Jump to content

Rån på Landvetter

Vildmannen

Recommended Posts

Men anledningen till att de kom in så lätt beror väl ändå på Räddningsverkets krav på lättillgänglighet vid utryckningar? Grindarna ska ju kunna forceras i akuta fall...

Var på väg med lb:n mellan Brs-Gbg

vid aktuella tidpunkten.

Strax innan uppförsbacken efter Landvetter samhälle

ser jag en hel hög med bilar till höger

och vänster i motsatt körfält.

Låg sol och motorvägspåfart, jaja så brukar det gå..

Kommer närmare och ser en massa personer springer på

vägen och plockar saker.

Tänker att dom har fått sig en lättare chock och

börjat samla ihop blinkers-, lyktglas o.dyl.

När jag är i jämnhöjd med "olyckan" ser jag att

det ligger fullt med "fotanglar" på vägen..

Nää, det kan inte vara sant att det är/varit nytt

värderån i närheten, då man inte sett några

polisbilar ens.

Trodde snarare att några ungar hade busat till det

eftersom "spindlarna" låg precis under en av broarna.

När jag kommer fram till Gbg så möter jag en polisbuss

som kommer åkandes i sakta mak.

Hör på 13:00 nyheterna att det varit "stort uttag" på

flygplatsen..

När man räknar bakåt på klockan så bör man ha passerat

ungefär samtidigt med händelsen.

Kanske blev man omkörd av juvelerna t.o.m...?

"J.S. rapporterar direkt från krigets Landvetter.." :)

(F-n, man känner sig lite som en Staffan Heimerson-korre,

vart finns krigsbaren..?)

Jag tycker att det låter lite dumt att grindarna ska vara "mindre säkra" för att räddningstjänst ska kunna ta sig in. Brandkåren har iaf i malmö tillräckliga verktyg för att komma igenom i princip vad som helst. Dock förlänger man tiden tills brandstyrkan kan påbörja insatsen.

Det känns som att det borde kunna finnas speciella "brandgrindar" som folket i flygtornet kunde öppna i händelse av olycka.

Malkolm / Frivillig Brandman, Malmö

Missade ett rån mot ican hemma med en timme ungefär förra fredagen.

Märkte att det nog hänt nåt när farbror blå upplyste mitt vardagsrum med sökarljuset på helikoptern.

Det verkar ha gått fort på Landvetter.

Undrar varför de bombhotade utrikes dock, borde väl inte vara funkis att få polisen att rycka ut till det stället de skulle råna?

Eller räknade de kallt med att polisen skulle ha fullt upp med evakuering etc. ?

Läste pappersupplagad av Expressen ikväll där de beskrev händelseförloppet, steg för steg. På steg nummer 7 (de hade precis genomfört kuppen och var på väg bort) stod det ungefär:

"Rånarna kör ut från området. Då de har varit inne på parkeringen i mindre än 20 minuter behöver de inte betala"

:)

Med tanke på konsekvenserna för trafiken vid flygplatsen så borde väl rånarna vid en ev rättegång kunna fällas för både grovt rån och flygplatssabotage. Vad säger forumets paragrafvrängare?

http://www.alden.se/BrAllmanfarliga.htm#flygplatssabotage

Jodå, får de tag i dem kan de räkna med en hel del åtalspunkter, bl.a. rån (eventuellt grovt rån), grov skadegörelse alternativt sabotage (grinden), tillgrepp av fortskaffningsmedel (om de inte var så korkade att de använde och eldade upp sina egna fordon), flygplatssabotage ("bombväskan"). Man kan också tänka sig att eldningarna och fotanglarna har inneburit fara för andra och då kan de också åtalas för mordbrand och/eller framkallande av fara för annan. Det är inte säkert att alla möjliga åtalspunkter faktiskt tas upp. Ibland "konsumerar" ett grövre brott mindre allvarliga brott. Det blir en del att ta upp om man rånar värdetransporter på flyplatser, så herrarna kan nog se fram emot i vart fall ett par-tre veckor på kåken om de åker fast, med tanke på hur det svenska påföljdssystemet verkar hanteras. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...