Jump to content

Hangarfartyg

imint

Recommended Posts

France and the United Kingdom at present account for 70% of European spending on R&D," they said.

"Other nations need to do more in this area."

The defence ministers meeting in Innsbruck will hear proposals for a common EU fund on defence research, proposed by EU foreign policy chief Javier Solana last month

med risk för att gå OT men finns det källor på hur Sverige ställer sig till det här?

(ja jag sökte på google)

Populationer:

Storbritannien - 60milj.

Frankrike - 60milj.

Sverige - 9milj.

Tycker inte att det är så konstigt att vi spenderar avsevärt mindre än dem, de är förövrigt båda ganska så insyltade i krig som kräver försvarsmatriel. Det hela är nog mer riktat till Tyskland, Italien och Spanien.

• 1 year later...

Hur stora var de Hangarfartyg brittiska Royal Navy opererade fram till slutet av 1970-talet?

Dessa vet jag hade F-4 Phantom och kärnvapenbombaren Hawker Siddeley Buccaneer baserade ombord...båda tungre kärror än tex viggen...så hangarfartygen torde ha varit större än dagens hangarfartyg som RN opererar.

Är det någon som vet vad de skall flyga från dem? Jag gissar att Sea Harrier börjar bli lite till åren, men man vet ju inte om de klarar sig med uppgraderingar eller om de skall köpa in någon ny variant, eller kommer de satsa på något konventionellt flygplan och katapulter? Om jag gissar vidare börj väl planen ha någon form av multirollstänk eller skiter man helt i luftförsvar runt dem?

Är det någon som vet vad de skall flyga från dem? Jag gissar att Sea Harrier börjar bli lite till åren, men man vet ju inte om de klarar sig med uppgraderingar eller om de skall köpa in någon ny variant, eller kommer de satsa på något konventionellt flygplan och katapulter? Om jag gissar vidare börj väl planen ha någon form av multirollstänk eller skiter man helt i luftförsvar runt dem?

STOVL-version av F-35 enligt Wikipedia. Ett rejält lyft från Sea Harrier, om en brunskoflotteamatör som undertecknad får gissa.

Hur stora var de Hangarfartyg brittiska Royal Navy opererade fram till slutet av 1970-talet?

Dessa vet jag hade F-4 Phantom och kärnvapenbombaren Hawker Siddeley Buccaneer baserade ombord...båda tungre kärror än tex viggen...så hangarfartygen torde ha varit större än dagens hangarfartyg som RN opererar.

HMS Eagle, wikipedia

L:245 m

Invincible class aircraft carrier

L:209m

Blackburn Buccaneer, wikipedia

France and the United Kingdom at present account for 70% of European spending on R&D," they said.

"Other nations need to do more in this area."

The defence ministers meeting in Innsbruck will hear proposals for a common EU fund on defence research, proposed by EU foreign policy chief Javier Solana last month

med risk för att gå OT men finns det källor på hur Sverige ställer sig till det här?

(ja jag sökte på google)

http://www.forum-europe.com/publication/CS...tegration_1.pdf

Ett par år gammal. Titta på sidan 74.

55% för Frankrike och Storbritannien, 80% för de 6 största varav Sverige är (var?) en.

Edited by Peo

• 3 weeks later...
Med tanke på att britterna e med o utvecklar jointfighter som kommer produceras i 3 utförande, varav en är för hangar fartyg, så gissar på de blir de..

ps. vet dock inte om ni redan skrivit de kan inte betekningarna på dom!

Du får nog förtydliga vad du menar lite utförligare. Kan du inte beteckningarna på JSF? eller vad är frågan/påståendet? Första delen av ditt inlägg tror jag att jag förstår.

Det finns massor med information om JSF programet på nätet.

Förslag på länkar:

globalsecurity

FAS

JSF.mil

airforce technology

RAF

Det tog mig ca 7 sekunder att hitta de olika modellerna som planeras och vad de heter.

Lycka till!