Jump to content

Är DU ratad?

Recommended Posts

Hehe. Min kollega fick brevet i veckan. Eftersom vi känner ÖB´s son gick han ner till butiken som unge Syrén driver och skulle ta upp det med honom på skämt. Det visade sig att pappa var på besök och han kunde ta det öga mot öga med överbefälhavaren. ÖB skrattade hjärtligt åt argumentet "Hur kan ni kassera mig - det bästa FM kan erbjuda?" :P

Edit: Detta var igår.

Edited by EES

Jag har fått brevet från pliktverket där det står att jag inte längre behövs. En vecka senare kom det även ett litet kort som var undertecknat av ÖB där han tackade för att jag hade ställt upp. På kortet stod även att man kunde gå med i någon frivilligorganisation så om inte alla de som har kontaktat Pliktverket för att de känner sig slängda på tippen har lässvårigheter borde de kunna läsa sig till att de t. ex. kan gå med i HV.

Jag har fått brevet från pliktverket där det står att jag inte längre behövs. En vecka senare kom det även ett litet kort som var undertecknat av ÖB där han tackade för att jag hade ställt upp. På kortet stod även att man kunde gå med i någon frivilligorganisation så om inte alla de som har kontaktat Pliktverket för att de känner sig slängda på tippen har lässvårigheter borde de kunna läsa sig till att de t. ex. kan gå med i HV.

Det puckade är väl att dom först retar upp folk så dom känner sig kränkta och "slängda på tippen".

OCH sen skickar tack-kort och ber dom engagera sig igen genom HV och liknande.

Vore bättre om dom hade "bearbetat" folket lite med reklam för HV mm..

Och visat att vi slänger er inte på tippen, organisationen är ändrad å vill man fortfarande bidra.

Så e man välkommen att fortsätta göra det.

Tyvärr går det inte med "gör om gör rätt!"

Haha jao alla behövs ju kanske inte längre fick ju nyligen min krigsplacering så en annan kanske behövs ett tag till...

Men med tanke på hur myket matriel det fins mm idag i FM så kan man ju inte Mobelicera hur myket folk som helst även om man vill tyvär...

Angående ditt självporträtt och jävligt OT: balleklavan över munnen kan orsaka lunginflammation då man andas in ispartiklar. Fick lära mig detta på det svåra sättet. Bara ett tips.

:blink:

Om ja vetat det igår :ph34r: --> tolkandes bakom bandvagn... :banana

Finns den infon officiellt?

Edited by tinhead

Men sen får man ju hoppas att HV tar tillvara på de resurser som ställs till förfogande.

Jag känner mig inte så behövd, efter 2 månader är den enda kontakten med Södertörnsgruppen den som jag själv bidragit med. Har både ringt och mailat, så det känns inte direkt som att de anstränger sig för att växa..

Är det någon som har koll på när det är stopp för de nya krigsplaceringarna och utskrivningarna?

Det är väl så att man plockar bort den del som inte längre har en aktuell kompetens på meteriel eller stridsteknik man använder idag.

Att plocka in personer som inte har burit vapen på 20-30år är ungefär som att plocka en helt gröngöling. Äldre personer har visserligen ett större humm om hur allt hänger ihop idagsläget.

s.k. livsefarenheter.

en gammal stridsvagnsförare kan inte bara slängas in i en 122:a och sen förväntas prestera något. bättre att ta någon ung fräsch dum 20-åring.

unga hundar är lättare att lära sitta än gamla.

Inget illa menat mot er lite äldre och visare. :)

Gammalt folk åker ut med gammal materiel. tyvärr men det är så det funkar. man kan inte vara bakåt kompatibel i all evighet.

*Känner redan hur dolkarna flyger emot mig*

Edit: stavar som en gammal påtänd bäver

Edited by NordicFear

Det puckade är väl att dom först retar upp folk så dom känner sig kränkta och "slängda på tippen".

Och visat att vi slänger er inte på tippen, organisationen är ändrad å vill man fortfarande bidra.

Visst kunde man gjort reklam för frivilligorganisationerna och/eller meddelat i programmet Anslagstavlan att brevet var på väg till vissa personer. Som vi alla vet så har ju FM dessutom begränsat med pengar och det kan ju vara vettigt att lägga dem på något annat än reklam.

Å andra sidan tycker jag att man själv kan visa lite initiativförmåga. Känner man att man vill göra en insats så finns det ju massor med info om HV och de andra organsiationerna på nätet, det är bara till att leta upp den istället för att sitta och vänta på att "stekta sparvar flyger in i munnen på en". Talessättet "Om inte Muhammed komer till berget så får berget komma till Muhammed" passar in ypperligt här anser jag.

Just stridsvagnsförarargumentet känns lite tunt. Även om man inte har en halvaning om hur kontrollerna på en 122a funkar så minns man nog hur band, tungt fordon etc. funkar, och kan lära sig snabbare än en 18 åring som inte kört mer än pappas bil.

köra 122 är lika lätt som att köra 745 fast störe och tyngre annars är det bara som att köra en automatare...

Dock mek tjänster inom pansar kan ju vara bra att bytta ut folk på sådana som är utbildade på PBV501 och STRV104 kan ju ha svårt att meka 9040 och 122

Visst kunde man gjort reklam för frivilligorganisationerna och/eller meddelat i programmet Anslagstavlan att brevet var på väg till vissa personer. Som vi alla vet så har ju FM dessutom begränsat med pengar och det kan ju vara vettigt att lägga dem på något annat än reklam.

Å andra sidan tycker jag att man själv kan visa lite initiativförmåga. Känner man att man vill göra en insats så finns det ju massor med info om HV och de andra organsiationerna på nätet, det är bara till att leta upp den istället för att sitta och vänta på att "stekta sparvar flyger in i munnen på en". Talessättet "Om inte Muhammed komer till berget så får berget komma till Muhammed" passar in ypperligt här anser jag.

Hade kanske gett mer än Försvarsmakts Dagarna

köra 122 är lika lätt som att köra 745 fast störe och tyngre annars är det bara som att köra en automatare...

Det är väl just det där med "större och tyngre" som var den springande punkten i Engströms inlägg... Bara för att man är bra på att köra personbil så blir man inte med automatik en bra lastbilsförare, även om lastbilen är automatväxlad. Lägger man sedan på körning i terräng och konsten att välja bra eldställningar m m som en stridsvagnsförare bör behärska så...

[ och konsten att välja bra eldställningar m m som en stridsvagnsförare bör behärska så...

Är det inte skytten som väljer eldställningen, eftersom det är han som ska kunna verka med sin del av vagnen, fortfarande sett från största tillgängliga skyddsnivå för vagnen? :baskerPa:

Nej. Det är svårt att bedöma terrängen närmast vagnen när man tittar genom 12 ggr. förstoring.

Föraren/Vagnchefen väljer, sen säger skytten halt så fort hans kanon bär i eldställningen.

Jag blev ratad för nåt år sen. Sen blev jag helst plötsligt krigsplacerad igen. Med en helt ny befattning dessutom. :D

I slutet av 2003 blev massvis av soldater och officerare avskrivna för en översyn av vilka tjänster som skulle finnas i krigsorganisationen. Det var säkert det som "drabbade" dig.