Jump to content

Mönstrade, dåligt styrkeresultat?


Guest John 87

Recommended Posts

Guest John 87

Hej mitt namn är John, jag är 175 och väger 60kg. Jag är inte speciellt stark över huvudtaget. Sporta gör jag inte, förutom att cykla lite då och då.

 

Hur som helst, jag mönstrade idag och gjorde styrketestet. Första lyftet gick bra men det andra gick sämre så jag drog ner totalresultatet ganska rejält. Jag pratade med personen som skötte avläsningen av resultaten och hon frågade om jag verkligen ville göra lumpen. Hon tyckte att jag inte riktigt hade det som krävdes i muskelstyrka. Hon berättade om hur tufft jobb det var att göra lumpen och att jag skulle få det jobbigt om jag skulle göra den. Så hon gav mig två alternativ, att skriva av mig eller att låta mig göra om testet på en gång. Nåja, jag vet inte riktigt hur jag tänkte men jag lät henne skriva av mig. Men nu när jag tänkt efter lite så ångrar jag detta. Jag skulle hemskt gärna vilja göra lumpen. :(

 

Man kan ju begära en ny prövning stog det i pappret jag fick och detta skulle man göra inom tre veckor efter detta (6 mars). Men om jag nu gör om det så måste jag få bättre resultat på styrkeprovet. Och då antar jag att jag måste sätta igång att hårdträna och detta på några veckor. Om jag skickar in begäran om omprövning om 2 veckor säger vi, när kan jag tänkas få göra den?

 

Man kan inte göra så att jag kommer överens med med dom på Pliktverket att jag ska träna och vara starkare när det är dags för lumpen, så har jag lite längre tid på mig att träna. Vet inte om det är möjligt dock. :Malaj:

 

Det hela verkar krångligt, men jag vill som sagt gärna göra lumpen. :( Jag skulle vara mycket, mycket tacksam för svar.

 

Mvh John 87

Link to comment
Share on other sites

jag hade 3 i styrka när jag mönstrade, och jag kan säga att jag hade inga som helst problem i lumpen som inte lite jävlar anamma och en hel del slit inte kunde lösa..

dessutom så tränar man ju BRAK nästan varje dag i lumpen, och det bygger ganska snabbt upp en grundkondition/styrka, sedan fins ju alltid nån form av gym också..

 

hoppas du får mönstra om ifall du nu verkligen vill göra lumpen.

Link to comment
Share on other sites

Hade också 3:a på mitt lyft och det löste sig fint under lumpen, har aldrig varit särskilt stark, och kommer säkert aldrig bli det heller :lol:

 

Sen är väl det upp till inskrivningsförättaren att placera dig eller inte, känns som, även om hon har befogenheter att "skriva av" någon, så ska väl ändå man kunna hamna hos inskrivningsförättaren.

 

Har inte sådär nått bra svar på din fråga mer än kämpa på och lycka till, hoppas du lyckas komma till en tjänst du trivs med!!

Link to comment
Share on other sites

Guest John 87

Tack för era svar grabbar. :baskerHV: När var det ni mönstrade, hur länge sedan var det? Ni tror inte det är tuffare att komma med nu än vad det var då? Räcker en 3a i styrka nu för tiden? :baskerPa:

 

Mvh John 87

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju många tjänster, företrädesvis i staber och liknande, som inte kräver mer än att du kan lyfta kaffekannan... Kämpa på, med motivation kommer man alltid längre än vad man/andra tror.

Link to comment
Share on other sites

Guest John 87

Okej. :baskerHV: Men om jag nu ska ringa till Pliktverket vilket jag kommer göra, så måste jag komma med någon bra anledning till att jag vill göra om det och varför jag inte lyckades så bra sist. Om man inte kommer med någon, finns chansen att dom säger "NEJ" på en gång då?

 

Mvh John 87

Link to comment
Share on other sites

Det vet du inte föres du har provat, se bara till att lägga fram allt på ett snyggt sätt och hoppas på att den du pratar med har en bra dag.

 

Jag drog en 4-a, förvisso en stark sådan men ändå. Jag valde stridsfordons förare/skytt i första hand och skyttesoldat i andra. Kom in på förstahandsvalet, om knappt 5 månader bär det av :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

jag mönstrade 2002

och SÅ mycket lär inte ha ändrat sig på 4 år...

förresten, i dag behövs mer "muskler" innanför pannbenet än i armarna ;)

de tjänsterna med lägst styrkekrav har 2 i krav...

och 2 borde man klara, även om man är ganska klen...

5 är ju "normalt"...

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt att det sitter i tekniken, men jag vill minnas att kroppsvikten spelar in också.

 

Mätte 183cm när jag mönstrade, vägde 66 kilo (fysik modell skinkflisa) och drog en sjua. En grymt deffad och vältränad kamrat drog över skalan, medan skapligt vältränade lirare med lite mera rundlagd kroppsform drog resultat som mig.

Link to comment
Share on other sites

Jahapp, själv fick jag ju dra 7ggr, fick en 1,a varenda gång :tveka:

 

Sjuksköterskan trodde att jag försökte lura mig ifrån värnplikt och tvingade mig att dra om hela tiden.

 

Inskrivningsförättaren tittade på mig som om jag var en idiot när jag sa att jag ville göra värnplikten, men jag hotade med att ockupera hans kontor om han inte skrev in mig och sen var saken biff :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest John 89
Jahapp, själv fick jag ju dra 7ggr, fick en 1,a varenda gång :tveka:

 

Sjuksköterskan trodde att jag försökte lura mig ifrån värnplikt och tvingade mig att dra om hela tiden.

 

Inskrivningsförättaren tittade på mig som om jag var en idiot när jag sa att jag ville göra värnplikten, men jag hotade med att ockupera hans kontor om han inte skrev in mig och sen var saken biff :lol:

 

Hahaha! :lol: Var det verkligen så lätt? Berätta gärna mer om hur det gick senare. :)

Link to comment
Share on other sites

Nej det var faktiskt något liknande, kanske inte fullt så dramatiskt som jag först beskrev...

Men jag stog på mig och laddade upp inför inskrivningsförättaren med anledningar till varför just jag borde få göra värnplikten, jag hadde gort bra ifrån mig på signalprovet och var ytterst motiverad och det räckte långt för han som skrev in mig.

 

Visa att du är motiverad men inte som någon skogstokig krigsdåre utan lite mer "ödmjuk kille som gillar utmaningar"

 

Jag gick iaf därifrån med ett papper med div träningsprogram och ett kort med nr till bra gym i mitt närområde samt stolthet över vetskapen om att jag var svagare än 90% av tjejerna som mönstrar :P

Link to comment
Share on other sites

längden vill jag påstå spelar in ganska mycket också.. i mitt fall till det sämre..

när man är lång så dels väger man oftast mer och dels måste stången transporteras en längre sträcks.

detta gör det imho svårare att nå höga resultat än någon som är ganska kort (och då oftast väger mindre) som inte behöver dra stången lika långt.

Link to comment
Share on other sites

I de fall där sådana som inte uppfyller kraven trots det blir uttagna till grundutbildning så har FM blivit lurade av Pliktverket - eller lurat sig själv. Det är bara en fredstida försvarsmakt som har lyxen att utbilda folk för att vara snäll. Även en soldat i något förband som inte har strid som huvuduppgift måste kunna ta i när det behövs, i värsta fall under riktigt dåliga yttre förhållanden som t.ex. regn, snöslask OCH EN MOTSTÅNDARE SOM SKJUTER!

 

Vem är till för vem? Enligt Riksdagen så är FM inte till för att tillfredställa individens uppfattning om vad han eller hon vill göra för att självförverkliga sig, utan för att lösa ett antal uppgifter - där huvuduppgiften är förmågan att föra väpnad strid.

Link to comment
Share on other sites

I de fall där sådana som inte uppfyller kraven trots det blir uttagna till grundutbildning så har FM blivit lurade av Pliktverket - eller lurat sig själv. Det är bara en fredstida försvarsmakt som har lyxen att utbilda folk för att vara snäll. Även en soldat i något förband som inte har strid som huvuduppgift måste kunna ta i när det behövs, i värsta fall under riktigt dåliga yttre förhållanden som t.ex. regn, snöslask OCH EN MOTSTÅNDARE SOM SKJUTER!

 

Vem är till för vem? Enligt Riksdagen så är FM inte till för att tillfredställa individens uppfattning om vad han eller hon vill göra för att självförverkliga sig, utan för att lösa ett antal uppgifter - där huvuduppgiften är förmågan att föra väpnad strid.

 

Mycket vettigt.

Folk verkar glömma att det är krigets uppgifter som man mönstras till, inte bara utbildningen. Har man astma, allergier, synfel osv osv så kan många klara av utbildningen, men när det väl kommer till kritan och man inte kan ropa på blågul och be honom/henne bryta ett tag för att man behöver ta diverse mediciner vid vissa tider så är man en belastning och inte en tillgång.

Dessutom som jag skrev i en annan tråd. Man kan tvingas använda tex rep/packgruppen för stridande uppgifter för att fylla ut skadade/sjuka plutonskamrater, och då kan de inte komma dragandes med diverse kroniska krämpor som de mörkat eller fått ok från pga tjat på mönstring motsv.

 

Även sjv, sign, ledn, postkassörskor mm kan komma att hamna i stridsinjen. I första hand är man soldat, i andrahand har man en befattning...

Link to comment
Share on other sites

vakt med en 2a? Det var det sämsta jag har hört. Hade jag varit Vaktchef hade jag ju vellat ha vakter som KAN slå ner buset först och främst och inte måste skjuta för att dom är för klena.... :banana

Link to comment
Share on other sites

vakt med en 2a? Det var det sämsta jag har hört. Hade jag varit Vaktchef hade jag ju vellat ha vakter som KAN slå ner buset först och främst och inte måste skjuta för att dom är för klena.... :ph34r:

 

3a då? :blink:

vet att iaf jag fyllde kravet för bevakningssoldat på varenda regemente i landet.

dock ville jag till artilleri så :P (ja, jag hade 2 val, Batteriplatssoldat eller bevakningssoldat)

bevakningssoldat hade jag ca 30 val på (alla regementen/flottiljer i landet och flera platser på de flesta)

och pappren mde krav för batteriplatssoldat har jag fått så jag vet att kravet var 2 i styrka och 3 i kondition :banana

6 i "intellgens", 3 i pliktförmåga och ledningsförmåga (psykologen mao), man kunde vara färgblind och ha glasögon osv...

 

ja, räkna själv vilken typ av folk som hamnade där :D

kul var det iaf :P

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hejsan!

Kanske inte den bästa tråden att skriva i men det var svårt att välja ut en! :)

 

Jag var själv och mönstrade den 1 September. Det gick inte alls så bra som jag hadde förväntat mig. Fick bl.a följande värden:

Styrka: 2

I-prov: 4

Psykolog: 3

Syn och hörsel var däremot perfekt.

Självklart så vill jag göra lumpen men fick förstås inte.

Så nu undrar jag om det är värt att försöka att få mönstra om vid ett senare tillfälle så att man kan träna upp sig lite på bl.a styrka och kondition.

Hur gick det för er? Räkte det med att skriva ett brev eller ett telefonsamtal eller ska man behöva göra det 10 gånger on dagen?

Link to comment
Share on other sites

@Martin.R: Ärligt talat tror jag inte dina chanser att få genomföra GU är vidare bra. Då vpl-kullarna idag är så små misstänker jag att det blir svårt att hävda sig i konkurrensen med mönstringsvärdena ovan. PV tvingas redan idag sätta folk med betydligt bättre mönstringsresultat i utbildningsreserven. Dessutom, visst går det att träna upp styrka och kondition med tiden men det kanske inte är lika självklart hur man ändrar på det som psykologen uppenbarligen såg som olämpliga egenskaper?

 

Med det sagt, omöjligt är det förstås inte, vill du verkligen göra vpl är det bara att ligga på. Se dock till att vara väldigt klar över vad det är du måste förbättra och hur du ska göra det, lättare sagt än gjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag mönstrade detta år och fick 3 i styrka och 5 i resten, lite synproblem men perfekt hörsel. Vart då inga problem för mig att bli inskriven som bevakningssoldat iallafall :dribble: Heh, jag fråga sköterskan om jag fick göra om styrketestet när jag väl gjort det och blivit besviken, men hon vägrade låta mig göra igen, hon fortsatt mummla om att det var bra för min vikt (56 kg), jo jag bör äta upp mig lite kanske... :P

Link to comment
Share on other sites

hon fortsatt mummla om att det var bra för min vikt (56 kg),

 

Hur tänkte hon då?

Jag har för mig att styrketestet är ganska hårt kopplat till vilken vikta man har, eller har jag fel?

Dvs en som väger 100kg och drar en 9:a drar betydligt mer än en kille på 60kg som drar en 9:a.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...