Jump to content

Gamla radarstationer?


evsim

Recommended Posts

  • Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

På Hallands Väderö (Nordvästra delen av ön) ligger en nedlagd radaraanläggning. Kanske en KSRR?

 

I Falsterbo fanns ytterligare en i närheten av skjutfältet. Det är ett tag sedan jag såg den så minnet är svagt gällande exakt läge och om den är kvar. Samma antenndel som den på Väderön iaf.

Link to comment
Share on other sites

Radar belägen i Södra Skåne

 

Radar anläggningen är belägen några 100 m söder om Anderslöv.

 

Vad är det för typ? (Förmodar att det är PS-15 nr 11 men vill gärna ha det bekräftat)

 

OBS - Den är inte längre något skyddsobjekt!

 

(Tackar MDN ödmjukast för webutrymme till bilden)

 

 

Helt rätt, det är PS-15:11

Link to comment
Share on other sites

RRGC/T:et i Grödinge (f.d Björnen) ägs numera av företaget IP-Only och är ombyggt till ett datacenter med HÖG säkerhet (nästan lite overkill att ha 20 m berg ovanför sig).

 

Tidningen Nätverk & Kommunikation hade ett repotage om det som finns att läsa här!

 

Låg själv på Rockan (O1S) och man blir lite smått nostalgisk när man tittar på bilderna i repotaget...

 

// WM

 

 

Kul att se att berget används fortfarande, jag var rädd för att det skulle ha varit en stor grushög vid det här laget. Lite roligt och tänktvärt är att gamla vaktkuren var en vanlig träbyggnad, till skillnad från den nuvarande "bunkern" :clap:

Edited by snake
Link to comment
Share on other sites

Kul att se att berget används fortfarande, jag var rädd för att det skulle ha varit en stor grushög vid det här laget. Lite roligt och tänktvärt är att gamla vaktkuren var en vanlig träbyggnad, till skillnad från den nuvarande "bunkern" :surprise:

 

IP-ONLY

 

Finns även en film om gamla Björnen på IP-Onlys hemsida (se länk ovan). Har kanske varit framme tidigare men är väl värd att tittas på igen för oss gamla bergstroll!

Edited by Bocken 853
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet vad det blivit av RRGC/F:et Rockan (O1S) som låg i Hannäs? Vet att det lades ned kring år 2000, men finns bergrummet fortfarande eller är det "pluggat"?

Det finns fortfarande, även om det är utrymt.

Link to comment
Share on other sites

IP-ONLY

 

Finns även en film om gamla Björnen på IP-Onlys hemsida (se länk ovan). Har kanske varit framme tidigare men är väl värd att tittas på igen för oss gamla bergstroll!

 

 

Verkligen kul att se mitt gamla berg igen, men jag måste erkänna att jag tyckte det såg bättre ut när det var militärt :P

 

Man har vandrat många kilometer i dom där gångarna....

Link to comment
Share on other sites

Det finns fortfarande, även om det är utrymt.

 

Ska nog försöka bege mig till Hannäs för ett studiebesök någon gång framåt sommaren. I år är det trots allt nästan 10 år sedan man var där sist. Skulle vara kul att se hur mycket som finns kvar av byggnader, staket, master etc.

 

// WM

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är jag inte så påläst på KSRR men jag vet att Lister på Listerlandet (vid Hanö en bit bit från gränsen mellan Skåne & Blekinge) hade en KSRR med tillhörande bergrum. Sedan TROR jag att jag sett en strax syd-ost om Falsterbo. Jag såg den när jag var "mindre" och innan jag kunde bedöma vilken typ det var.

 

Kanske ngn annan kan fylla på?

 

 

Jag var och OBS-ade på Listerlandet för FV:s räkning 88 eller 89. Det fanns höglob och låglob på den radarn och vi använde oss av högloben för att kika på nån flygövning i närheten. Vi skickade sedan PSÖ (peksymbolöverföring) till Bocken. Detta var dock inte samtrimmat - då vi tryckte "sänd" på något i Hanöbukten, så dök vår PSÖ upp vid Rügen ungefär på Bockens PPI:er.

 

Det har funnits en KSRR i Torslanda på Hisingen, den borde försvunnit på sent åttiotal. Rester av bergrum finns ännu på platsen.

 

Högst upp på Carlstens fästning på Marstrand fanns länge en KSRR. Den försvann på nittiotalet någon gång (fästningen finns kvar, K-märkt). När jag var på Marstrand på påskdagen vajade en tretungad flagga där, har FM fortfarande verksamhet där?

Link to comment
Share on other sites

Hur många PS-16 stationer köptes?

Var stod de och vilka FAR namn hade de??

 

PS-16???

 

//donSisu

 

PS-16 var en spaningsradar och flygvapnets första storradar, köpt från England några år efter krigsslutet. Även flottan fick ett antal som hamnade på HMS Göta Lejon och HMS Tre Kronor. 8 anläggningar ska ha anskaffats varav 5 för flygvapnet. De jag känner till är

 

PS-16 Gåsen Säljö, Blekinge

PS-16 Katten Furillen, Gotland

PS-16 Hjorten Härnön, Ångermanland (R 40)

PS-16 Gladan Bälinge, Norrbotten (Tackan tillsammans med PS-47)

 

Med reservationer för lite fel

 

PS-16 var den första fortifikatoriskt skyddade radarn i flygvapnet och var i tjänst fram till det att PS-65 tog över. De tidigare radarstationerna var mera mobila såsom Er IIIb och PS-41/T vilket mest bara var lite lådor, några antennspröt och ett tält samt PJ-21(PS-14/PH-13) som visserligen var betydligt större än de två tidigare men än dock mobil.

Link to comment
Share on other sites

Hur många PS-16 stationer köptes?

Var stod de och vilka FAR namn hade de??

 

PS-16???

 

//donSisu

 

PS-16 var en spaningsradar och flygvapnets första storradar, köpt från England några år efter krigsslutet. Även flottan fick ett antal som hamnade på HMS Göta Lejon och HMS Tre Kronor. 8 anläggningar ska ha anskaffats varav 5 för flygvapnet. De jag känner till är

 

PS-16 Gåsen Säljö, Blekinge

PS-16 Katten Furillen, Gotland

PS-16 Hjorten Härnön, Ångermanland (R 40)

PS-16 Gladan Bälinge, Norrbotten (Tackan tillsammans med PS-47)

 

Med reservationer för lite fel

 

PS-16 var den första fortifikatoriskt skyddade radarn i flygvapnet och var i tjänst fram till det att PS-65 tog över. De tidigare radarstationerna var mera mobila såsom Er IIIb och PS-41/T vilket mest bara var lite lådor, några antennspröt och ett tält samt PJ-21(PS-14/PH-13) som visserligen var betydligt större än de två tidigare men än dock mobil.

 

Tack för svaret!

Vet någon vart den femte stod?

När användes dessa anläggningar?

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder från Bocken S1O

 

Diskret?

bock015bd.th.jpg

Vaktkuren

bock020ak.th.jpg

Inslaget

bock038fr.th.jpg

Grinden låst! Siste man låser?

bock048qd.th.jpg

Utbildnings och kontorsbarrack

bock054bn.th.jpg

Badmintonbana, fys för flygvapnet?

bock076cd.th.jpg

Klistermärke i ena fönstret i barracken

bock089qf.th.jpg

Här byggdes det starka militärer

bock093tj.th.jpg

Det enda fysiska beviset jag hittade på att det faktiskt funnits något i berget.

bock107sk.th.jpg

Markförankring till staglina PS-15

bock114rc.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

I Loftahammar, N Västervik, finns en radar. Den står på en fackverkskonstruktion och ser ut som en cylinder som står på en något mindre cylinder. Samma typ av radar finns på Öland samt i Torhamn (jag kan inte modellbeteckningen). Vad finns att veta om denna radar? Runt omkring finns ett par baracker och bodar i varierande grad av förfall.

Link to comment
Share on other sites

Vad finns att veta om denna radar?

PS-15 som sagt. Räckvidd 15 - 20 mil i bästa fall, kunde mäta höjd i tre skikt. Dvs man kunde få veta om målet befann sig i ett av tre höjdskikt, men inte dess exakta höjd.

Link to comment
Share on other sites

Det har funnits en KSRR i Torslanda på Hisingen, den borde försvunnit på sent åttiotal. Rester av bergrum finns ännu på platsen.

 

Har det verkligen funnits en ksrr där?

 

Det fanns en på Känsö och en på Marstrand som du nämner. Det verkar orimligt att det skulle ha funnits en ksrr i Torslanda då.

Link to comment
Share on other sites

 

Det har funnits en KSRR i Torslanda på Hisingen, den borde försvunnit på sent åttiotal. Rester av bergrum finns ännu på platsen.

 

Har det verkligen funnits en ksrr där?

 

Det fanns en på Känsö och en på Marstrand som du nämner. Det verkar orimligt att det skulle ha funnits en ksrr i Torslanda då.

 

Tja, det har ju byggts i området rätt bra under nittiotalet, men jag är helt säker på att jag sett den snurra någon gång mellan 82 och 85. Om du kör Kongahällavägen, vid Lillebykiosken svänger du österut och kör kanske 300 meter, vägen gör där en mjuk 90-gradersböj, men rakt fram uppför sluttningen är en "gammal" typisk militärväg, brant som attan. Ovanför den vägen finns rester av bergrummet, den är mindre än två år sedan jag var där och kollade. Zooma in duktigt på hitta.se (20-metersupplösning) och följ vägen, du hittar en röd bil (utmärkande för terrängen) vid ett hus, strax sydväst om bilen hittar du en stenhög, där låg radarn...eller snarare bergrummet...

Edited by volt
Link to comment
Share on other sites

Flottan: Ksrr 644 SNÄPPAN Kullaberg

 

Jodå, det fanns en Ksrr på Falsterbo, men den bemannades endast vid mobilisering eller vid KFÖ i övningssyfte.

Det fanns en på Gotska Sandön också som var bemannad utom höst/vinter eller vid "höjd beredskap". Jag vet med säkerhet att den startades upp när U137 gick på grund.

 

Sedan fanns det ett antal Nsrr (Närspaningsradarstationer) längs med kusten. Bland annat en vid Hittarp utanför Helsingborg och en i Trelleborg/Ystad-trakten.

Edited by Ragulin
Link to comment
Share on other sites

Vad finns att veta om denna radar?

PS-15 som sagt. Räckvidd 15 - 20 mil i bästa fall, kunde mäta höjd i tre skikt. Dvs man kunde få veta om målet befann sig i ett av tre höjdskikt, men inte dess exakta höjd.

 

Minsann. Och när kan man tänka sig att denna utgick ur krigsorganisationen? Hur var bemanningen? Man får lätt intrycket att den var ständigt bemannad, med förläggningsbaracker och så. Men nu cyklar jag kanske? Hade nämnda radar i loftahammar något fräsigt djurnamn?

Link to comment
Share on other sites

Vad finns att veta om denna radar?

PS-15 som sagt. Räckvidd 15 - 20 mil i bästa fall, kunde mäta höjd i tre skikt. Dvs man kunde få veta om målet befann sig i ett av tre höjdskikt, men inte dess exakta höjd.

 

Minsann. Och när kan man tänka sig att denna utgick ur krigsorganisationen? Hur var bemanningen? Man får lätt intrycket att den var ständigt bemannad, med förläggningsbaracker och så. Men nu cyklar jag kanske? Hade nämnda radar i loftahammar något fräsigt djurnamn?

 

C-bands pulsradar med faktiskt 4 höjdskikt upp tom 3000 meter. Normalt sett obemannad (fjärrstyrdes från rrgc/f) men det fanns undantag t.ex på Gotland vill jag minnas då bredbandslänken inte räckte att få över signalen till fastlandet. Men alla installationer hade förråds och kraggbaracker. 31 mars 1999 togs systemet ur drift.

 

Fräsigt djurnamn? Nae, Loftahammar hette PS-15:9...

Link to comment
Share on other sites

C-bands pulsradar med faktiskt 4 höjdskikt upp tom 3000 meter.

Hupp, där mindes jag alltså fel. Kan det vara så att den hade tre lober i höjdled som gjorde att det blev fyra höjdskikt?

Link to comment
Share on other sites

Har ett bestämt minne att jag passerat någon PS-15 efter år 1999, då radarstationen ska ha tagits ur bruk, och noterat att "kakburken" har roterat. Kan detta stämma? Nyttjades stationerna efter 1999?

 

Ang PS-65. Är det hemligt var radarstationerna fanns? Kan iofs förstå om de nu har blivit ersatta av modernare typer, men har alla det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...