Jump to content
Sign in to follow this  
evsim

Gamla radarstationer?

Recommended Posts

fö så har jag aldrig laggt upp några bilder på Vesslan, däremot på den urgamla LFC:n i oxelbergen, vad den hette är fortfarande okänt, det var inte Höken iaf

Är det någon som har bilder från LFC:n i Oxelbergen? Det var dom jag letade efter :navy:

MrHanky

/ oka

Edited by Dragpack

<ot>

Och där har vi även svaret på varför det blir allt svårare att få komma in och kolla i gamla bergrum mm

Ingen hit att ringa killen som är ansvarig för nyckelknippan 10 min efter att han varit och satt i nya lås för X:e gången eftersom delar av UE-folket inte fattar att ett lås betyder att man inte skall gå in utan lov.

(nu antar jag ju bara att de bröt sig in med tanke på vad vederbörande skriver på FB)

</ot>

Kristianstadsbladet

ÖB vill lägga ner hemliga berget

Publicerad: 29 februari 2008, 01:15

Senast uppdaterad: 29 februari 2008, 07:08

Hästveda

På torsdagen presenterades Försvarsmaktens utvecklingsplan för 2009– 2018. Inom ramen för denna har ÖB Håkan Syrén fattat beslut om att stridsledningscentralen i Hästveda ska avveckla.

Enligt de besked som lämnades till de anställda ska verksamheten i Berget i Hästveda vara avvecklad senast 2012.

– För närvarande finns ingen avvecklingsplan för den verksamhet som i dag bedrivs i anläggningen och som berör flera förband och arbetsgivare, säger överstelöjtnant Nils-Göran Bernebring, chef för centralen i Hästveda.

– Beslutet kom mycket överraskande och presenterades i samband med ÖB:s förbandschefsmöte i Stockholm under onsdagen. Berörda i verksamheten har inte varit involverade i den process som lett fram till beslutet och som berör 175 medarbetare.

Luftbevakningstjänst

I anläggningen i Hästveda bedriver F17 en omfattande stridslednings- och luftbevakningstjänst som även inkluderar incidentberedskap såväl i luften som på marken. Hur denna verksamhet ska vara organiserad fram till 2012 och därefter är inte klart.

I helgen passerade jag Borås för att titta på Iron Maiden. Såg i ögonvrån att det satt en radarsnurra på ett tak (Rött hus närheten av resecentrum/Tågstation)

Vad är detta ! Skola eller vad ?

/Oka

I helgen passerade jag Borås för att titta på Iron Maiden. Såg i ögonvrån att det satt en radarsnurra på ett tak (Rött hus närheten av resecentrum/Tågstation)

Vad är detta ! Skola eller vad ?

/Oka

Skola stämmer bra det.

Den sitter på Sven Eriksonskolans tak. Skolan är allmänt känt som Teknis

Skiljer man på Civila/ Militära radar enheter eller var det så att kunde plocka in även civila radar enheter till en ”rrgc” i så fall kunde typ kungsängen (Norrköpings flygplats ) låna lite radar bilder från Typ ”Draken” på Vikbolandet.

/ Oka

Det gick/går att plocka in LFV's radrarstationer. PS810 är en kombinerad civil/militär radar.

Sedan går även MSSR (Monopulse Secondary Surveillance Radar) att länka in till RGC.

Klipp och klister ...

*Trådar ihopslagna*

/Vargas, BLÅGUL

Kristianstadsbladet

ÖB vill lägga ner hemliga berget

Publicerad: 29 februari 2008, 01:15

Senast uppdaterad: 29 februari 2008, 07:08

Hästveda

På torsdagen presenterades Försvarsmaktens utvecklingsplan för 2009– 2018. Inom ramen för denna har ÖB Håkan Syrén fattat beslut om att stridsledningscentralen i Hästveda ska avveckla.

Enligt de besked som lämnades till de anställda ska verksamheten i Berget i Hästveda vara avvecklad senast 2012.

– För närvarande finns ingen avvecklingsplan för den verksamhet som i dag bedrivs i anläggningen och som berör flera förband och arbetsgivare, säger överstelöjtnant Nils-Göran Bernebring, chef för centralen i Hästveda.

– Beslutet kom mycket överraskande och presenterades i samband med ÖB:s förbandschefsmöte i Stockholm under onsdagen. Berörda i verksamheten har inte varit involverade i den process som lett fram till beslutet och som berör 175 medarbetare.

Luftbevakningstjänst

I anläggningen i Hästveda bedriver F17 en omfattande stridslednings- och luftbevakningstjänst som även inkluderar incidentberedskap såväl i luften som på marken. Hur denna verksamhet ska vara organiserad fram till 2012 och därefter är inte klart.

Nedläggningen uppskjuten till tidigast 2014

http://www.kristianstadsbladet.se/article/...EHOLM/712219881

"ÖB vill lägga ner hemliga berget"

Hemligt och hemligt, nu vet ju alla om det. :)

KA-batteriet ovanför Svarte utanför ystad hade en fin radar snurra.

var ett av barna nöjena att sitta på sitt rum och "spionera" på dessa från min rumsfönster. Extra spännande var det när de användes. Det visslade bra när kulorna flög över hustakett.

KA-batteriet ovanför Svarte utanför ystad hade en fin radar snurra.

var ett av barna nöjena att sitta på sitt rum och "spionera" på dessa från min rumsfönster. Extra spännande var det när de användes. Det visslade bra när kulorna flög över hustakett.

Har du bilder därifrån så upp med dom :baskerPa: (alltså när det va aktivt).

Nu finns ju inte mycket kvar förrutom s-platsen,två st sk10 och de plomberade pjäsvärnen.

Nej tyvärr har inga bilder. Skulle man ge sig in och söka på ystadallehanda (den trycktaversionen inte nätversionen, har försökt) kan man säkert hitta någon bild på något av batterierna i området i samband med att det nästan sköt ihjäl någons hund. (De "missbedömde" och sköt rakt igenom taket på ett hus. Som tur var det ingen hemma, ja förutom den stackars hunden då, dock dog ingen vad jag minns)

Vi kan börja med PS-65. Vad jag förstå anskaffades 9 sådana, men jag kan bara återfinna 8 stycken. Den som kallades R220, vad hette den och var fanns den?

Är du säker på numret? Enligt gängse standard så borde den då ha stått i Kongo eftersom den tillhör F22, och så var det ju inte...

Då den tillhörde F21 så verkar gängse regler inte gälla. Jämförelsevis fanns här exempelvis R210, R226 och R266 om det beror på att F21s område var mycket större än de övriga är jag fel person att uttala mig om dock :-(

F21 hade ju ansvaret för både ÖN1 och ÖN3 medan alla andra sektorflottiljer bara hade ett område

Haha, som vi alla vet, som tjänstgör eller tjänstgjort på F21, så gäller där "särskild ordning"! Tack och lov!

Jag var själv på R220 1975-76 och är tacksam för det! När vi hade gått rr-utbildningen på F18 så fanns det valmöjligheter mellan rgc klöverträsk, R210 Lövånger och R220 Murjek. Det var mer eller mindre huggsexa om rgc och R210 (Nära till Skellefteå flygplats) men jag och en kamrat från Luleå bad att få komma till Murjek, bortom all ära och redlighet! Ingen trodde vi var riktigt kloka som satte oss frivilligt uppe i tassemarkerna, men vi hade det otroligt bra. Förläggningen, ett f.d. hotell i Vuollerim som kronan köpt in var suverän, underbar mat och tjänstgöring i 2-veckorspass, gjorde att jag kunde jobba halvtid och på så sätt förstärka kassan. Klockrent!

Edited by Suris

"ÖB vill lägga ner hemliga berget"

Hemligt och hemligt, nu vet ju alla om det. :banghead:

Blev lite nostalgisk när jag hittade det här forumet.

Var förlagd på r108 myggan som värnpliktig KBS 1975. Kommer ihåg att vi var på S2 i Tormestorp för att hämpa några saker. S2 låg i "malpåse" då. Kommer ihåg att när man gick in i anläggningen fanns en mässingsskylt "invigd av överste Stig Wennerström 195?. Konstigt att den låg i malpåse.

Ett annat minne jag har är att vår kokerska tyckte att det var roligt att servera skinklåda till oss. Passar er sa hon (Skinn-klåda, myggan)

Vi hade kontakt med Göteborg varje morgon för att göra ett sambandstest. Zebran är ett randigt djur, ränderna går aldrig ur.

När man var i Hästvedvar det häftigt att se flera hundea personer gå in i en liten sommarstuga. efter 30 min kom det ut lika många

Vi kan börja med PS-65. Vad jag förstå anskaffades 9 sådana, men jag kan bara återfinna 8 stycken. Den som kallades R220, vad hette den och var fanns den?

Är du säker på numret? Enligt gängse standard så borde den då ha stått i Kongo eftersom den tillhör F22, och så var det ju inte...

Fortsätter med PS-66. Fanns fem stycken. (Se t.ex. http://www.f17.mil.se/index.php?c=news&id=27451). Var fanns de andra 4?

Falken stod utanför Åtvidaberg, Räven någonstans i trakten av Söderhamn (eller var det Norrtälje?). Viss reservation för att det var 15 år sedan jag pluggade sektorgeografi...

PS-08. Skall tydligen ha funnits 4 anläggningar (kallades Harry, Dick, Tom och Fred) som i huvudsak låg i södra Sverige.

Tjädern i Tyringe, Zebran i Emmaboda, Draken på Vikbolandet och Gripen utanför Södertälje.

I Tyringe hette den myggan

Nu har det gått upp ett ljus här :unsure: alla PS-66 har ett kompaninummer som slutar på 6, därav skumma avvikelser i sektorer med flera.

Ja, Zebran hette ju R178 och Tjädern R108 så det verkar vara en hyggligt stabil regel :D

R 108 hette myggan

Roligt inslag på Sydnytt i morse.

Försvarets HEMLIGA bergrum i HÄSTVEDA blir kvar...

Jaha så hemligt var det :)

/m

Rätt häftigt med radarstationer. Finns en station aktiv i närområdet där den gigantiska bollen har en vän utav en tjock be´tongpelare med en radar ovanpå. Syns på avstånd men när du är nära måste du i princip stå vi den för att se den.

Hur många Lgc och Lfuc hade vi (som mest)?

Hade de också djurnamn som FAR-kod?

Fanns det tillräcklig mängd personal krigsplacerad för att bemanna samtliga eller hade man några "i reserv", på samma sätt som det fanns fler flygbaser än basbataljoner?

Det tar alldeles för lång tid att svara på. Rekommenderar dig tre böcker:

Om någon vet borde det inte ta längre tid att svara på än att räkna upp alla radarstationer av en viss typ, som tidigare i tråden. Visst är böcker bra, men jag tycker inte Stril är så intressant att jag tänker införskaffa några i ämnet, då blir det böcker om flygteknisk utveckling istället.

Vi hade cirka 70 st Lgc vilka var sammanknutna med något 1000 tal luftbevakningsstationer därav blir det lite stort projekt :P . De hade djurnamn enligt FAR precis som övriga anläggningar med den skillnaden att namnen kunde dyka upp i andra sektorer.

Då det gäller Lfuc så var det som tidigare nämnts degraderade lfc under senare år och de borde vare omkring 6 st (dock inte samtidigt) exempelvis O1 Höken, W2 Svalan, ÖN1 Örnen och W5(O5V)Måsen.

Hej!

Är det någon som har en lista på dessa ca 70 st Lgc? Jag försöker sammanställa dessa för slutet av 80-talet (STRIL-60 med 4 Storsektorer)! Optimalt letar jag efter namn och ungefärlig plats?

On 2015-01-14 at 7:10 AM, Ratbag said:

Hej!

Är det någon som har en lista på dessa ca 70 st Lgc? Jag försöker sammanställa dessa för slutet av 80-talet (STRIL-60 med 4 Storsektorer)! Optimalt letar jag efter namn och ungefärlig plats?

Den här listan har florerar runt på internet i ett par år: FJ7SRZ4.jpg

Annars kan jag rekommendera boken "Spaning Mot Skyn", som har lista på alla LGC, tillsammans med FAR-namn och kompani-namn.