Jump to content

Nyss mönstrat GA729 eller GP820?

Guest Torbjörn

Recommended Posts

Guest Torbjörn

Tjenare! Har nyss mönstrat och det gick riktigt bra, fick välja och vraka mellan utbildningarna, kunde fått bli jägare om jag velat men jag kände inte riktigt att det var min grej. Som det är nu står jag preliminärt i första hand på GP 820 Amfibiegruppbefäl och i andra hand på GA 729 Säkerhetsjaktpatrullchef i Karlskrona.

Jag överväger att flytta upp GA 729 till första val, men jag vet inte riktigt. Jag skulle uppskatta om någon kunde berätta lite om GA 729, vet bara det som står i beskrivningen på lumpen.se. Berätta lite mer ingående om

-Pb kompani ledning

-Kvartermästare

-Pb Plutons ledning

-Båtchef

-Patrullchef

Ni får gärna skriva vad ni hade valt och egna åsikter. Sedan kan det även vara intressant att få veta lite mer om Amfibie också, men där har jag lite mer koll från början, det är därför det hamnade som första val.

Guest Torbjörn

Tack för svaret! Någon mer som har något att säga? Förresten om man blir båtchef som Säkerhetsjaktpatrullchef, vilka båtar handlar det om då? Är det G-båtar, Stridsbåt 90 eller både och?

Jag ska rycka in som Säkjaktpatrullchef i oktober om jag inte blir antagen som Kj.

Du kan ansöka om att bli båtchef,och då får du lära dig styra stridsbåt 90, G-båten är det meningen att en Gb/motsv. ska styra.

Om jag vore du skulle jag välja säkjaktpatrullchefs-utbildningen. Valet låg mellan antingen det eller Amf-Pb för min del, fast Amfibie verkar vara en riktigt intressant utbildning det med. Synd bara att det inte fanns möjlighet att genomföra GU två gånger.

Fråga: Om du väljer säkjaktpatrullchef, när är det tänkt att du skall rycka in?

Edited by Kato

Guest Torbjörn

Okej! Om jag blir antagen blir det oktober 2007. Är ganska intresserad av att bli båtchef, är född och uppvuxen på kusten och har redan skepparexamen. Jag ska fundera lite till på det men som det är nu så känns det som att den kommandogröna baskern :lala: är det enda som talar för Amfibie. Tror jag ska ringa min handläggare och ändra mig i veckan.

MVH/ Torbjörn Ferm

Hade du haft Amf-Pb som alternativ så kunde du ha valt att ansöka som båtchef efter GSUn. Jag tror inte man kan ansöka om båtchef om man rycker in som Gb, men är inte helt 100, så var det förut iaf. Dock så kan du ansöka om att få göra det som säkjaktpatrullchef. Fast då kommer du inte bli tilldelad en grön basker, om du nu värderar det högre än något annat. :lala:

Vilken av de två utbildningarna du än väljer, så lär du nog inte bli besviken.

Edited by Kato

Iår var det så för oss Amfibier att man plockade ut GB/soldater som fick extramönstra till Strbförare, dessa gör alltså 11 månader, om man vill får man då forstätta ett halvår så man blir båtchef (och sergant), efter det hjälper man till att utbilda nästa årskull av båtförare..

Till nästa årskull vet jag inte om man kör samma race eller om man tar ut båtförarna redan vid mönstringen..

• 5 months later...