Jump to content

Linuxanvändare?


Koovee

Recommended Posts

Det är inte utan att jag undrar vad det är för produktionssystem ni har som är såpass känsligt. ;)

 

/J

 

Min chef har ett vanligt kontorssystem, jag ville bara peka på att klåpare kan vara

ineffektiva med oavsett OS. De produktionssystem vi har haft problem med står

oövervakade i små kurer runt om i landet och mäter gamma för SSI:s räkning.

Närmaste operatör finns i vissa fall ganska långt borta och vi behöver kontinuerliga

mätserier. Framförallt får maskinerna inte fallera lite halvt och skicka SoH men inte

mäta och de får inte tappa RAS på ett sådant sätt att vi inte får upp kommunikationen

efter en omboot. Just dessa två saker hände för oss. Totalkostnaden för mig att

flyga ut, åka bil ut i skogen, rätta till felen och fara hem låg på i snitt 20 kkr varje gång.

 

Du sitter antagligen som konsult och är duktigt påläst om Windows så du är väl

kanske inte heller någon "normal" användare (om jag får gissa). Hur lätt är det

för min mor att ringa någon och få en bugfix när hennes XP Home trasslar?

Senast var det fel på drivrutinerna till hennes nya brännare. NEC eller MS,

vem ska hon ringa till? Eller ska hon sitta tyst och vänta på att det någonstans

på en supportsida postas en ny drivrutin? Tror du min morsa över huvud taget

vet vad en drivrutin är? Nu har just min mor en snäll son som hjälper henne

men det är inte alla morsor som har det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply
Å andra sidan, hur lätt är det för samma morsa när en unix strular. Sak samma vad det är på burken, börjar skiten träffa fläkten och man inte vet vad man skall göra är man kokt.

 

Äntligen någon som fattar min slutsats (är jag så otydlig?)!

Just det, man kan göra rätt och fel med alla saker och det man kan

tycker man är enkelt och då är det lätt att tycka att alla som inte kan

är :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Du sitter antagligen som konsult och är duktigt påläst om Windows så du är väl

kanske inte heller någon "normal" användare (om jag får gissa). Hur lätt är det

för min mor att ringa någon och få en bugfix när hennes XP Home trasslar?

Senast var det fel på drivrutinerna till hennes nya brännare. NEC eller MS,

vem ska hon ringa till? Eller ska hon sitta tyst och vänta på att det någonstans

på en supportsida postas en ny drivrutin? Tror du min morsa över huvud taget

vet vad en drivrutin är? Nu har just min mor en snäll son som hjälper henne

men det är inte alla morsor som har det.

Jag törs påstå att det är avsevärt lättare för John & Jane D'oh att få support på Windows än det är att få det för Linux. Fan, jag som power-user kan knappt få hjälp på Linux utan att få ett "RTFM!" slängt i nyllet. Att det sedan är en rätt rejäl tröskel för båda är en annan femma.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Du sitter antagligen som konsult och är duktigt påläst om Windows så du är väl

kanske inte heller någon "normal" användare (om jag får gissa). Hur lätt är det

för min mor att ringa någon och få en bugfix när hennes XP Home trasslar?

Senast var det fel på drivrutinerna till hennes nya brännare. NEC eller MS,

vem ska hon ringa till? Eller ska hon sitta tyst och vänta på att det någonstans

på en supportsida postas en ny drivrutin? Tror du min morsa över huvud taget

vet vad en drivrutin är? Nu har just min mor en snäll son som hjälper henne

men det är inte alla morsor som har det.

Jag törs påstå att det är avsevärt lättare för John & Jane D'oh att få support på Windows än det är att få det för Linux. Fan, jag som power-user kan knappt få hjälp på Linux utan att få ett "RTFM!" slängt i nyllet. Att det sedan är en rätt rejäl tröskel för båda är en annan femma.

Klart att det är lättare att få support på windows, det är ju delvis det man betalar för.

Får man operativsystemet gratis och sedan förväntar sig att också få support gratis så är det rtfm man får.

 

Att jämföra Windows vs Linux ur arbetsstationsperspektiv känns som att jämföra en gräsklippare med en skördetröska. Visst, båda klipper gräs, men på villatomten är det nog inte en skördetröska man ska använda, lika lite som man san använda en gräsklippare för att avverka åker & äng.

 

En windowsdator är lättare för en enskild användare att administrera. En Unix-dator kräver mer, men ger i gengäld mer tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
Lyfter tråden med en fråga.

Jag försöker få openafs att snacka på en ubuntu-burk. Helt utan framgång. Är det någon som kan komma med lite hjälp?

 

Det är svårt utan ledtrådar. Jag säger som jag alltid säger till mina användare; vad försökte

du göra, vad gjorde du och vilka felmeddelanden fick du? Har du följt dokumentationen?

Var skiter sig det? Är det klient- eller serversidan? Ibland har PAM problem med att kommunicera

med sig själv (jag fattade det som att du kör servern och klienten på samma burk).

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Jag använder Linux (Ubuntu) endast till server.

Tror inte att jag skulle palla det som OS till vardagen, eftersom jag tycker det är allmänt krångligt men ju mer man lär sig desto mer kommer man att tycka om det... Jag sitter med terminalen och det är lite kluringt hur man ska göra men det tog sig - Med lite hjälp! =D

Det som är bra med Linux är att de kan vara upp hur länge som helst utan att bli segt som Windows.

Link to comment
Share on other sites

Lyfter tråden med en fråga.

Jag försöker få openafs att snacka på en ubuntu-burk. Helt utan framgång. Är det någon som kan komma med lite hjälp?

 

Det är svårt utan ledtrådar. Jag säger som jag alltid säger till mina användare; vad försökte

du göra, vad gjorde du och vilka felmeddelanden fick du? Har du följt dokumentationen?

Var skiter sig det? Är det klient- eller serversidan? Ibland har PAM problem med att kommunicera

med sig själv (jag fattade det som att du kör servern och klienten på samma burk).

Jag har ingen server, endast klient. Det jag skulle behöva är en superenkel howto med löjligt detaljerade steg. Följde en från MIT, Spiffig MIT-sida, men det verkar inte riktigt vilja bli bra. Jag får /afs men inga celler under den. Jag vill komma in på kth.se, kanske är en vettig informationssnutt också :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen server, endast klient. Det jag skulle behöva är en superenkel howto med löjligt detaljerade steg. Följde en från MIT, Spiffig MIT-sida, men det verkar inte riktigt vilja bli bra. Jag får /afs men inga celler under den. Jag vill komma in på kth.se, kanske är en vettig informationssnutt också :rolleyes:

Om du har gjort som det står på den spiffiga websidan från MIT så kör du med dynroot. Då kommer det inte att dyka upp några celler i /afs förän du faktiskt försöker komma åt dem. Skriv 'ls /afs/kth.se/' och kolla vad som händer.

 

Har du några filer i /etc/openafs och vad står det i dem?

Link to comment
Share on other sites

Kör Gentoo på min lekserver.

Anledning: Genom att skriva in kommandot "emerge --sync && emerge -u world" uppdaterar jag alla program som jag har installerat genom pakethanteringssystemet vilket i praktiken innebär allt från kärnan till webbläsaren.

 

Kör OpenBSD på produktionsservern (e-post och webb)

Anledning: Vill köra ett operativsystem som känns säkert och är lättanvänt (nåja en hel del howto:s har jag tvingats läsa, och lärt mig en hel del).

 

Kör Windows XP på arbetsstationen

Anledning: Kör en del program som inte finns för GNU/Linux såsom Mapsource (för gpsen).

 

Kör MacOS X på laptopen.

Anledning: Är riktigt nöjd över hur lättanvänt allt är. Hitils har det mesta fungerat precis som jag själv vill och är jag inte nöjd har operativsystemet Unix i botten så det mesta går att ändra genom lite skrivande i terminalen.

 

Kör Windows Server 2003 standard på en test-server/arbetsstation.

Anledning: Tänkte först lära mig Exchange server med denna dator, men insåg att jag aldrig kommer att få det lika lättanvänt som min nuvarande e-post-konfiguration. Just nu används den endast som en arbetsstation av min far.

 

Har alltså en väldigt blandad miljö hemma och det fungerar riktigt bra. Använder Samba som grund för att dela ut filer från filservern till Windows-burkarna och OS X-datorn, vilket fungerar utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

Kör Gentoo på min lekserver.

Anledning: Genom att skriva in kommandot "emerge --sync && emerge -u world" uppdaterar jag alla program som jag har installerat genom pakethanteringssystemet vilket i praktiken innebär allt från kärnan till webbläsaren.

mmmm... det gäller bara att lyckas installera programmen först.... mummelmummel.... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

sitter och funderar på att installera Ubuntu på min laptop, men jag funderar lite på hur pass kompatibelt OS är mot tex trådlösa nätverkskort osv..

 

Nån som kan förklara..?

 

/JBP

Link to comment
Share on other sites

sitter och funderar på att installera Ubuntu på min laptop, men jag funderar lite på hur pass kompatibelt OS är mot tex trådlösa nätverkskort osv..

 

Nån som kan förklara..?

 

/JBP

 

Här har du en länk till supportade nätverkskort

 

Jag har inte fått mitt trådlösa kort att fungera men jag har iofs inte testat med dom senaste uppdateringarna på ett tag.

Link to comment
Share on other sites

sitter och funderar på att installera Ubuntu på min laptop, men jag funderar lite på hur pass kompatibelt OS är mot tex trådlösa nätverkskort osv..

 

Nån som kan förklara..?

 

/JBP

 

Här har du en länk till supportade nätverkskort

 

Jag har inte fått mitt trådlösa kort att fungera men jag har iofs inte testat med dom senaste uppdateringarna på ett tag.

 

Hmm hittade inte mitt kort i den listan... men det gör nog inget då jag inte ens får igång installationen av ubuntu på burken... men Mandrake startade så fint så..

 

skumt som fanken

Link to comment
Share on other sites

jag skrev en liten "prova på guide" till Linux tidigare idag och postade i ett annat forum.

jag tror många windows användare är lite rädad för att det ska strula, formateringar etc. därför kopierar jag den och postar här också.

 

1 ladda ner vmware player vmware.com/download/player (kostar gratis)

2 ladda ner Fedora Core 5 från http://www.thoughtpolice.co.uk/vmware/ (torrent)

(jag tog denna för det är den vi använder i skolan du kan ta vilket du vil!)

3 installera vmware player, (följ instruktionerna)

4 packa upp Fedora på lämpligt ställe

5 starta vmware player, följ instruktionerna och nu skall fedora starta.

 

det som händer är att du har två operativsyste igång, ett med XP och ett med Linux. för att frigöra musen från Fedora, håll inne ctrl+alt så frigörs muspekaren!

 

när du loggar in första gången, logga in som root med lösenord thoughtpolice sen är det bara att köra.

dock kan man inte köra vmware player i helfönster detta får man betala extra för.

 

hoppas någon här testar!

Link to comment
Share on other sites

hoppas någon här testar!

Inte bara testar. Vi kör virtuella vmware-maskiner i produktion!

 

Funkar fan så mycket bättre än pyttemjuks motsvarighet. Den slängde vi ut för att det inte gick att få klockan på de virtuella maskinerna att gå rätt.

Link to comment
Share on other sites

hoppas någon här testar!

Inte bara testar. Vi kör virtuella vmware-maskiner i produktion!

 

Funkar fan så mycket bättre än pyttemjuks motsvarighet. Den slängde vi ut för att det inte gick att få klockan på de virtuella maskinerna att gå rätt.

 

givetvis, nu riktade jag meig till hemanvändare som vill testa och inte proffs!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hallå hallå, jag kanske går en smula off topic nu men det är inte värt en ny tråd.

 

Jag sitter med en skitdator och windows XP som hänger sig stup i kvarten för prestandan inte räcker till. Min polare sa att Linux kräver mindre prestanda, dvs. ger mer prestanda över till div. aktiviteter, stämmer detta?

Fler frågor är,

 

Funkar program för Windows även i Linux? Då främst Mozilla Firefox, msn Messenger, Azureus, DC++ och winamp/annan vanlig musikspelare.

Är linux mycket svårare än windows?

Går det snabbt att lära sig?

Link to comment
Share on other sites

Hallå hallå, jag kanske går en smula off topic nu men det är inte värt en ny tråd.

 

Jag sitter med en skitdator och windows XP som hänger sig stup i kvarten för prestandan inte räcker till. Min polare sa att Linux kräver mindre prestanda, dvs. ger mer prestanda över till div. aktiviteter, stämmer detta?

Fler frågor är,

 

Funkar program för Windows även i Linux? Då främst Mozilla Firefox, msn Messenger, Azureus, DC++ och winamp/annan vanlig musikspelare.

Är linux mycket svårare än windows?

Går det snabbt att lära sig?

Nej, program för windows snackar inte linux. Firefox finns dock för linux (vet inte åt vilket håll de portade :D), msn messenger finns det klienter som klarar (t.ex. gaim, använder själv inte msns klient i windows eftersom jag inte vill ha 7 olika) Azureus tror jag finns annars finns motsvarande program, dc++ finns definitivt och för musik kör jag xmms.

 

Nu finns det säkert sjuttifemton varianter på de program jag föreslog, så religiona på ni andra :happy:

Link to comment
Share on other sites

Lite beroende på vad du har för system, så tycker jag du ska titta på Ubuntu eller Xubuntu Ubuntu.se och välja den som passar ditt system bäst.

 

Firefox är standard i Ubuntu, för att köra msn så finns t.ex GAim (vilket jag använder) eller aMsn, Azerus är java-baserad och finns för linux. Hur det är med dc++ vet jag itne och när det gäller musikspelare använder jag antingen Amarok eller XMMS.

Man KAN även klöra diverse windows program antingen mha wine(gratis) eller Cedega, vilken kostar pengar. Själv så har jag det bara för spel. t.ex WoW.

 

Andra saker som följer med är t.ex OpenOffice (msoffice-kompatibelt), GIMP - bildredigerare (photoshop) och en massa anant...

 

En av de finaste sakerna i kråksången med Ubuntu-dispen är all jämra programvara som både följer med, eller som finns tillgänglig, om du vill byta ut något av det som är förinstallerat.

 

Svårare än windows? Det är ett helt annat tänk i linux. En del saker var pillriga att lösa, men jag fick hjälp bl.a. genom att läsa Ubuntuforumet på svenska och diverse wiki-sidor.

 

Snabbt att lära sig? Det kan jag inte svara på. Jag gick från noll kunskap till ett skapligt fungerande system på ett par veckor.

 

hoppas det hjälper!

 

//5526

Link to comment
Share on other sites

Om du tänker byta till Linux, se först till att din hårdvara är kompatibelt med det. har du ett grafikkort från Ati kommer du nog få stora problem om du vill ha 3D-stöd.

 

/Magnus, som funderar starkt på en Macbook.

Link to comment
Share on other sites

OK tack för svaren, då vet jag ungefär hur det ligger till 8-/

 

Kan man lägga in tex. Ubuntu på en DVD och boota datorn från diskläsaren och köra linux direkt från DVDn eller måste man instalera?

 

Har en AMD athlon xp 2000+

Nvidia GeForce MX 440

Vad mer är intresant att veta innan man instalerar?

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Hallå hallå, jag kanske går en smula off topic nu men det är inte värt en ny tråd.

 

Jag sitter med en skitdator och windows XP som hänger sig stup i kvarten för prestandan inte räcker till. Min polare sa att Linux kräver mindre prestanda, dvs. ger mer prestanda över till div. aktiviteter, stämmer detta?

Fler frågor är,

 

Funkar program för Windows även i Linux? Då främst Mozilla Firefox, msn Messenger, Azureus, DC++ och winamp/annan vanlig musikspelare.

Är linux mycket svårare än windows?

Går det snabbt att lära sig?

Vad är det för maskin? Hur mycket minne har du i den?

 

Om du har så stora problem kommer Linux inte att hjälpa mycket. Formattera C: (OBS: backa-up det du vill behålla innan... inget på C: bilr kvar), gör en färsk installation av XP, se till att få de senaste drivrutinerna till allt. Om det inte hjälper, uppgradera burken.

 

Och JA: Linux är svårare än Windows. Om du behöver fråga så bör du nog inte byta.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Kan man lägga in tex. Ubuntu på en DVD och boota datorn från diskläsaren och köra linux direkt från DVDn eller måste man instalera?

 

När du stoppar i installations skivan får/kan du välja mellan att installera direkt eller testa ubuntu direkt från skivan.

Dock kräver detta en hel del ramminnne och är ganska långsamt då ny filer filer som måste användas laddas från skiva istället för hårddisk.

 

Annars är ju dualboot ett alternativ, du installerar helt enkelt ubuntu på en annan partition än windows-partitionen och när du startar datorn väljer du vilket operativsystem du vill köra.

 

Se till att ta back-up på alla filer du vill behålla och våga testa är mitt tips!

Går allt åt helvete, formatera och installera XP igen.

 

Ang. svårt/lätt med Ubuntu/XP.

Ubuntu är svårare att komma igång med men är väldigt mycket smidigare att arbeta med!

 

8-/ terminalfönstret

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga såhär om det är svårt/lätt. Det är annorlunda. Jag har kompisar som tycker linux är plättlätt medan jag har oerhörda problem emellanåt. Å andra sidan tycker jag vissa saker är apsvårt i windows också. Skillnaden är att det oftast inte är någon obskyr fil på något obskyrt ställe som man skall pilla i manuellt utan att man har ett visuellt verktyg i windows. En annan skillnad är att det är fler som kör windows så det finns mer hjälp på nätet (upplever jag) En tredje skillnad är att det är ibland svårt att få svar på internetforum ang linux eftersom de som svarar börjar med att himla med ögonen och uttrycka sig med fraser som "n00b" och "l00ser" när man ställer frågor de tycker är för triviala.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga såhär om det är svårt/lätt. Det är annorlunda. Jag har kompisar som tycker linux är plättlätt medan jag har oerhörda problem emellanåt. Å andra sidan tycker jag vissa saker är apsvårt i windows också. Skillnaden är att det oftast inte är någon obskyr fil på något obskyrt ställe som man skall pilla i manuellt utan att man har ett visuellt verktyg i windows.

Det där är till 99% en vanesak. Alla inställningar i Linux ligger i filer i katalogen /etc (ligger de på något obskyrare ställe så har någon varit "kreativ"). Filerna är textfiler och lätta att ändra med vilken editor man nu föredrar. Vet man vad programmet eller funktionen man ska konfa heter så är det rätt enkelt att hitta rätt fil. ( /etc/imapd.conf konfar mailserver, /etc/httpd konfar webserver osv). Oftast är filerna fulla med komentarer som beskriver de olika inställningsmöjligheterna. Har man tur så finns det till och med en manualsida (Skriv "man syslog.conf" och du får veta allt du någonsin behöver för att konfa din syslog). Man kan säga att /etc fyller ungeför samma funktion som registryt i windows.

 

Ifall man är rädd för att datorn ska skita sig för att man råkade skriva en punkt på fel ställe i en konfig-fil så har Gnome-folket varit snälla nog att skriva ett gäng grafiska konfigurationsverktyg som påminner rätt mycket om verktygen i kontrollpanelen i windows.

 

Det som jag upplever som den största skillnaden mellan Linux och Windows är att Linux saknar hämningar. Ifall det någon gång har funnits en tokstolle som tyckte att "det här borde man kunna göra" och implementerat det; Då finns den funktionen med. Det är ytterst sällan som Linuxanvändare behöver gå ut på nätet för att leta efter ett program han behöver. Antligen så kostar det pengar eller så finns det redan med. Kompilatorer, debuggers, photoshop-klon, sql-databaser, gud-vet-vad-servers. Rubbet.

Link to comment
Share on other sites

Gällande Ubuntu Live så behöver det inte ens vara en DVD det räcker med en CD :)

Bootar på den och du kan känna lite på hur systemet ser ut och fungerar. Dock går det ngt långsammare. Gillar du det är det bara att installera det. Annars avsluta och stara om datorn och du är tillbaka i windows.

 

//5526

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...