Jump to content

Upphängning av fana/flagga

TangoXray

Recommended Posts

Finns det något reglemente för hur man skall hänga upp en fana respektive flagga på väggen?

Dels pratade vi om detta på hemvärnsgården, dels kan det vara aktuellt även privat.

Är det någon som har bilder så är det också intressant..

/TangoXray

CerFM 1 och 3 har jag för mig att detta tas upp i.

Att bara rakt upp och ner hänga den på en väg tror jag inte är brukligt. Mig veterligen tror jag att det bara finns ett sätt att göra det på, med vissa variationer:

97-1-award.jpg

Men jag kan ha fel.

• 1 year later...

kanske OT men jag behöver hjälp:

Har precis skaffat en ny kanske inte helt obekant blågul duk att knyta fast i toppen på den vita stolpen ute på gården. Vad göra med den gamla? :D

Hört att man ska elda upp en gammal flagga, finns det några "regler" isåfall? typ vikning innan antändning? antar att det är tabu att bara plocka fram Zippon och tända på för att sedan slänga den på marken när lågorna kommer för nära? :baskerPa:

Nationaldagskommitten har tryckt en bok om flagga och fana. Den verkar slutsåld, men finns säkert på biblioteken (eller på antiset). I den finns exempel på hur man draperar flaggan snyggt. Nobelfesten i Konserthuset, typ.

Enligt traditionen får örlogsflagga bara föras, d.v.s. bäras eller planteras i flaggställ. Den ska inte användas som prydnad. Som bårtäcke vid militär- och statsbegravning verkar det som traditionen håller på att glida över till att använda tvärskuren flagga.

Bränning av uttjänt flagga och fana ska ske under värdiga former. Vad jag lärt mig innebär detta att det görs diskret; på bakgården utan folksamling, alltså. Lite fotogen och en Zippo går fint, men släpa den inte i backen bara.

:D / :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...