Jump to content

Vad var Försvarets gymnasieskola?

Recommended Posts

Enligt Generalen Jan Jonssons CV som man kan finna pa mil.se sa gick han pa "Forsvarets Gymnasieskola" pa 1970-talet.

Va?

vad var det far nagot?

Lite info om detta skulle vara kul!

Cheers

Hette förr Försvarets läroverk. FOI.

Försvarets läroverk inrättades på 1940-talet för att ge långvägare chansen till en officerskarriär. Inom försvaret fick nu befäl och trupp lära sig mycket inom allehanda produktion och på det tekniska området. Det var alltifrån att köra bil till att hantera maskiner och verktyg av skiftande slag, vilket kom till god nytta efter militärtjänstens slut.
Försvarets läroverk lades ned och behovet av utbildning på gymnasienivå. överfördes till kommunerna fr.om 1982.

Förvarets gymnasium var vad det låter som: Försvarsmaktens egen gymnasieskola. Det finns dåligt med info på nätet men Bra Böckers Lexikon 2000 säger så här:

"Försvarets gymnasieskola, Uppsala, tidigare skola med uppgift att ge blivande befäl utan erforderlig civil skolutbildning den undervisning som yrket krävde. Den inrättades 1943 som Fösvarets läroverk, ändrade 1971 namn till Försvarets gymnasieskola och upphörde 1983, då ny befälsordning infördes"

Läser man sedan lite i Armésoldat 1959 så förstår man att vad det handlade om egentligen var att ge lämpliga personer den gymnasiekompetens som behövdes för att bli antagen till underofficers- och officersskola.

(---)

Hette förr Försvarets läroverk. FOI.

Försvarets läroverk inrättades på 1940-talet för att ge långvägare chansen till en officerskarriär. Inom försvaret fick nu befäl och trupp lära sig mycket inom allehanda produktion och på det tekniska området. Det var alltifrån att köra bil till att hantera maskiner och verktyg av skiftande slag, vilket kom till god nytta efter militärtjänstens slut.
Försvarets läroverk lades ned och behovet av utbildning på gymnasienivå. överfördes till kommunerna fr.om 1982.

Jag tycker nog att den citerade texten är lite missvisande. Jag kan inte tänka mig att Försvarets gymnasium var en yrkesskola där man utbildade särskilt mycket på maskiner och produktion eller förarutbildning. Det är min tolking att den citerade texten ska ses som en uppräkning över vad försvaret gjorde för att förbättra folkbildningen.

Läser man sedan lite i Armésoldat 1959 så förstår man att vad det handlade om egentligen var att ge lämpliga personer den gymnasiekompetens som behövdes för att bli antagen till underofficers- och officersskola.

Helt rätt, på FL/FGS läste man in 2 årigt gymnasium om man var Plutonsofficer och 3 årigt om man skulle bli Regoff (den 2 åriga var inte komplett, man läste tex bara ett år historia och inget C-språk)

Eftersom jag hoppade av skolan och ryckte in som 17åring fick jag läsa 2 terminer i Uppsala med full lön och traktamente :huh:

Det borde således vara i deras lokaler som www.signal.uu.se huserar numera.

Stämmer

Mittemot det som idag är Uppsala Science Park, gamla A5. I studentuppsala med brist på undervisningslokaler så hamnade man ju själv ofta på FGS, som det kallades.

http://www.uppsalasciencepark.se/USTemplat...st.aspx?id=4622

• 7 years later...

Det finns ju så många teman för gymnasieskolor idag så att man nästan får börja applicera "regel 34".

För att Försvarsmakten ska ha en suck att bemanna förbanden bortom IO14, så kanske det inte skulle skada att kombinera ungdomsverksamheten med gymnasieutbildning. Den kan ju mycket väl vara upphandlad av någon av skolföretagen, men med inriktning mot försvarsupplysning och tonvikt på de ämnen som är viktiga i den gröna världen.

Mtp budgetreduceringarna (och liggande mtrlberg) så ska nog inte Försvarsmakten ta på sig att göra ytterligare saker som inte ligger exakt linje med kärnverksamheten. Just gymnasiutbildningar finns det ju gott om på marknaden. Det enklaste vore väl i så fall bara sätta folk på ett gymnasium, om det behövs, och betala lön under tiden.

EDIT: Eller vänta.. Det allra viktigaste kanske vore att förbättra villkoren, så att man kan rekrytera OCH ställa krav på rätt utbildning från början.

Var lite annan verklighet när det Försvarets läroverk fanns. Alla gick inte gymnasiet, det ansågs inte "nödvändigt" att plugga, bättre att komma ut i arbete. Jag har släkt som jag tror inte kom in på gymnasiet pga betyg i uppförande, värvade sig och läste senare in gymnasiet och gjorde någon form av karriär inom försvaret.

Jag vet inte riktigt om det stämmer men det kan vara så att om man läste in kompetensen på försvarets läroverk kan man ha blivit begränsad i hur långt man kunde avancera.

• 2 weeks later...

För att Försvarsmakten ska ha en suck att bemanna förbanden bortom IO14, så kanske det inte skulle skada att kombinera ungdomsverksamheten med gymnasieutbildning.

Jag har även jag lekt med liknande tanke. Såsom cicilt varandes i gymnasieskolan kan jag konstatera att behörighetskraven till GMU trots allt gör att många som jag bedömer skulle bli utmärkta soldater inte antas. Inte heller är de i dagsläget särskilt intresserade av att via tex KOMVUX läsa in den eller de kurser de saknar. De skiter helt enkelt i det och hoppar på något annat jobb, och FM missar många bra.

Om man väckte liv i Försvarets gymnasieskola skulle man kunna ta emot dessa elever, inom ramarna för gällande regelverk, och tillse att de blir behöriga att söka GMU. Samma princip som tidigare alltså, fast FM ser till att eleverna blir behöriga till den grundläggande soldatutbildningen i stället för till officersutbildningen.

Edited by Schalldämpfer

Finns ju redan liknande runt om i landet (om än begränsat). Exempel är Bernadottegymnasierna och Olympusskolan i Halmstad, finns säkerligen fler.

Tycker för övrigt att det rimmar lite illa av försvaret att dels ha specifika gymnasier och sen säga att man vill ha ett tvärssnitt av den svenska befolkningen.

Ungdomsverksamheten har mycket större potential att lyckas som rekryteringsstöd, jämfört med särskilda gymnasier.

• 4 weeks later...

Ser ex. att min gamla gymnasieskola har Samhällsvetenskapligt program med säkerhetsprofil (intressant val, med tanke på att Eskilstuna ligger högt i brottsstatistik) där ett av de tänkte yrkena är officer. (http://www.eskilstuna.se/sv/Utbildning-och-barnomsorg/Gymnasieskola/StEskilsgymnasium/Vara-program/Samhallsvetenskapsprogrammet/Inriktningar/Samhallsvetenskap-med-sakerhetsprofil/).

Men går det att bygga en hel skola på militär inriktning? Tveksamt. I så fall måste nog skolan/utbildningen vara "riksrekryterande".

/J

Edited by jonar242