Jump to content

Ir-laserpek

Koskela

Recommended Posts

Hur är det med fästet till Ir-laserpeken som FM har. Passar den till Ak4:an också, eller om man skall öva med den, är man tvungen att ha Ak5?

Ak4:an är ju ganska vanlig i landet inom hv, och transportera Ak5 enbartför ett pass på skjutbanan är ju inte så roligt alla gånger....

För övrigt kan jag rekommendera den amerikanska manualen "Own the night" CALL 96-3. Det finns en del ahatips i den... Tyvärr har jag sumpat länken men med träget Googlande så kan ni hitta den!

Koskela-famlandes i mörkret...

Ett antal ak5 kräver eskort. GN-1 och laserpekarna kan man ju nästan skicka med posten.... :huh:

Alla har ju inte ett förband runt husknuten nu förtiden. Det är alltid lättare att sända materielen kors och tvärs till din hemort än att skicka ett tjog hvsold/FBU:are till förbandet för en orienterande utbildning i materielen....

Koskela

Ett antal ak5 kräver eskort. GN-1 och laserpekarna kan man ju nästan skicka med posten.... :/

Alla har ju inte ett förband runt husknuten nu förtiden. Det är alltid lättare att sända materielen kors och tvärs till din hemort än att skicka ett tjog hvsold/FBU:are till förbandet för en orienterande utbildning i materielen....

Koskela

Check!

jag tror inte att det går att helt lätt bara flytta över pekdonet till ak4 eftersom pipan inte ser likadan ut.

• 2 weeks later...

Man kanske inte behöver laserpekare när man har rödpunkt? Det är visserligen inte samma sak,men skjutmässigt tycker jag att rödpunkten är bättre.

Undrar om någon har testat med laserpekare på t ex SAAB-mål? Jag har bara provat laser med pistol,i dagsljus på 30m's avstånd. Kändes inte bra. Fick mig att undra över vilka avstånd som är lämpliga. Någon annan har kanske erfarenhet av laser på avstånd(150-200m)?

Vi hade lasern på KS02. Det gällde att veta vems laser som lyste i terrängen. Var vi ute på nattpatrull så styrde vi upp det till att patrullchefen samt stf målangav med sina laser. Ksp hade ingen, då pipan var för tjock. Lasern är ju ett aktivt mörkerhjälpmedel och det blir ju lätt lite plottrigt i terängen...

Lasern är ingen större höjdare om man skall skjuta mycket, då värmen i pipan leds ut till laserpeken. Cylindern som lasern är monterad i blir varm och spanningar uppstår i linsen så att den börjar skjuva. Redan efter en 50 - 60 skott börjar man få såna problem med precisionen att miss kan uppstå, trost att man skjuter in den på så korta håll som 100 meter.

Det är ingt mirakel medel, men den är ganska rolig ändå!

Koskela

Lasern är ingen större höjdare om man skall skjuta mycket, då värmen i pipan leds ut till laserpeken. Cylindern som lasern är monterad i blir varm och spanningar uppstår i linsen så att den börjar skjuva. Redan efter en 50 - 60 skott börjar man få såna problem med precisionen att miss kan uppstå, trost att man skjuter in den på så korta håll som 100 meter.

Det är ingt mirakel medel, men den är ganska rolig ändå!

Koskela

Det visste jag inte,men låter logiskt. Tycker annars att det är svårt att se laserpricken på avstånd,därav min reservation. Bra svar. Tack!

Vad jag har förstått är poängen med laserpek att man får en ljusstråle från pekdonet till punkten där man riktar, synlig genom bildförstärkare. Har jag fel?

Precis som med synlig laser eller en ficklampa för den delen, ser man en punkt på den ytan man belyser. Om man ser strålen mellan laserpeken och målet beror på hur mycket skräp som finns i luften som ljuset kan reflekteras från. Så är det dammigt eller rökigt kan man se delar av strålen.

Jag har ingen erfarenhet av monogoggle så hur väl de funkar vet jag inte, men att försöka sikta med stålriktmedlen och GN1 tyckte jag var svårt, så då är laserpeken ett bra hjälpmedel. En nackdel är att det är lätt att slå på den av misstag och lysa upp kring fötterna. Med det begränsade synfält man har med GN1 är det oftast någon annan som upptäcker det först.

• 4 weeks later...

Ett antal ak5 kräver eskort. GN-1 och laserpekarna kan man ju nästan skicka med posten.... :clap:

Koskela

Check!

jag tror inte att det går att helt lätt bara flytta över pekdonet till ak4 eftersom pipan inte ser likadan ut.

Finns en hel uppsjö med olika fastsättnings anordningar, Bara sätta på räls av mil standard på pipan så kan man sätta på princip vad som helst för tilllägg, dessa finns även för AK 4, frågan är vad myndigheterna köper in. På AK 4 B är det bara att sätta på den framför rödpunkten, den borde passa.

Skjutit med IR Laser pek PAQ-4C fastsatt på AT 4, funkar bra bara man blundar i skottögonblicket så man inte blir bländad av flamman.

Charlie Spartan