Jump to content

Göra lumpen

Guest Guest_Leffe_*

Recommended Posts

Guest Guest_Leffe_*

Mönstrade 2000 och fick möjligheten att göra lumpen. Med tanke på mina många språkfärdigheter hade jag bra utsikter. Dum som man var tackade jag nej! Precis flyttat ihop med tjejen, hund och lite lån - ni vet hur det kan bli.

Handledaren insåg lite att jag tvekade och sa att han utan problem kunde sätta in mig i reserv. Det var så sent på året menade han. Men jag fick numret ifall jag var intresserad.

Alltså. Nu har det gått ett bra tag. Om man nu skulle vilja göra lumpen. Har man några möjligheter överhuvudtaget??? Eller är man för gammal???

Det känns konstigt. För vad jag fattat så har både Britterna, Amerikanarna och Fransmännen möjlighet att värva en trots om man blivit 25 år gammal.

dom ahr något som kallas yrkes arme ;) bara gå in på ett kontor och skriv på... Känner du för det så kan du ju skaffa green card och åka till staterna och gå med US Army eller USMC eller så kan du åka till frankrike i 5år och FFL. Tror dock tjejen kan bli svår att få med på det... :lol:

Guest Guest_Leffe_*

nu hänger jag inte med.

Britter, Am. samt fransmännen har yrkesarmé. Men inte svenskarna, eller?

Annars går jag direkt imorgon och skriver under... :(

Tjejen ska definitivt inte med. Hon är på sjukan och vårdar sin nya pojkvän!

Britterna tar inte in någon som inte har brittiskt medborgarskap.

vad jag har förstått det så funkar det inte heller med dubbelt medborgarskap då dom inte är säkar om du skulle slåss i en eventuell konfilkt med Sverige.

Som sagt då får man åka till staterna eller till frankrike,

men då måste man lära sig franska - och vem vill det?? :lol: inte jag iaf

Sverige har det inte. men vi har dock bredskaps enheter, typ IA06 och liknande. IA06 vilket är försent att söka till nu.

annars får du söka lyckan i Utlandsstyrkan.

dock så ska rekrytering inför Nordic Battle Group börja snart. detta disskuteras i en anna tråd. även det är en beredskaps enhet.

kravet är att man ska ha fullgjord värnplikt med lägsta betyget x-7-7. Tyvärr så ärdet inte så mycket du kan göra i Sverige iaf.

Edit: la till lite, tog bort lite samt ändrade stavningen

tyvär så tror ja att det är för sent för dig att göra värnplikten nu :baskerPa:

tror jag inte, jag hade en i min plut som var 24 när han ryckte in, och ja, han hade skjutit upp sin vpl några gånger (eller om han överklagat, vetefan hur det var egentligen, men lumpen gjorde han och 24 var han vid inryck (äldre än många fänrikar) :P

så tror inte det är försent än... ring pliktverket och prata med dem (ring lämpligen till karlstad där deras centralkontor ligger eller till nummret mönstringsförrättaren gav dig)

de kommer förmodligen be dig skicka en skriftlig överklagan dock, men vill du göra lumpen är det bara att kämpa!

Skickade ett mail till pliktverket. Fick följande svar:

Hej Leif!

Tack för ditt mail.

Pliktverket har en 20-års gräns då vi ej kallar till mönstring.

För att få mönstra efter 20 skall man ha särskilda skäl, t ex om man vill göra internationell tjänst, (utlandstjänst).

Skriv ett brev och förklara varför du vill mönstra och göra lumpen.

Nu känns det lite bättre. Ska kämpa!!!

Men i Maj blir jag 26 - det blir tufft. Men varför inte. det är något man gör en gång i livet och nu går jag och ångrar mig för att jag inte tog chansen...

Skickade ett mail till pliktverket. Fick följande svar:

Hej Leif!

Tack för ditt mail.

Pliktverket har en 20-års gräns då vi ej kallar till mönstring.

För att få mönstra efter 20 skall man ha särskilda skäl, t ex om man vill göra internationell tjänst, (utlandstjänst).

Skriv ett brev och förklara varför du vill mönstra och göra lumpen.

Nu känns det lite bättre. Ska kämpa!!!

Men i Maj blir jag 26 - det blir tufft. Men varför inte. det är något man gör en gång i livet och nu går jag och ångrar mig för att jag inte tog chansen...

Bra,, då återstår det bara för dig att författa ett långt långt brev där du förklarar dina anledningar på ett väldigt övertygande sätt.. ;)

Lycka till!! du kan ju rapportera här allt efter som.. så vi vet hur det går för dig :lala:

Om man börjar med tre mån. Hv. vpl. igen så är det nog ett bra alternativ. Finns minst två här på forumet som var gamla som gatan när de gjorde Hv. vpl. och då det rådde brist på bassar på ett grannkompaniet och de hade visat framfötterna så blev de förflyttade och fick således genomföra riktig vpl.

Någon som vet läget för HV vpl? Är det över huvud taget något som kommer igen? Finns kanske egen tråd om detta. Jag har ett par st som gärna skulle genomföra detta för att sedan söka till HV IP.

Om man börjar med tre mån. Hv. vpl. igen så är det nog ett bra alternativ. Finns minst två här på forumet som var gamla som gatan när de gjorde Hv. vpl. och då det rådde brist på bassar på ett grannkompaniet och de hade visat framfötterna så blev de förflyttade och fick således genomföra riktig vpl.

Appappapp! Gamla som gatan?! Nu ska vi inte vara såna! :clap:

Men ok, jag är en av dem som gick den vägen. Var 24 när jag muckade, äldst bland gossarna på kompaniet (har för mig att en av tjejerna var född samma år som mig). De vpl av det kvinnliga könet verkar förresten allt som oftast vara ett par år äldre än killarna, vad jag har märkt iaf.

Kan tillägga att de ville ha över en 29-åring också, men det satte pliktverket(?) stopp för.

3 månaders var enligt mig annars ett bra alternativ, med vissa brister. Bla var det några som gjorde det bara för att slippa värnplikten i sina hemländer. Inget fel med det egentligen, men jag tror inte att det var några av dessa som sedan skrev kontrakt med hv efter genomförd utbildning.

Sen kan man ju ha synpunkter på hur själva uttagningen gick till... det fanns en hel del som inte hade alla patroner i magasinet om man säger så. Vet inte hur det var med de andra, men när jag sökte fick jag gå på intervju med chefen för mitt hv-område som sedan rekomenderade mig till pliktverket som skrev in mig efter registerkoll och sånt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...