du ska in på 3.komp som sambandsgruppchef finns en viss chans/risk att du får fippla en hel del T(ele)S(ystem)-9000 varför den här tråden kan vara värd att kika på. Jag lumpade som chef för en knutpunktstropp för 3 år sedan, bilden i den länkade tråden är från min dåvarande kollega (C DK013) och visar sambandsutrustningen i en radiolänkbil. Som med förmodligen många andra tjänster kan det bitvis bli ganska händelselöst (på militärisk "skynda på och vänta"), men med ett par år på nacken har jag börjat glömma de ögonblicken ;) . Tjänsten är som mest fysiskt intensiv vid omgrupperingar, fort ner, fort till ny plats, fort upp. Det viktiga är att sambandet kommer upp och fungerar över tiden, men mellan omgrupperingar finns det oftast tid att varva ner och ladda batterierna. Fördelarna med att vara på en sambandsenhet (TS, OP) är att man grupperar ensam och får sköta sig själv, gott om chanser till egna initiativ och ansvarstagande med andra ord. En KP-tropp är den största enskilda TS-enheten (12-20 sold - en viss brasklapp för att det kanske finns OP-enheter i org:en som är större, men det är inte min hemmaplan, finns andra som kan svara mer på sånt.), men vanligare är A(nslutnings)P(unkter) som är ett enskilt fordon betjänat av 3 (ibland 4) soldater, se den här länken. Under slutövningsskedet så är sambandstjänsten prio ett, men i början av utbildningen (och kanske även senare, beroende på befäl, karma etc.) kommer du få tillfälle att "kriga till det" vilket ju alltid är kul, så sönderciviliserad som man är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted March 30, 2006 Report Share Posted March 30, 2006 (edited) va sägs om att ni som gjort värnplikten på S1 skriver lite om hur eran tid på S1 har varit.. vilken tjenst å uppgifter å annat vore kul å veta Jaha, om du ska in på 3.komp som sambandsgruppchef finns en viss chans/risk att du får fippla en hel del T(ele)S(ystem)-9000 varför den här tråden kan vara värd att kika på. Jag lumpade som chef för en knutpunktstropp för 3 år sedan, bilden i den länkade tråden är från min dåvarande kollega (C DK013) och visar sambandsutrustningen i en radiolänkbil. Som med förmodligen många andra tjänster kan det bitvis bli ganska händelselöst (på militärisk "skynda på och vänta"), men med ett par år på nacken har jag börjat glömma de ögonblicken ;) . Tjänsten är som mest fysiskt intensiv vid omgrupperingar, fort ner, fort till ny plats, fort upp. Det viktiga är att sambandet kommer upp och fungerar över tiden, men mellan omgrupperingar finns det oftast tid att varva ner och ladda batterierna. Fördelarna med att vara på en sambandsenhet (TS, OP) är att man grupperar ensam och får sköta sig själv, gott om chanser till egna initiativ och ansvarstagande med andra ord. En KP-tropp är den största enskilda TS-enheten (12-20 sold - en viss brasklapp för att det kanske finns OP-enheter i org:en som är större, men det är inte min hemmaplan, finns andra som kan svara mer på sånt.), men vanligare är A(nslutnings)P(unkter) som är ett enskilt fordon betjänat av 3 (ibland 4) soldater, se den här länken. Under slutövningsskedet så är sambandstjänsten prio ett, men i början av utbildningen (och kanske även senare, beroende på befäl, karma etc.) kommer du få tillfälle att "kriga till det" vilket ju alltid är kul, så sönderciviliserad som man är. Ja det låter ju bra det där bara jag inte hamnar i staben så är jag helnöjd det vore verkligen inte min grej Edited March 30, 2006 by elisson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonas_b Posted March 31, 2006 Report Share Posted March 31, 2006 Status Quo: Vilka befäl hade du på 32:a? Jag ligger där nu och har Kn Cederqvist som plutch, hade ni honom någonting? S1 är ett OK regemente om man gillar att ta det lugnt. Om man inte gör detär det tyvärr rätt drygt. Det är få befäl som riktigt brinner för sin tjänst och verkligen vill skapa en meningsfull utbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 31, 2006 Report Share Posted March 31, 2006 Det är få befäl som riktigt brinner för sin tjänst och verkligen vill skapa en meningsfull utbildning. Så är det på Olands kompani ;) Lyssna med Rasbo och hör hur 22.plut har haft det när de varit på Härads och krigat loss. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts