Jump to content

Skrämma katter

Stefan F

Recommended Posts

Har ni några bra tips på hur man får katter att hålla sig borta från ens egendom? I det här fallet en loftgång/balkong i marknivå. Katten sitter och skriker, samt skräpar ner. Gärna nattetid, eller det är i alla fall då vi märker det.

Jag har försökt med vitpeppar utan resultat. Har också försökt hinna ut och slänga vatten på kattskrället, men den är för snabb.

Katten är i princip tam, ägaren bor i huset. Har talat med honom och då håller han katten inne ett par dagar, men sedan är den ute igen. Ägaren är snäll, men kanske inte helt med i matchen, om man säger.

Gift eller våld är helt uteslutet. Om inte annat så för att barn leker på loftgången.

Tips på andra kryddor, eller ofarliga medel som katter starkt ogillar mottages tacksamt.

Försök lägga ut nåt som gör att du kommer i förstahandsläge.... tänk Försvarsladdning 21.

Har länge försökt slänga saker på katter, men det är bara att inse...dom är för snabba. Lägg en lätt laddning med trådutlösning...gärna med nån form av splittereffekt i form av ättika eller nåt annat som sprutar över katten. Se bara till att inte brevbärarn utlöser fanskapet(inge bra för postgången)

Annars vet jag av erfarenhet att älgstudsare funkar bra att skrämma katter med, sikta bara en halvmeter i sida.... men eftersom det gällde en loftgång så är det väl inte läge.... :(

På det hela taget så kanske en larmmina borde funka??

Har ni några bra tips på hur man får katter att hålla sig borta från ens egendom? I det här fallet en loftgång/balkong i marknivå. Katten sitter och skriker, samt skräpar ner. Gärna nattetid, eller det är i alla fall då vi märker det.

Jag har försökt med vitpeppar utan resultat. Har också försökt hinna ut och slänga vatten på kattskrället, men den är för snabb.

Katten är i princip tam, ägaren bor i huset. Har talat med honom och då håller han katten inne ett par dagar, men sedan är den ute igen. Ägaren är snäll, men kanske inte helt med i matchen, om man säger.

Gift eller våld är helt uteslutet. Om inte annat så för att barn leker på loftgången.

Tips på andra kryddor, eller ofarliga medel som katter starkt ogillar mottages tacksamt.

På ungarnas dagis har vi använt ett ogiftigt medel för att hålla katter borta från

lekstugorna och sandlådorna, med god effekt. Jag ska kolla vad det heter.

Hemma har vi en blomspruta laddad vid dörren för att snabbt kunna spruta en

välriktad skvätt på katterna (många!). De lär sig snabbt, ingen vill bli blöt om

nosen. Kattägarna brukar inte bli så provocerade av det heller. Skrubba snabbt

bort kattkiss och -bajs, annars kommer nästa för att markera där också.

Skaffa en större, och argare katt själv.... Brukar vara en mycket effektiv lösning.

Annars finns det ett medel som heter "Kattbort" som visst ska vara rätt effektivt, googla för mer info.

Har du långt till platsen där katten uppehåller sig? Något som nämligen visat sig vara mycket effektivt är att ha en tillbringare med vatten ståendes, eller för den delen en hink. När skirkandet drar igång så smyger man ut och kastar vattnet på den.

Ett annat alternativ är att rigga upp en hink i taket (om möjlighet finns) med en manuell utlösning...

Du kan förvisso även locka till dig katten, gärna med lite mat (fungerar ALLTID), klappa den, ta med den in och låta den sova i din säng. Brukar hålla katterna ganska tysta ;)

//Yman, ~15 års erfarenhet av en honkatt med måååååånga friare som kommer på natten...

Jag har funderat på försåtsminering (dock manuellt utlöst), i form av vattenhink eller något. Problemet är att loftgången är för stor. Kattrackarn sitter inte alltid på samma ställe.

Att manuellt kasta (slänga kanske låter bättre :) ) har jag försökt. Men saken är ju den att det här är på natten när dörren är låst.

Den hinner helt enkelt iväg innan jag fått upp dörren. :(

"ta in katten, låta den sova i min säng". hmmmm :Malaj: nä, tror inte det. :P

Kattbort låter intressant.

Också intresserad av vad ni använt på dagis, NBC-fåne.

Rigga angeldon med knallkork.

Det brukar räcka med max två försök innan katten har lärt sig att det inte längre är kul att gå på loftgången...

Problemet där är ju det att det i regel bara tar ett försök innan grannarna vaknar, dörren sparkas in av piketen samt att man blir vräkt...

Om jag förstått det hela rätt så bort stefanf i lägenhet/hyreshus? Så alla ljudliga metoder tycker jag han bör undvika...

//Y

skjuta på katten med airsoft bör du nog undvika gör rätt myket skadda skulle jag tro en 6mm plast kula i 95ms till 130ms på kanske 5m på en Katt djurplågeri någon?

vatten tror jag mer på...

Min katt avskyr apelsinskal som pesten, det kanske kan vara värt ett försök. Men jag vet inte om det bara är min katt som är helkonstig som avskyr apelsinskal eller om alla katter gör det..

Om någon av grannarna har spädbarn eller inte allt för gamla ungar brukar följande fungera förvånansvärt bra... Prata lite, appropå ingenting, om Campylobakter, katter och ungar...

Det fungerar ofta som en magisk formel och katter försvinner ofta spårlöst efter man uttalat formlen till den nyblivne pappan i huset..... :surprise:

Rigga angeldon med knallkork.

Det brukar räcka med max två försök innan katten har lärt sig att det inte längre är kul att gå på loftgången...

Mot katter så är fräsande ljud nästan lika effektivt som smällar, men betydligt mindre störande för grannarna.

Rigga upp något slaggs fälla med tryckluft eller varför inte en sprayflaska med "kattbort".

Ja, vi bor i hyreshus, så högljudda metoder känns inte helt rätt, särskilt som det är på natten katten stör. :lala:

Apelsinskal var intressant, men det kan vara individuellt om katten gillar't eller inte, problemet där är väl att andra djur kan gilla smaken.

Det lutar åt att Kattbort eller liknande är det bästa alternativet just nu.

När vi hade problem med katter så använde vi något som kallas "Fy kristaller". Det ser ut som grönt gelé som är skuret i mycket små bitar. Katterna skyr det som pesten och jag tror inte det är farligt om det skulle hamna på ett ställe det inte ska vara. Har bara bra erfarenheter av det och det säljs på djuraffärer. Lycka till. /Gusten (som är kattägare) :lala:

Varför vara högljud när du kan vara extremt lågljud?

Det finns diverse katt-bortjagare som sänder väldigt låga toner som vi ej hör,

Men katterna avskyr som pesten.

Har prövat själv här hemma och vet att det funkar felfritt :lala:

Finns på Conrad om ni inte kan hitta något billigare alternativ:) http://www.conrad.se/

Alla katter jag någonsin mött när jag har haft min ringbrynja eller mitt fjällpansar på mig har fått panik och dragit iväg som skållade rått... katter.

Vet inte om det är för att det glänser eller att det rasslar men pröva att hänga upp någonting som rasslar mettaliskt när man skakar det och gör en rigg in till lägenheten så att du bara behöver gå upp och rycka lite i en snörstump etc.

Favoritknepet: en foxterrier är nog tyvärr inte helt användbart i detta läge utan jag säger kattbort som nattmetod och blomspruta dagtid. Katter gillar absolut inte att bli blöta.

Har bara varit med om en katt som inte fattade budskapet med blomsprutan. Där blev det högtryckstvätten istället, sen springer den katten så fort den får syn på mig

Prova med citronsaft, -skal eller -essens. Jag har inte träffat (eller hört talas om) en enda katt som inte har stuckit direkt. Problemet är att det måste vara relativt färskt.

Garanterat ofarligt och miljövänligt.

Kattbort fungerar bättre, men om du redan har en citron hemma så är det värt att prova.

Lågfrekventa ljudfällor skulle jag inte rekomenndera då katten bor strax bredvid. Ägaren kanske inte tycker om dig då...

Alla katter jag någonsin mött när jag har haft min ringbrynja eller mitt fjällpansar på mig har fått panik och dragit iväg som skållade rått... katter.

Vet inte om det är för att det glänser eller att det rasslar men pröva att hänga upp någonting som rasslar mettaliskt när man skakar det och gör en rigg in till lägenheten så att du bara behöver gå upp och rycka lite i en snörstump etc.

:banana

Tror tom jag hade sprungit iväg som en skållad råtta om ngn kommer knatandes med en ringbrynja och fjällpansar..

Annars brukar en steriliserad honkat m/ större funka hyfsat bra med att skrämma bort andra katter med..åtminstone sådana som jamar vid parningstider. "Fight fire with fire"

Jag vet faktiskt inte, men tror att den är det. Dom "andra" katterna brukar hålla till på andra sidan huset. Härliga serenader som ekar mellan huskropparna när våren kommer.... :rodna:

Var inne på djuraffären idag, dom kände inte till Kattbort, men jag fick med mig ett medel som heter "Get Off Fy", innehåller "Scatter Crystals". Har inte öppnat den än, men vad jag förstod på flickan som sålde det så ska det lukta citron.

Teorierna som ni har om citrus verkar alltså stämma.

Jag hade problem med katter som satt på fönsterblecket och dessutom rätt ofta pissade på det. Sådär att öppna fönstret för att släppa in luft och det luktar kattpiss. Men jag strödde ut malen vitpeppar blandat med lite vatten och har upprepat behandlingen typ var 10 dag. Efter det har jag haft ett kattbesök som varade i 1 sekunder innan katten for iväg.

Skaffa hund.

Otroligt lätt att lära hunden att tycka det är kul att jaga bort katter från tomten.

Sen så brukar inte katter vilja gå in på tomter där det bor hundar vare sig den är ute eller inte.

:Malaj:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...