Jump to content

Linuxanvändare?

Koovee

Recommended Posts

Hallå

Nu har jag instalerat Ubuntu på en laptop som jag förnärvarande sitter på eftersom det inte funkar på min desktop. Mycket trevligt operativsystem.

Någon som vet vad som kan vara fel när följande händer:

Startar datorn, Ubuntus bootscreen kommer upp men står 100% stilla. Efter någon minut byts skärmbilden till en svart bios liknande sak där det står följande:

"BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-3ubuntu3) Built-in shel (ash)

Enter "help" for a list of built-in commands.

/bin/sh: can't access tty; job control turned off

(initramfs) "BLINKANDE UNDERSTRECK DÄR MAN KAN SKRIVA KOMANDON""

HJÄÄÄLP!!

PS. frågar här eftersom man slipper kommentarer så som n00b och lol...

• Replies 112
  • Created
  • Last Reply
Hallå

Nu har jag instalerat Ubuntu på en laptop som jag förnärvarande sitter på eftersom det inte funkar på min desktop. Mycket trevligt operativsystem.

Någon som vet vad som kan vara fel när följande händer:

Startar datorn, Ubuntus bootscreen kommer upp men står 100% stilla. Efter någon minut byts skärmbilden till en svart bios liknande sak där det står följande:

"BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-3ubuntu3) Built-in shel (ash)

Enter "help" for a list of built-in commands.

/bin/sh: can't access tty; job control turned off

(initramfs) "BLINKANDE UNDERSTRECK DÄR MAN KAN SKRIVA KOMANDON""

HJÄÄÄLP!!

PS. frågar här eftersom man slipper kommentarer så som n00b och lol...

efter en snabb sökning på google så kan man konstatera att du inte är ensam om att ha setta problem.

en lösning kanske:

länk: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/i...084/comments/79

I just upgraded a Ubuntu desktop to version 7.04 from 6.10 (which worked perfectly) and experienced the same problem with the "can't access tty; job control turned off" error. However, I found the solution for this particular machine quite simple and painless.

When the machine was booting, I pressed escape at the Grub prompt to go to the boot menu (see the first photo). By default, Ubuntu was trying to boot the kernel "2.6.20-15-386" (top of the list, second photo), but I found if I selected the "2.6.20-15-generic" kernel, the computer booted with no problem! (Actually, at first X complained of not being able to load the "nvidia" driver, so I simply changed the entry in my xorg.conf back to "nv" - but I think this is a separate issue).

Once the computer was up and running, I edited the "/boot/grub/menu.lst" file to boot the "2.6.20-15-generic" kernel by default, and the compter has been running like a charm ever since.

If anyone wants more info, I'm happy to help!

The computer is a Pentium III, with an ATA hard drive.

observaer min understrykning!

Hmm jag upptäckte att det var det felet till slut men efter att ha instalerat om windows samt partitionerat upp system disken i 2st halvor. En men Windows, en med Ubuntu. Nu mera försöker hon alltid boota i "Ubuntu, kernel 2.6.20-16-generic"

Vad är skillnaden mellan "2.6.20-16" och "2.6.20-15"? bootade denna gång i 15...

EDIT: Jag känner mig lurad, hela livet har jag suttit och fipplat med ondskefulla måste-betala-Windows medand det har funnits ett skönare OS tillgängligt GRATIS!

Guest J-Star
EDIT: Jag känner mig lurad, hela livet har jag suttit och fipplat med ondskefulla måste-betala-Windows medand det har funnits ett skönare OS tillgängligt GRATIS!

Välkommen till smekmånaden. :)

/J

Vad är skillnaden mellan "2.6.20-16" och "2.6.20-15"? bootade denna gång i 15...

Siffran efter kärnaversionsnummret är kompileringsversionen. Alltså samma kod, men olika kompileringar (byggningar).

Eftersom du antagligen har en modern dator med någon sorts Pentium eller liknande i och inte någon gammal 386:a så ska du nog inte försöka boota kärnan som är byggd för 386:or. Generic borde funka i alla lägen ifall du inte hittar någon som heter 686 eller liknande.

Jag måste dock säga att felmeddelandet du fick (kan inte öppna tty) knappast hade något med felet (fel kärna) att göra. Minuspoäng till Ubuntu för det.

Jo och det roliga var att det fungerade så fort jag partitionerade disken lite :S Mycket mystiskt det där... Verkar dessutom finnas X antal anledningar om man läser lite på ubuntu forumet... Jag fattar inte vad det är men... Kanske kommer ut en ny version när någon driftig person tagit tummen ur röven och fixat det :-(

Nu kör jag iaf Ubuntu och det går som på räls, förutom att man inte är van vid att behöva joxa så mycket med vissa saker medan andra saker som var jobbiga i windows går snabbt och smidigt. Samt att man måste tänka på att spara uppsatser osv som .doc. Min fysiklärare gillade inte att få ett .odt(heter det har ajg för mig) dokument idag... han vart faktiskt sur... försökte föklara för honom att det var skolans fel som var dåliga och körde Windows men han köpte inte det. Han visste inte ens vad linux var xD Kanske skulle ge honom en CD med Ubuntu så han lär sig något vettigare en Coulombs lag och sån skit :-P

• 2 weeks later...
Det där är till 99% en vanesak. Alla inställningar i Linux ligger i filer i katalogen /etc (ligger de på något obskyrare ställe så har någon varit "kreativ"). Filerna är textfiler och lätta att ändra med vilken editor man nu föredrar. Vet man vad programmet eller funktionen man ska konfa heter så är det rätt enkelt att hitta rätt fil. ( /etc/imapd.conf konfar mailserver, /etc/httpd konfar webserver osv). Oftast är filerna fulla med komentarer som beskriver de olika inställningsmöjligheterna. Har man tur så finns det till och med en manualsida (Skriv "man syslog.conf" och du får veta allt du någonsin behöver för att konfa din syslog). Man kan säga att /etc fyller ungeför samma funktion som registryt i windows.

Vanesak, ja, obskyrare ställe... grub ligger i /boot/grub t.ex. Lite obskyrare än /etc/ kanske... men vad vet jag ;)

Vanesak, ja, obskyrare ställe... grub ligger i /boot/grub t.ex. Lite obskyrare än /etc/ kanske... men vad vet jag ;)

Grub är lite obskyrare. :)

Grub lägger alla sina filer i /boot av samma skäl som att /boot är en egen (väldigt liten) partition. Den måste kunna läsas av bootloadern innan Linuxkärnan är laddad. Bootloadern körs från BIOS och drabbas av alla äckliga bakåtkompat-krav som PC-hårdvaran har samlat på sig under 25 år. Därför måste /boot ligga på de första 1024 sektorerna på disken (eller något åt det hållet)

Man kan göra som Lilo också och skriva ner all sin konf direkt i MBR, men det är ju ännu mer obskyrt. :)

Edit: Den där äckligheten i BIOS löser för övrigt windows (i alla fall förr) genom att reservera plats för autoexec.bat, config.sys och lite andra filer i början på partitionen redan när man formaterar disken.

tänkte tipsa om compiz-fusion.

ruggigt beroendeframkallande. man blir lätt sittandes i timmar när man testar nya inställningar.

filmklipp och installations guide hittar du här:

http://www.ubuntu-se.org/drupal/Compiz_Fusion

själv hade jag inga problem att få igång som ganska grön linux-användare bara att kopiera och klistra i terminlen. :)

får dock inte det till att starta automatiskt när jag loggat in utan måste köra

ALT+F2, compiz --replace -c emerald & [enter]

har inte orkat ödsla energi på att ta reda på en lösning ännu men

har någon en lösning får vederbörande gärna höra av sig. :)

Fick en gammal dator av en kompis. Den har XP nu och har en massa användarnamn med lösen man har glömt av samt att XP disketten saknas.

Tänkte därför att prova Linux men när jag försöker byta, med min ytterst begränsade datorkunskap, kommer jag inte längre än till ett meddelande att jag måste sätta i XP disketten för att ta bort XP... Och någon diskett har jag ju som sagt inte.

Hur skall jag gå tillväga för att få en brukbar dator av denna handsprutade röda söta tingest??

Fick en gammal dator av en kompis. Den har XP nu och har en massa användarnamn med lösen man har glömt av samt att XP disketten saknas.

Tänkte därför att prova Linux men när jag försöker byta, med min ytterst begränsade datorkunskap, kommer jag inte längre än till ett meddelande att jag måste sätta i XP disketten för att ta bort XP... Och någon diskett har jag ju som sagt inte.

Hur skall jag gå tillväga för att få en brukbar dator av denna handsprutade röda söta tingest??

Eftersom den är "gammal" så har den förmodligen diskett station?

Kör antingen Windows XP startdiskar eller vanliga DOS startdisken

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Låt den boota till dos prompten och kör därefter format c:

Därefter kan du installerad valfritt OS

Eftersom den är "gammal" så har den förmodligen diskett station?

Kör antingen Windows XP startdiskar eller vanliga DOS startdisken

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Låt den boota till dos prompten och kör därefter format c:

Därefter kan du installerad valfritt OS

Tackar detta skall jag försöka. Just format C: har jag försökt åstakomma till leda.. men inte kommit någon vart.. Eller om någon dator kunnig, i södra Sverige, vill marsch träna så har han logi, mat och bastu i trevliga omgivningar bara HAN FIXAR MINA DATORER!! : )

Kort svar: Skaffa en linuxskiva (valfritt). Den skall vara bootbar så boota från cd, välj sedan att installera och att den skall använda hela disken. (om du nu inte vill ha något annat os)

Det brukar lösa det mesta. Sen är det bra att ha nät så att man kan ladda hem uppdateringar.

• 3 months later...

Lånar tråden lite!

Någon som kör Ubuntu 7.10 och har problem med att datorn låser/hänger sig fullständigt när den gått ner i väntläge och man försöker väcka den igen?

Det slutar alltid med att man får starta om datorn med ström-knappen.

Det går att undvika om man stänger av alla former av energisparning men då det är en lapptop så känns det inte som opimal lösning.

Har ni haft problemet och löst det själva eller har ni inte märkt av det över huvudtaget?

Det verkar vara ett ganska vanligt problem om amn googlar lite men jag har inte hittat någon lösning som fungerar.

Har en Compaq 6510b

Lånar ochså tråden

Har en laptop med en 30gb disk. Hur stor bör partitionen vara om jag vill lägga in en distro,

eller ska jag pröva nån variant där man bootar från skiva?

@FkN

Vill du köra dualboot eller kan du tänka dig att ta klivet över helt? Jag kör Ubuntu Gutsy 7.10 på både min stationära och min urgamla tänkplatta, i båda fallen tar Ubuntu upp ca 10gb.

Extremlösningen är DSL - Damn Small Linux, där är en fullinstallation < 64 MB! Och då har du ändå med browser, mediaspelare o.dyl.

//5526

@ FkN Här hittar du den senaste versionen av Ubuntu, den går alldeles utmärkt att köra från live cd.

Pilla lite, känn efter hur det funkar och om det passar dig.

Blir det dualboot så ge linux 10gb och resten till windows, det bör funka finemang. Och ja, du kan komma åt de filer du har på windows partitionen, däremot kan det vara lite meckimeck för att kunna skriva till den, läsa går bra från början.

//5526

FkN: om du ska köra med dualboot så installera windows först och sen linux, då slipper du en massa strul. Då får du en meny när datorn startas där du väljer operativsystem, busenkelt :bash:

Ska jag partitionera disken först eller fixar Ubuntu det?

Du kan krympa en befintlig Windows-installation under installationen av Ubuntu, det är GParted som används. Jag har dock varit med om flera gånger att det här steget har buggat ur; det är dessutom möjligt att slinta på kontrollerna här om man är ovan eller slarvig, så försök inte göra en dual-boot installation om du inte är beredd att förlora all information på hårddisken och börja om från noll även med Windows-installationen.

Kan du lämna ett oformaterat utrymme på hårddisken för Ubuntu så gör det, för du slipper ett steg som kan misslyckas.

Bli inte avskräckt: i de flesta fall går det enkelt och smärtfritt.

Det enklaste och säkraste är att partionera disken först, särskilt om du inte har gjort något liknande innan.

Om du kör vista så kan du krympa windowspartitionen innifrån windows, har inte hittat något liknande i xp tyvärr...

Det enklaste och säkraste är att partionera disken först, särskilt om du inte har gjort något liknande innan.

Om du kör Vista så kan du krympa windowspartitionen inifrån windows, har inte hittat något liknande i xp tyvärr...

Det allra enklaste är ju att ha linuxen och windowsen på olika diskar så att de inte springer ivägen för varandra.

Jag har inte lyckats få Vista att installera sig på en färdigpartitionerad disk.

Om du kör Vista så kan du krympa windowspartitionen inifrån windows, har inte hittat något liknande i xp tyvärr...

Det allra enklaste är ju att ha linuxen och windowsen på olika diskar så att de inte springer ivägen för varandra.

Jag har inte lyckats få Vista att installera sig på en färdigpartitionerad disk.

Jo, det är sant. Jag utgick från att han bara hade en disk. Dom gånger jag har installerat vista (för dualboot) så har jag låtit den ta hela disken och sen krympt partitionen för att installera linux på den nya partitionen. Har funkat bra.

• 5 months later...

Som GNU/Linuxnörd på väg in i försvarsmakten måste jag fråga hur stor chansen är att man får leka med en Linuxserver eller klient?

Stötte på en General när jag var på S1 för intervjuv i våras som tog en titt på min laptop, frågade lite om Linux och sen gick därifrån :-P

• 1 month later...

Lånar lite tråd jag med...

Var på Mega Markt idag och snubblade på en liten smidig Laptop, 8" kärm 3USB inbyggt trådlöst. 2890:-

Blev mycket sugen, bra att ha med sig juu, då kan man tom läsa nyheter på skjutövning :rolleyes:

Dock var det med LINUX. helt nytt för mig! vet någon här hur det funkar med följande:

-MSN messenger?

-trådlös router som kör mot XP idag ? (vet ej om det spelar roll)

-mobilt internet?

Tänkte mest använda den till webben, mailen, messenger och "klockradio" vid resor.

Tacksam för synpunkter

Paxen

-MSN messenger?

-trådlös router som kör mot XP idag ? (vet ej om det spelar roll)

-mobilt internet?

Tänkte mest använda den till webben, mailen, messenger och "klockradio" vid resor.

Tacksam för synpunkter

Paxen

Trådlösa nät så ska det inte vara några problem.

Mobilt internet beror på, vad du använder för enhet att koppla upp dig med samt vad för linux distrubution som du kör.

Allt hänger på tillverkarnas stöd mot linux..eller om du har tur någon som löst problemet själv och delar med sig.

http://gaim.sourceforge.net/ hmm dom heter visst http://www.pidgin.im/ nu? har stöd för det mesta då det gäller IM..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...