Jump to content

Den förväntade genomsitstiden för bekämpning för en värnpliktig?

Recommended Posts

Jag är inte hundra, men om det är en stridsvagn som ska bekämpas så skulle jag tippa på att snitt tiden är ungefär lika fort som det går från det att skytten trycker på knappen tills pilen träffar fienden?

Eller hur menar du?

Generellt var det ~10sekunder i eldställning som gällde med Pbv302, så max 10s innan minst ett mål ska vara bekämpat. Då ingår minst 2st skurar á 5skott.

OT: Det var 8sekunder max för magasinsbyte till akan minns jag också.

Edited by johanp

tror inte danne (dmagnusson) fått svar på det han sökte, altså, hur lång tid det beräknas ta från det att skytt/vc upptäcker den fientliga stridsvagnen tills dess att det sitter en pil i den fientliga vagnen. (vi pratar altså strv besättning)

anledningen till att han frågar är att han sitter och lirar steelbeasts pro pe ;)

och då givetvis kör leo2A5DK som för tillfället är det närmsta strv 122 man kan komma i det spelet/simulatorn

Om vi tar 1km avstånd, 1s att reagera, 1s att vrida tornet, 1s att osäkra och trycka av, 1s för projektilen att färdas.

Sedan beror det ju på vem som upptäcker målet, måste VC ensa, hittar skytten målet IR eller måste han välja dagkanal, framrycker målet eller står det still. Framrycker det, kan man räkna en sekund extra.

Beror också på om man måste från observationsställning till eldställning. Kan tänka mig att det tar drygt 5 sekunder från att vc hittar mål tills dess att det är bula i luften om man inte behöver transportera vagnen till eldställning, osäkrat är det redan.

Edited by Rickard N

Eftersom det inte är realistisk att du ska vrida ett helt varv på tornet, eller ens ett halvt och skjuta rakt bakåt så är 1s mycket realistiskt. Ge mig en pebba och jag kan visa att det tar en s att vrida tornet antingen 90grader(vilket tom. är ett överdrivet stort eldområde) vänster eller höger. Ang säkringen och avfyrning så inkluderar jag tiden för den allra sista finjusteringen av tornet man gör med ögat i siktet. Jag tror att den sammanlagda tiden avgivet ovan är vad en väldrillad besättning klarar av.

edit: Förutsatt att det är skytten som sett målet. Är det fö/vc så tar det såklart längre tid.

Edited by johanp

Om vi tar 1km avstånd, 1s att reagera, 1s att vrida tornet, 1s att osäkra och trycka av, 1s för projektilen att färdas.

Jag vill se nån vrida tornet på en sek!

Särskillt i en pbv!

1 sek på osäkr. och trycka av?

Tar mindre tid än så att osäkra o trycka av....men det är ju klat lättare att säga en sekund.

Jag kan ju säga så mycket som att när vi var på kråk var tidskravet från att MÅLET gick upp och kunde identifieras till bekämpning 15sek. Hoppas det räcker som svar B)

Ja jag vill minnas att det var nått sånt för oss oxå om man observation/skydd. Var man redan i eldställning gick det betydligt snabbare :/

Det finns väl inte direkt någon beräknad tid, det är ju så individuellt mellan olika besättningar. Man har bara ett krav på att från det att målet gått upp så har man 15 sek på sig att nedkämpa detta. Samma sak med laddtider, kravet är 6 sek men sen beror det på laddaren om man slimmar den tiden eller är betydligt snabbare!

Det finns väl inte direkt någon beräknad tid, det är ju så individuellt mellan olika besättningar. Man har bara ett krav på att från det att målet gått upp så har man 15 sek på sig att nedkämpa detta. Samma sak med laddtider, kravet är 6 sek men sen beror det på laddaren om man slimmar den tiden eller är betydligt snabbare!

I annat sammanhang har jag sett uppgiften att en brittisk Challenger 2 har demonstrerat att den kan träffa nio mål på 50 sekunder. Skjutavstånd rimliga.

Men då krävs nog bra samarbete mellan vagnchef och skytt.

Edited by nils h