Jump to content

Recommended Posts

Tjena!

Har precis fått en plats bekräftad för att gå introkursen till Hv.

Vad ingår i kursen? Hur är den upplagd?

Nej jag har inte fått något kursprogram (ännu) är bara otålig, Och det borde finnas ett par stycken som genomfört den nyligen

Tacksam för svar

/D

Lite olika beroende på vilken utb-grp du tillhör, men i stort:

FM information, inriktning HV.

Mtrl-kunskap AK4

Inskjutning AK4

Teori skyddsvakt

Skyddsvaktsprov

Täthetsprov skyddsmask

Lite olika beroende på vilken utb-grp du tillhör, men i stort:

FM information, inriktning HV.

Mtrl-kunskap AK4

Inskjutning AK4

Teori skyddsvakt

Skyddsvaktsprov

Täthetsprov skyddsmask

Ska också iväg på HV-intro. På min utbildningsbeskrivning som jag hat framför mig finns dessutom. ABC- sjukvårdstjänst, NBC- stridsmedel och skolskjutning AK4.

Ska också iväg på HV-intro. På min utbildningsbeskrivning som jag hat framför mig finns dessutom. ABC- sjukvårdstjänst, NBC- stridsmedel och skolskjutning AK4.

Det var ju vad jag skrev förutom sjukvården...

Nytt ang introkurs är att dom som fullgjort GU senaste 4 åren kan gå en "förkortad" intro på endast 12h. Detta innebär i princip endast ombeväpning till AK4.

Detta verkar vara helt färskt och oprövat ännu.

Nytt ang introkurs är att dom som fullgjort GU senaste 4 åren kan gå en "förkortad" intro på endast 12h. Detta innebär i princip endast ombeväpning till AK4.

var i landet sker detta?

Tack för alla svar.

Kunde vara kul att höra lite mer ingåend om kursen, Både från dom som utbildar samt dom som nyligen gjort den.

Måste medge att jag tycker att det skall bli skit kul att gå kursen, Framförallt för att se om nåt man lärde sig under GU fastnat.

Jag har sedan muck(9 år) inte varit i närheten av militären(bortsett från soldf.com)

Det var ju vad jag skrev förutom sjukvården...

På min lapp skiljer de täthetsprov och NBC samt inskjutning/ skolskjutning. Spelar kappast nån roll. :lala:

Vi har två helger.

Det var 17 år sedan jag muckade och är dubbelt så gammal som då. Tycker att det ska bli mkt intressant.

var i landet sker detta?

Tillhör SödraSkånskaGruppen (SSK)

informationen kommer därifrån.

Edited by cf112

var i landet sker detta?

Jag ska gå en förkortad introkurs strax, tillhör Södra Skånska Gruppen

KRAG hade föra året ingen skyddsvakt i Intron den låg på en egen helg som alla inte var med på lustigt nog :blink:

Hade ju inte varit fel med en kort kurs gick introt HV bara några månader efter muck :lala:

KRAG hade föra året ingen skyddsvakt i Intron den låg på en egen helg som alla inte var med på lustigt nog :blink:

Hade ju inte varit fel med en kort kurs gick introt HV bara några månader efter muck :lala:

Gjorde även jag intron nån månad efter muck. Men att inte skyddsvakten ingår utan är separat är ju inget fel! många nymuckade är ju redan skyddsvakter!

skyddsvakten från lumpen gäller ej då du ahr ett nytt vapen så måste man göra om den (enligt chefen)

Dock så sa de till oss att det skulle räcka med att skjuta om det och sen så skulle man kunna fräscha upp teorin vid annat tillfälle.

skyddsvakten från lumpen gäller ej då du ahr ett nytt vapen så måste man göra om den (enligt chefen)

Dock så sa de till oss att det skulle räcka med att skjuta om det och sen så skulle man kunna fräscha upp teorin vid annat tillfälle.

Samma som jag hörde!

Tjena!

Har precis fått en plats bekräftad för att gå introkursen till Hv.

Vad ingår i kursen? Hur är den upplagd?

Nej jag har inte fått något kursprogram (ännu) är bara otålig, Och det borde finnas ett par stycken som genomfört den nyligen

Tacksam för svar

/D

Sörmlandsgruppen har detta uppdelat på intro1 och intro2 där intro2 endast behandlar skyddsvaktsutb.

En annan som är utbildad på:

Gevär m/96

Ksp m/36

Kpist m/45B

skulle i så fall behöva ett FÖRLÄNGT intro! :wub:

Har gjort första halvan nu i helgen och är imponerad av hur pedagogiken (jag är lärare) i FM har utvecklats sedan min senaste kontakt. Eller är det så att man genom nedskärningarna kunnat plocka ut de bästa instruktörerna till det ganska magra utbildningsutbud som nu genomförs - jfr med förr?

Har gjort första halvan nu i helgen och är imponerad av hur pedagogiken (jag är lärare) i FM har utvecklats sedan min senaste kontakt. Eller är det så att man genom nedskärningarna kunnat plocka ut de bästa instruktörerna till det ganska magra utbildningsutbud som nu genomförs - jfr med förr?

Även FM har gjort framsteg vad gäller nivån på instruktörer. Dock så finns det fortfarande stolpskott kvar. Men de blir färre