Jump to content

Snigel Design Radioväska RA145/RA180?

Sabien

Recommended Posts

Dyr var den iaf. Är det troligt att man kan få tillstånd att använda den?

Lägger jag de pengarna så tänker jag inte be om lov. :baskerHV:

Jag utfärdar härmed tillfälligt BOA var femte minut...

/OP

Dyr var den iaf. Är det troligt att man kan få tillstånd att använda den?

Lägger jag de pengarna så tänker jag inte be om lov. :banana

Jag utfärdar härmed tillfälligt BOA var femte minut...

/OP

Det är uppfattat. :rockon:

Den var väl inte så farligt dyr, om den är så funkis som det låter.

Saknar dock lite möjligheter att fästa fickor på utsidan av den.. slarvigt.

Jag tar nog hellre en väska som går att få med sig annat i ..

Ser funkis ut.

Men det måste bli et himmla bök om man måste bära med sig stridspakningen samtidigt som man har radioryggan.

Det är snarare en signalists STRIDSpackning, inte någon sorts mini-tross.

Den är gjord för att bära radio.

Ser funkis ut.

Men det måste bli et himmla bök om man måste bära med sig stridspakningen samtidigt som man har radioryggan.

Vilket det är med radion i mes också.

Det ser ut som om det är hällor i remmarna som sticklåsen sitter i. Där kanske man kan hänga på en större ficka.

Ser funkis ut.

Tror gislemark menar att det blir bök att få på SS2K eller liknande ovanpå/utanpå/innanför "Snigelsäcken".

Får väl tröcka ner den i SS isf?..

Ser funkis ut.

Det har jag insett.

Men frågan är om man tex vid förflyttning måste bära med sig både radio OCH stridspackning, även signalister behöver förstärkningskläder och snuskburk.

oki. På P4 så var det reglen men det kan ju ha varit internt...

skillnad på hur det praktiseras hos HV jämfört med under vpl också ;)

HV är (brukar inte) vara såååå himla noga..

däremot finns det mer avundsjuka i HV.

"han har en mycket fräckare sak än vad jag har råd med, den måste jag se till att få förbjuden" typ

håller med Ing, den borde haft fästmöjligheter för åtminstone recons egna sidfickor till SS2K.

jag har iofs moddat lite och satt fast PLCE fickor på en LK35 mes.

att bära LK35 med både stridspackning och RA145 går visserligen.

men med tanke på att man kanske inte vill ha permanenta ryggskador, efter ett par år i HV, så borde det vara tillåtet att få bära 12,5 kilo radio, på det sätt som passar bäraren bäst.

dvs inte på det sätt som finns avbildat i sold mtrl 86......

Edited by bushman

Ser funkis ut.

Det har jag insett.

Men frågan är om man tex vid förflyttning måste bära med sig både radio OCH stridspackning, även signalister behöver förstärkningskläder och snuskburk.

Ok men om man nu inte får med sig det man behöver så får man väl se till att någon i gruppen bär med sig det. RA är gruppmtrl och så då får man dela på bördan.

Man kan annars fixa en stor rygga så man får plats med det man behöver och lite till. Inklusive nämnda ra väska.

Det som finns nu i FM suger bigtime det är definitivt inte något som man prioriterat. Undrar varför?

:o:):dong:

vad gäller bärmöjligheter för RA146/146/180 är det som wolfie666 säjer, det FM erbjuder suger.

jag har vart signalist i HV i 15 år nu.

under denna tid har jag burit RA145 på LK35-mesen, som jag utvecklat och moddat med lite.

jag fixade ett avbärarbälte och bröstremmar, har liggunderlag på axelremmarna osv.

men det näst största problemet är att skyddsväst90A gör att jag numer inte kan sikta ordentligt med AK:n.

kör jag utan har jag inga problem, och AK:n är i rätt storlek ect.

problemet ligger i tre olika utvecklingar som ingen på FMV förmodligen kollade upp, LK35 är utvecklad för stridselen M59, sedan kom stridsbältet under 80-talet, för att under 90-talet kombineras med skyddsvästen.

resultatet blev inte så lysande.

det största problemet är dock regelryttarna.....

jag bar radion på mes under GU, lärde mig att det funkar bäst för min något korta rygg att ha den monterad högt upp.

när jag sedan gick med i HV och började bära radio där, uppendbarade sig genast folk som skulle tvinga mig att bära den monterad längst ner på mesen.

eftersom de själva vägrade bära radion, hävdade jag att 12,5 kilo placerat i korsryggen, skulle förstöra min rygg innan övn var över.

till ingen nytta.

jag undrade varför jag tvunget skulle ha radion där, vilket förklarades med bilden i sold mtrl G 86.

och att "min signalist på I15, bar minnsan vår radio på det sättet i 11 månader"

LK35 mesen funkar bra, om man får på ett avbärarbälte.

det är inte det bästa sättet att bära på men det funkar.

det viktiga är dock att signalisten får själv prova hur han vill bära sin radio.

allra bäst vore att han/hon fick ut en uttjänt radio att ha att öva civilt med.

det stärker inte bara signalistens muskler, det stärker även grp och plut.

summa av mitt svamlande:

låt den människa som bär radion bestämma själv hur han/hon vill bära den.

ingen annan än den rygg den sitter på, kan känna vad som är bäst.

Edited by bushman

@bushman har en hel del poänger. Tyvärr är det för många regelryttare inom Hv och avtalsorganisationerna.

Jag är av den åsiktet att jag skiter hur radion bärs med av signalisten. Huvudsaken är att signalisten (om jag inte bär radion själv vilket jag tycker är enklast) kan bära med sig den utan att radion skadas, han får med sig sin övriga packning och att han kan upprätthålla anbefalld passning. Samt är enkel att koppla loss.

Sedan hur han löser det bryr jag mig inte i. Vill han bära radion mellan skinkorna får han göra det, men j*vlar ifall han gnäller på skavsår...

i min värld så betyder det inte att bara för att man har titeln signalist är man den som skall bära och snacka i radion. Utan man är då den som ansvarar för att systemet radio fungerar. Att all utrustning finns med, att ackar är laddade osv. Sedan vem som snackar i radion inte fullt så viktigt. Huvudsaken att det är ngn som KAN snacka bra i radio. Enklast om chefen själv sköter snacket i radion.

när jag sedan gick med i HV och började bära radio där, uppendbarade sig genast folk som skulle tvinga mig att bära den monterad längst ner på mesen.

eftersom de själva vägrade bära radion, hävdade jag att 12,5 kilo placerat i korsryggen, skulle förstöra min rygg innan övn var över.

till ingen nytta.

jag undrade varför jag tvunget skulle ha radion där, vilket förklarades med bilden i sold mtrl G 86.

och att "min signalist på I15, bar minnsan vår radio på det sättet i 11 månader"

Allvarligt talat; folk (oavsett grad) som beter sig på det viset ska ha ett utsträckt långfinger till svar.

Knekt -> :) <- Alla världens idioter

Edit: Jag vill ha en smilie med en gubbe ställd mot en tegelvägg framför en exekutionspluton.

Edited by Knekt

... skyddsväst90A gör att jag numer inte kan skita ordentligt med AK:n.

Läste ovanstående mening tre ggr innan det gick upp för mig att Bushman inte var riktigt så stridsberedd som jag antagit vid genomläsningen... fick upp en inre bild av en cammomålad signalist som sitter och krystar i skogen med radiomesen på ryggen, skyddsväst påtagen och AK i anläggning! :baskerKav:

/Bolle

... skyddsväst90A gör att jag numer inte kan skita ordentligt med AK:n.

Läste ovanstående mening tre ggr innan det gick upp för mig att Bushman inte var riktigt så stridsberedd som jag antagit vid genomläsningen... fick upp en inre bild av en cammomålad signalist som sitter och krystar i skogen med radiomesen på ryggen, skyddsväst påtagen och AK i anläggning! :sniper:

/Bolle

:baskerKav: Samma här. Jag tänkte t o m nått i stil med att "då måste ju Recons väska vara kanon, eftersom den sitter så högt på ryggen". :ph34r:

OT

jag drabbades av akut fågeldysläxzi ok :P

@ Fk satan:

jag brukar lära så mycket folk som möjligt i min närhet att kunna sköta och svara i en radio.

just signalister och chefer har en dålig ovana att drabbas av galoperande blyförgiftning, vilket gör att sk "specilaister" ur avtalsföreningar har rinna värde på ett slagfält.

(eller någon annanstans.....)

Edited by bushman

• 1 month later...
Nåja jag kommer att rekvirera 1 st radioväska från recon. Återkommer med utvärdering snarast. 8-/

/OP signalist

Något nytt att rapportera efter en månad? Tycker den vore perfekt till plutonens signalist men vill gärna veta mer innan jag blir givmild o slantar upp 875kr... :tveka:

Undrar mest över

1) Bärandekomfort vs Ra på mes, i ryggsäck/ss2k?

2) Funkis i kombination m stridsbälte eller stridsväst? Hur är det med fylld vätskeblåsa i stridsvästen?

3) Funkis när du ska medföra stridspackning (LK35/SS2K)?

4) Generell upplevelse av väskan (radions placering, remmar, fickor etc).

Glad påsk!

Foxtrotcharliegrg

• 2 weeks later...