Jump to content

Krav för att bli brandman/brandingenjör

fillefalle

Recommended Posts

Brandingenjörsutbildning, 140 p

Särskild behörighet: Ma D, Fy B, Ke A

Hämtat från lth.se - Lunds tekniska högskola

Kan dock påpeka att Brandingenjörs utbildningar är bland dom mest populäraste så det krävs RIKTIGT bra betyg för att kunna bli antagen.

räddningsverkets hemsida finns denna statistik om antagning till utbildningen "Skydd mot olyckor".

Antagningsresultat höstterminen 2005

Totalt antal sökande var 1610, varav 1460 män och 150 kvinnor. Av de sökande som antogs är 131 män och 29 kvinnor.

Totalt

Betyg från gymnasieskola

Lägsta antagningspoäng: 15,29

Antal antagna: 107

Betyg från folkhögskola

Lägsta antagningspoäng: 4,00

Antal antagna: 4

Högskoleprov

Lägsta antagningspoäng: 1,20

Antal antagna: 23

Högskoleprov/arbetslivserfarenhet

Lägsta antagningspoäng: 1,50

Antal antagna: 23

När det gäller brandingenjör finns betygsstatistisken att finna på vhs hemsida

Lägsta antagningspoäng vid urval2 höstterminen 2005

Anmälningskod 801200

Utbildningsalternativ BRANDINGENJÖRSUTB

Antal antagna 55

BG 18,60

BF 4,00

HP 1,80

HA 2,00

Hoppas det var någon hjälp...

Har du "tid" på dig, så kan du ju också ta "köksvägen".

Vet inte om det funkar längre.. men en kamrat till mej jobbar idag som brand ing.

Han började som deltidsbrandman samtidigt som han pluggade.. sen skolade han upp sig till riktigt brandman. för att sedan gå vidare "internt" och pluggade vidare till brand ing.

Vet som sagt inte om det går att göra så längre, men du kan ju få en del saker "gratis" omdu går den vägen

• 2 months later...
Kan dock påpeka att Brandingenjörs utbildningar är bland dom mest populäraste så det krävs RIKTIGT bra betyg för att kunna bli antagen.
...

Anmälningskod 801200

Antal antagna 55

BG 18,60

BF 4,00

HP 1,80

HA 2,00

...

Zifos skriver att det lägsta folk kom in på var 18.60. Är det detta du menar med "RIKTIGT" bra betyg NordicFear? Trodde mer att det var i stil med 20.0 men om det är såhär så har man ju en chans. För övrigt undrar jag vad en brandingenjör tjänar. Någon som vet?

...

Anmälningskod 801200

Antal antagna 55

BG 18,60

BF 4,00

HP 1,80

HA 2,00

...

Zifos skriver att det lägsta folk kom in på var 18.60. Är det detta du menar med "RIKTIGT" bra betyg NordicFear? Trodde mer att det var i stil med 20.0 men om det är såhär så har man ju en chans. För övrigt undrar jag vad en brandingenjör tjänar. Någon som vet?

Vad har du för betyg som inte tycker att 18.60 är RIKTIGT bra?

...

Anmälningskod 801200

Antal antagna 55

BG 18,60

BF 4,00

HP 1,80

HA 2,00

...

Nu vet jag inte hur gammal du är eller vilken skola du gick/går i. Men i min skola är betygen rena skämtet. Fick mvg i alla utom en kurs i ettan (vilket bara berodde på att läraren var dum i huvudet) och det här året i tvåan så får jag vg i två kurser, resten mvg. Detta ger mig ett snitt på runt 19 för tillfället. Jag kan ärligt säga att jag i princip inte gör någonting. Prov pluggas in dagen innan, uppsatser skrivs klart samma morgon/dag som deadline, på lektionerna sitter vi och lyssnar på musik etc. Försöker inte skryta eller vara cool men enligt mig är det katastrof. Det värsta är att vi elever börjar påverkas av detta eftersom de flesta blir missnöjda med vg på ett arbete som när man tänker efter inte tog mer än nån timme och kanske inte var så välskrivet men som man brukar få mvg för. Således tycker jag att riktigt bra är 20.0 eftersom man då måste lägga ner tid på de där riktigt svåra kurserna som glidare brukar nöja sig med g eller vg i. Kanske är lika bra att betyg inte väger så tungt när de ändå är så intetsägande.

EDIT : Kanske ska säga att jag går natur/natur också

...

Anmälningskod 801200

Antal antagna 55

BG 18,60

BF 4,00

HP 1,80

HA 2,00

...

Nu vet jag inte hur gammal du är eller vilken skola du gick/går i. Men i min skola är betygen rena skämtet. Fick mvg i alla utom en kurs i ettan (vilket bara berodde på att läraren var dum i huvudet) och det här året i tvåan så får jag vg i två kurser, resten mvg. Detta ger mig ett snitt på runt 19 för tillfället. Jag kan ärligt säga att jag i princip inte gör någonting. Prov pluggas in dagen innan, uppsatser skrivs klart samma morgon/dag som deadline, på lektionerna sitter vi och lyssnar på musik etc. Försöker inte skryta eller vara cool men enligt mig är det katastrof. Det värsta är att vi elever börjar påverkas av detta eftersom de flesta blir missnöjda med vg på ett arbete som när man tänker efter inte tog mer än nån timme och kanske inte var så välskrivet men som man brukar få mvg för. Således tycker jag att riktigt bra är 20.0 eftersom man då måste lägga ner tid på de där riktigt svåra kurserna som glidare brukar nöja sig med g eller vg i. Kanske är lika bra att betyg inte väger så tungt när de ändå är så intetsägande.

EDIT : Kanske ska säga att jag går natur/natur också

Precis på samma sätt känner jag också! Det verkar vara något allvarligt fel med gymnasieskolan idag. I min skola är det iofs inte överdrivet lätt att få bra betyg och de flesta är tillräckligt diciplinerade för att inte lyssna på musik på lektionerna, men om man jämför med andra länder (exempelvis England och Tyskland med vilka vi har sk. elevutbyten) så är det ju hur lökigt som helst! Vågar nog påstå att min genomsnittliga studietid hemma per vecka inte har överstigit 45 minuter under hela min gymnasietid... :D Vad händer egentligen??

Edit: 18,7 i slutsnitt (tar studenten idag!!!)

Har du "tid" på dig, så kan du ju också ta "köksvägen".

Vet inte om det funkar längre.. men en kamrat till mej jobbar idag som brand ing.

Han började som deltidsbrandman samtidigt som han pluggade.. sen skolade han upp sig till riktigt brandman. för att sedan gå vidare "internt" och pluggade vidare till brand ing.

Vet som sagt inte om det går att göra så längre, men du kan ju få en del saker "gratis" omdu går den vägen

Det kan gå att ta sig in "köksvägen" och det kan funka! Vet ett flertal som gjort så... Det börjar bli svårare för deltidare att ta sig in den vägen i och med den nya SMO utb! Men om du har bra betyg så har du inget att förlora genom att söka... Ska själv söka i år men har rätt dåliga betyg, så du får nog min plats! :P

Arbetslivserfarenhet räknas inte i lika hög grad som betygen dessvärre...

sen skolade han upp sig till riktigt brandman

Eh okej? Definiera riktig brandman?

Jag förstår vad du menar, men anser att det är ett dumt ordval. Det du menar är väl en heltidsanställd brandis!

Det är ingen större skillnad på deltidare som heltidare när man väl kommer ut på en olycksplats! Där gör vi samma jobb, med samma mål och med samma sätt att utföra det på.

• 2 weeks later...
Guest Konsum

Jag jobbar som kemilärare på en skola med räddningsgymnasium.

Frågan om kemi A för brandingenjörer har varit uppe på tapeten många gånger.

Jag har fått höra genom kanaler i räddningstjänsten att det har förekommit att elever utan KemiA har kommit in på programmet.

Men det är nog absolut säkrast att skaffa den behörigheten om du skall läsa programmet.

Den kursen hjälper dig kanske mest av alla kurser du har på gymnasiet för det programmet.

Den finns inga genvägar till den perfekta explosionen! :bash:

Frågor besvaras gärna av undertecknad via PM.

Antagningsstatistik m m finns på Brandingenjörsstuderandes intresseförenings hemsida. När jag började 2002 var lägsta intag från gymnasiet 18,16 som till HT05 har ökat till 18,60. Brandingenjörsutbildningen är f ö i topp 5 bland de tekniska högskoleutbildningarna.

@Kylskåp: Klasskamrater till mig som började som konsulter har fått 29 000 respektive 30 000 i ingångslön. Inom offentlig sektor (kommunal räddningstjänst etc) ligger ingångslönen på 26 000-28 000 :clap:

@Konsum: För att inte tala om MaA-E, vi räknar rätt mycket högskolematte också...

/Fogfighter

Brandingenjör

Frågor besvaras gärna av undertecknad via PM.

Antagningsstatistik m m finns på Brandingenjörsstuderandes intresseförenings hemsida. När jag började 2002 var lägsta intag från gymnasiet 18,16 som till HT05 har ökat till 18,60. Brandingenjörsutbildningen är f ö i topp 5 bland de tekniska högskoleutbildningarna.

@Kylskåp: Klasskamrater till mig som började som konsulter har fått 29 000 respektive 30 000 i ingångslön. Inom offentlig sektor (kommunal räddningstjänst etc) ligger ingångslönen på 26 000-28 000 :clap:

@Konsum: För att inte tala om MaA-E, vi räknar rätt mycket högskolematte också...

/Fogfighter

Brandingenjör

Är MaE en kurs som är bra att ha i bagaget? Är det tom så att Ma Diskret och Ma Breddning är bra att ha? Ska nämligen snart börja trean och har möjlighet att välja till alla dessa kurser, men nu har jag istället tre-fyra skitkurser som jag går bara för att fylla ut mina papper/enkla mvgn.

Matte E är kan vara bra att ha. Vissa ingenjörsutbildningar på vissa högskolor/universitet kräver det, dock inte alla. Annars tyckte jag det var en ganska svår kurs i jämförelse med vad du kan välja så om du inte vill bli civ.ing eller hög.ing strunta i den. Breddning och Diskret har ingen betydelse alls. De läser man om man tycker matte är kul.

Angående Brandingenjörsdiskussionen... 18,6 ÄR fortfarande bra betyg. Systemet är dåligt och visst det är ganska lätt att få bra betyg. Men MVG i över 50% är fortfarande bra. Min SyO sade att ungefär 16,0 är snitt i Sverige(vilket jag iof tycker låter högt).

Många landar ju mellan 17 och 19. Själva utmaningen är att fightas om de sista 0,1'orna :P.

Kan annars tipsa om högskoleprovet en väldigt mycket lättare väg att komma dit du vill än att plugga till prov och skriva arbeten.

//H0lK som slet/slappade ihop 19,6 på Nv/Nv.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...