Jump to content

Sova med öppna ögon?

Guest majestro

Recommended Posts

Likt en sylvass kniv skär jag effektivt igenom den bitande ironin och sammanfattar det som sagts:

Nej, det är med allra största sannolikhet en myt. De sover nog som alla andra.

/mdn

Haha, jag sover med öppna ögon vid endast ett tillfälle. När jag har somnar packad, hehee.

De ni, det lär de inte ut i SEALs. Kan dock berätta att det svider rejält på morgonen!

Tror att det är bättre att sova i skift...:rockon:

Känns inte som att det är till vidare stor hjälp att sova med öppna ögon, då man inte är "vid medvetande" när man sover. Men man kan säkert komma ned i "nivåer" med hjälp av meditation och samtidigt vara vid medvetande.

/ Wiklander

• 3 weeks later...
Ser man något om man sover med ögonen öppna?

eller hur funkar det?

//Hednrix- som aldrig hört talas om fenomente innan :banghead:

Rent spontant skulle jag gissa att ögonen fungerar ungefär som öronen när man sover, mao registreras nog inget speciellt men skulle det komma ett plötsligt ljud eller en rörelse framför ögonen så vaknar man.

Ser man något om man sover med ögonen öppna?

eller hur funkar det?

Rent spontant skulle jag gissa att ögonen fungerar ungefär som öronen när man sover, mao registreras nog inget speciellt men skulle det komma ett plötsligt ljud eller en rörelse framför ögonen så vaknar man.

Det har hänt att jag somnat till med ögonen öppna, och precis som du sa så är det ungefär som med öronen. Man ser men märker det inte, förän något speciellt händer.

Så bekräftat det du sa, samt håller med föregående talare om att det är mycket obehagligt att vakna sen för ögonen.

så rent teoretiskt skulle det kunna vara användbart för militärt bruk... dvs kunna SITTA och sova med ögonen öppna vänd rakt ut mot spenaten, ögonen reagerar inte förrän något händer varpå man vaknar (ex om man ser nåt röra sig), problemet jag ser skulle väl då vara att

1, ögonen är så jävla torra att man kommer blinka i 20 min efter man vaknar (svårt att sikta då)

2, man skall ha koll på vad som händer och vad man skall göra omedelbart när man vaknar (lär ju ta några sekunder att komma på varför man vaknade)

3, man måste reagera på väldigt små rörelser.

mja, i praktiken tycker jag det låter ganska osannolikt med mina argument...

men, jag motsäger inte att folk sover med ögonen öppna, jag har själv sett det (är väl i princip samma sak som att gå eller tala i sömnen...

sinnena sover nödvändigtvis inte bara för att hjärnan är "avkopplad"

undrar jag om det inte kan vara en av kroppens försvarsmekanismer att ibland sova med öppna ögon tom...

tänk ex en vältränad soldat i krig..

han är på helspänn, han är tränad i att se ytterst små rörelser samt höra svaga ljud som inte hör hemma i omgivningen. vore det då inte möjligt att kroppen sover men ändå håller sinnena (däribland synen) på helspänn även då?

// Skuggan, aka mr Svammel

@Skuggan.

Det är ju precis så katter sover.

Reagerar på minsta lilla ljud i rummet de befinner sig i...

Öhhhrrmm. Måste ha vart fel på min katt för den kunde jag ta i bakbenen, svinga tio varv i luften och lägga tillbaka i soffan utan att den vaknade!

Öhhhrrmm. Måste ha vart fel på min katt för den kunde jag ta i bakbenen, svinga tio varv i luften och lägga tillbaka i soffan utan att den vaknade!

*Hmmm* Det kanske bara gäller katter som lever.. :P

@Skuggan.

Det är ju precis så katter sover.

Reagerar på minsta lilla ljud i rummet de befinner sig i...

det jag menar, kan djur så borde det gå att träna människor att göra det också...

även jag kan ibland vakna av vissa typer av ljud men sova som en stock vid andra ljud (ex en viskning vaknar jag av, samtal i normal samtalston eller högre sover jag igenom då kroppen instinktivt känner en viskning som större hot än samtal/skrik)

när jag läste det skrattade jag i cirka 10 minuter i sträck :P

Jag med, men mest för att jag kom att tänka på papegojsketchen i Monty Pythons flygande cirkus... (tror jag det var) :wub:

Jag med, men mest för att jag kom att tänka på papegojsketchen i Monty Pythons flygande cirkus... (tror jag det var) :wub:

Det var min första tanke med. "This parrot is dead! No it isnt" :ph34r:

• 1 month later...

Det ultimata vore ju att göra som delfinerna. Att sova med halva hjärnan åt gången,

men som alla vet går ju inte det eller det kanske går att träna upp, vem vet? :baskerFN:

Det ultimata vore ju att göra som delfinerna. Att sova med halva hjärnan åt gången,

men som alla vet går ju inte det eller det kanske går att träna upp, vem vet? :uuh:

Det är inte hjärnan som sover....så det vore ganska meningslöst. Tankeverksamheten är minst lika intensiv under natten eftersom man då bearbetar alla dagens upplevelser. Det är tvärtom kroppen som vilar, lagas och byggs upp under sömnen. :baskerHV:

Nejdå, kissen var levande hela tiden! Som många som umgåtts med kattdjur nog vet är det bäst att alltid ha en öppen flyktväg klar för kissen. Ibland fick jag väcka katten när den somnat alldeles för hårt och kommit in i REM sömn.

Ganska lustigt att se när ögonen börjar fladdra och det rycker i benen och den lilla tungan kommer utfarandes ur munnen. Problemet är bara om kissen har somnat på en arm eller i knät och det skulle inträffa en plötslig händelse som hastigt väcker honom. Då är det säkrast och minst blodigt för egen del att inte hålla om det lilla livet.

Guest Drutten
Det är inte hjärnan som sover....så det vore ganska meningslöst. Tankeverksamheten är minst lika intensiv under natten eftersom man då bearbetar alla dagens upplevelser. Det är tvärtom kroppen som vilar, lagas och byggs upp under sömnen. :baskerPa:

Nu har ju inte jag forskat inom ämnet men inte sover vi väl för att kroppen behöver vila.

Det handlar väl mer om det du säger att hjärnan behöver bearbeta information.

Folk har ju kolat för att de varit vakna för länge(spelat dataspel) och då har jag svårt att tänka mig att det skulle vara kroppen som stänger av. Om man nu inte kan dö av överansträngd musarm det vill säga.

Nu har ju inte jag forskat inom ämnet men inte sover vi väl för att kroppen behöver vila.

Folk har ju kolat för att de varit vakna för länge(spelat dataspel) och då har jag svårt att tänka mig att det skulle vara kroppen som stänger av. Om man nu inte kan dö av överansträngd musarm det vill säga.

Dvs extremt lite sömn i kombination med ingen fysisk aktivitet på flera år, dåligt och oregelbundet näringsintag och försvagad kropp av obefintlig fysisk aktivitet också det under flera år.

Svarar man ja på samtliga ska man akta sig för att vara vaken i uppåt 72 timmar, inte bra för hjärtat ;)

Efter att ha konsulterat NE.se så får jag hålla med dig. Det står inte helt tydligt varför vi sover men hur som helst så stänger vi inte av hjärnan.

Seals och Främlingslegionen? Blöjbarn, mamseller och korgossar!!! Vi gamla durkdrivna kommunaltjänstenmän har sedan länge drivit konsten att sitta av ett riktigt segt sammanträde djupt sovande med ett klarvaket uttryck i ansiktet till yppersta fulländning.

Tricket är att vid vissa utvalda nyckelfraser reagera med ett till intet förpliktigande uttryck ur corporate bullshitvokabulären "vi måste ta tag i de här bitarna" "nja, nu äger inte vi frågan" "vi kan inte rådda det här ärendet" e dyl.

Det gäller att spara syre åt hjärnan till det ögonblick koldioxidhalten stigit till minst 2000 ppm och man ser att de andra mötesdeltagarna är nära att falla i koma.

Då hugger man som en tiger och låter språklådan gå som på en amfetaminberusad pingstpastor. Innan de andra fattar vad som har hänt har man fått alla ärenden dit man vill.

Jag brukar sova ca 8 timmar om dagen med öppna ögon.

På jobbet...

Det är en konst! :D

Som nattarbetare brukar det infinna sig en period runt tre-fyra då ögonen klistrar ihop sig oavsett om man vill eller inte.

Mycket irriterande ibland om man hittat något riktigt intressant på nätet.....

För chefens skull...

Funderar på att låta måla "falska" ögon på utsidan av ögonlocken. :baskerPa:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...