Jump to content

Karl XI hade tydligen rätt?

Recommended Posts

Läste nyss på http://www.4sjostridsflj.mil.se/index.php?...c=news&id=31583

Utan att för den skull framhäva Heruliens kvalitéer och betydelse som örlogsbas, så är det ju onekligen tänkvärt, att det som var sanning på 1600-talet fortfarande har bärighet på nutidens örlogsfartyg.

Vi skulle ha behållt Gustavia, garanterat isfritt :P

OT:Om vi ändå ska gå in på det borde vi under det stora nordiska kriget behållt det territorium som vi då hade, samt skapat en gräns där vita havskanalen går nu. Tänk bara vilket bra hockeylag vi skulle haft..

Hur som helst: skulle det inte vara behändigt för FM att ha isbrytarna kvar? jag har för mig att de var i FM förr. Minns att jag skymtade kanontorn på något av dessa också.

Hur som helst: skulle det inte vara behändigt för FM att ha isbrytarna kvar? jag har för mig att de var i FM förr. Minns att jag skymtade kanontorn på något av dessa också.

De var väl bara bemannade av marinens personal plus därtil hörande vpl medan de hörde till Sjöfartsverket (gällde även sjömätningsfartyg). Skulle fungera som minfartyg i händelse av krig om jag inte minns fel :huh:

Edited by Troppchefen

Enligt Örlogsboken 2003 (det är den senaste, har jag för mej), så finns det en eller två isbrytare som är bestyckade med 4 (!) 40mm pjäser.

Har precis kommit från pottis (flagga Qvintus i topp), och där är det inte isfritt heller. Att flottan tvningas basera där är endast glesbyggdsstöd. (ge Vittus ditt stöd, paradiset i havet).

St Bart hade inte vart fel, tyvärr hade det väl varit bananrepublik efter 68 flummet. Tänk att vara chef där, ett par bevakningsbåtar och en radarstation samt en frozen Margarita i näven...

Hade vi inte tvningats ha småbåtar så hade våra kryssare och jagare haft isbrytarstävar som pansarskeppen och forcerat sig ut själva. Isbrytarna borde som sagt tillhöra FM.

Edited by Psilander

Har precis kommit från pottis, och där är det inte isfritt heller. Att flottan tvningas basera där är endast glesbyggdsstöd. (ge Vittus ditt stöd, paradiset i havet).
Hur ser det ut i ÖHK nu egentligen?

För ett par veckor sen vill jag minnas att det inte var några större problem med rörligheten inne i hamnbassängen, däremot att förtöja var på sina platser lite knepigare just med tanke på den ganska ansenliga ismassa som samlades/pressades ihop mellan skrov och kaj.

St Bart hade inte vart fel, tyvärr hade det väl varit bananrepublik efter 68 flummet. Tänk att vara chef där, ett par bevakningsbåtar och en radarstation samt en frozen Margarita i näven...

Where do i sign B)

@ Andreas - Usch, det känner man ju igen! Tog oss över tre timmar att förtöja en gång - just pga all is som packades mellan oss och kajen. Lösningen blev att ekipaget fick köra med en av bogserbåtarna mellan oss och kajen och spola ut så mkt is som möjligt. Därefter maxade VO båda trustrarna, samtidigt som två bogserbåtar hjälpte till att trycka... :ph34r:

När jag var uppe i Kkna för ett par veckor sedan så kunde man ju promenera från ena sidan hamnen till den andra - på isen. Dock var ju ekipaget igång och bröt upp isen lite då och då, precis som dom brukar... :banana

Så mycket oflyt har vi nog aldrig haft med ft, inte ens nu i vintras, dock krävdes det en hel del spelande på spring och annat mecklande för att ens komma inom "landgångsavstånd". Kan iofs tänka mig att man det inte hade varit några problem att gå på det lager av iskross som samlats. Men det är ju ingen fara, det är alltid kul med ft/lk vintertid, man får ju ännu mer tid att arbeta ute i det varma och fullständigt blåsfria vädret K-krona brukar bjuda på vintertid... ;)

Det var ingen nådig kontrast mot hur det var vid en kortare visit i Malmö ett par dagar tidigare, bländade solsken och inga spår av is. B)

Får hoppas våren hinner komma till södra Sverige innan man åker tillbaka nästa gång.

Har precis kommit från pottis(flagga Qvintus i topp), och där är det inte isfritt heller. Att flottan tvningas basera där är endast glesbyggdsstöd. (ge Vittus ditt stöd, paradiset i havet).

Hur ser det ut i ÖHK nu egentligen?

För ett par veckor sen vill jag minnas att det inte var några större problem med rörligheten inne i hamnbassängen, däremot att förtöja var på sina platser lite knepigare just med tanke på den ganska ansenliga ismassa som samlades/pressades ihop mellan skrov och kaj.

Efter att ha varit minus grader ett par veckor så bygger det på, visserligen bryter ekipaget upp isen, men det fryser till igen över natten.

Jag kom på det i veckan, skälet till kka är världsarv är inte örlogstaden utan att den är byggd som en vindtunnel, du har alltid motvind där.

det bästa som finns är en ovan ManO som ser till att blötlägga så mycket av tampen som möjligt och därefter fipplar han i 20min så man får stå där med allt blåare och stelare fingrar.

Edited by Psilander

@Psilander:Hade hoppats att det hade blivit bättre sen sist man var där nere men så verkar det alltså inte.

Det insåg man väl redan under GU? :ph34r:

Det och ovana vaktsoldater som trasslar in tamparna i fendrarna/däcken på kajen eller faktiskt försöker fästa kasttågen vid pollarna... :banana

Plus ovan nämnda jollar och radarstation en så vore ett skyttekomp helt okej! Undrar om man kan få shorts i M90 :lala:

Det kommer inte ges möjlighet till det. Reglementerad uniform är vita kort byxor, knästrumpor och blåkrage för sjömän, eller vit skjora alternativt vita långbyxor och vit kavaj för officerare. Gröna kläder skulle störa harmonin.

Dessutom matchar det inte de vita skroven och de gula skorstenarna.

Plus ovan nämnda jollar och radarstation en så vore ett skyttekomp helt okej! Undrar om man kan få shorts i M90 :lala:

Det kommer inte ges möjlighet till det. Reglementerad uniform är vita kort byxor, knästrumpor och blåkrage för sjömän, eller vit skjora alternativt vita långbyxor och vit kavaj för officerare. Gröna kläder skulle störa harmonin.

Dessutom matchar det inte de vita skroven och de gula skorstenarna.

Men det rör väl bara de tänkta marina stridskrafterna, inom arméförbanden borde det vara reglementerad m/90 badshorts och hawaiskjorta, med komplementerad utr. attacksurfbräda m 99 lätt :)

Självklart ska M90L användas vid patrullering i djungeln men övrig tid ska Kortbyxor m/87 K, Skjorta m/61 K, Kakifärgade knästrumpor och Beige sommarmössa m/52 användas.

Tillåten variation är Långbyxor m/87 K, Vapenrock m/87 K och Skärmmössa m/87 K.

Sen kan vi alltid tänka oss hur det skulle se ut om finland var en del av sverige. I och för sig skulle vi nog vara rätt så krigshärjat då, med tanke på våra tidigare stridigheter med Ivan, när vi hade mark på andra sidan östersjön.

I sånt fall kanske åland och Göteborg skulle vart bra alternativ för flottan.

*drömmer mig bort, och fumlar i tankarna*

Edited by vemtogmittnamn

Sen kan vi alltid tänka oss hur det skulle se ut om finland var en del av sverige. I och för sig skulle vi nog vara rätt så krigshärjat då, med tanke på våra tidigare stridigheter med Ivan, när vi hade mark på andra sidan östersjön.

I sånt fall kanske åland och Göteborg skulle vart bra alternativ för flottan.

*drömmer mig bort, och fumlar i tankarna*

Problemet med Östersjön är att den fryser till betydligt oftare än Västkusten.

Jaja, men jag tänker mig en högsjöflotta i göteborgsområdet, och en östersjöflotta vid åland.

:/

Låter bra. Åland kommer ju snart att övergå till svenskt territorium igen. Finland tycker inte längre att det är värt besväret att lära hela sin befolkning svenska bara för att få behålla Åland.