Jump to content

Gamla radarstationer?


evsim

Recommended Posts

En fråga till Bocken 853:

 

I början av tråden efterlyser jag lite ksrr, och (eftersom vi kunnat klarlägga ps-08, ps-65, ps-66 och ps-15 OCH eftersom vi utesluter ps-860 och ps-870 ur diskussionen) det vore intressant att få med dem också.

 

Har du någon pejl på dessa söder om Göteborg?

 

Den södraste anläggningen ksrr jag hittat är ksrr-troppen på Känsö i Göteborgs södra skärgård. Nästa anläggning söderöver var R70. Men sedan? Det borde ha funnits anläggningar (tillhöriga Marinen) typiskt kring Halmstad, Bjärehalvön, Kullen, Helsingborg, Landskrona, Malmö och Falsterbo. Från Trelleborg sedan fanns ju en del PS-15 som nämnts i tråden, men åtminstone på några ställen borde det funnits både och. Några ställen jag skulle kunna tänka mig är Trelleborg, Ystad, Simrishamn.

 

Nu är jag inte så påläst på KSRR men jag vet att Lister på Listerlandet (vid Hanö en bit bit från gränsen mellan Skåne & Blekinge) hade en KSRR med tillhörande bergrum. Sedan TROR jag att jag sett en strax syd-ost om Falsterbo. Jag såg den när jag var "mindre" och innan jag kunde bedöma vilken typ det var.

 

Kanske ngn annan kan fylla på?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

PS-15:5 Gräsö som ni nämnde innan har jag själv kollat in flera gånger då jag varit på gräsö. Eftersom den nämndes i den här tråden gissar jag på att den inte är speciellt hemlig och tar mig därför friheten att berätta lite om den.

 

Radaranläggningen las väl ner för kanske en 8 år sedan, innan dess snurrade radartornet och där var en viss aktivitet. Men den är nerlagd nu, förfallna värn och bunkrar, med sandsäckar som börjat spricka upp. Det enda som är i bruk där nu är en av Telias stationer för mobiler. Annars är baracken som militärerna sov i förfallen och träet har börjat ruttna, var även inbrott där för något år sedan. Lite synd att det las ner, ett fint läge för en anläggning, nära havet men ändå ganska skyddat inne i skogen.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det byggdes 8 st Rrgc/f och en uppsättning fredsrrgc/t per sektor.

 

Har du (eller någon annan) koll på de 8?

 

å här långt får jag ihop det.

 

RRGC/F (8 Stycken)

 

O1N Vesslan Norrköping

O1S Rockan Åtvidaberg

ÖNM Minken ????

S2S Myran Rödeby

O5M Geten Riala

??? Bocken Degeberga

??? Björnen ????

??? ???? ????

 

 

 

Vilka FAR namn hade RRGC/T krigsgrupperingsplatser?

Link to comment
Share on other sites

Vilka FAR namn hade RRGC/T krigsgrupperingsplatser?

 

Då krigsgruppering RRGC/t ofta sammanfaller med PS-860 tycker jag att vi lämnar det därhän och nöjer oss att diskutera ErIIIb, Ps-08 och allt det andra. Men det där kan nån med mera uppdaterade sekretesskunskaper avgöra. (dvs. vad är numera öppna upg.)

 

Appropå Ps-08 Titta på den här tråden i ett annat forum

Link to comment
Share on other sites

 

Vilka FAR namn hade RRGC/T krigsgrupperingsplatser?

 

Då krigsgruppering RRGC/t ofta sammanfaller med PS-860 tycker jag att vi lämnar det därhän och nöjer oss att diskutera ErIIIb, Ps-08 och allt det andra. Men det där kan nån med mera uppdaterade sekretesskunskaper avgöra. (dvs. vad är numera öppna upg.)

 

Appropå Ps-08 Titta på den här tråden i ett annat forum

 

 

Jag tror nog att FAR namn inte är några problem att nämna, RRGC/T är ju utrangerat, dessutom var ju meningen med FAR namnen att dessa kunde användas JUST för att inte röja position. Däremot platserna bör ju inte diskuteras, men detta gäller ju då även i viss mån PS-08, PS-66, PS-15 med flera....? Vart drar vi gränsen?

Edited by Bocken 853
Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att FAR namn inte är några problem att nämna, RRGC/T är ju utrangerat, dessutom var ju meningen med FAR namnen att dessa kunde användas JUST för att inte röja position. Däremot platserna bör ju inte diskuteras, men detta gäller ju då även i viss mån PS-08, PS-66, PS-15 med flera....? Vart drar vi gränsen?

 

Nej själva FAR koderna är väl inte så hemligt (jämför LE och StriC) men att bara nämna ett djurnamn som kan finnas var som helst i landet ger kanske inte så mycket?

 

Requiescat in pace Castor fiber

Link to comment
Share on other sites

 

Jag tror nog att FAR namn inte är några problem att nämna, RRGC/T är ju utrangerat, dessutom var ju meningen med FAR namnen att dessa kunde användas JUST för att inte röja position. Däremot platserna bör ju inte diskuteras, men detta gäller ju då även i viss mån PS-08, PS-66, PS-15 med flera....? Vart drar vi gränsen?

 

Nej själva FAR koderna är väl inte så hemligt (jämför LE och StriC) men att bara nämna ett djurnamn som kan finnas var som helst i landet ger kanske inte så mycket?

 

Requiescat in pace Castor fiber

 

Tja därom kan man tvista (se vidare), men frågan gällde ju just dessa namn och inte placeringen. Jag själv är t.ex. barnsligt intresserad i dessa FAR signaler och undrat länge hur dessa kom till , om det fanns några regler eller uppstyrning på detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag själv är t.ex. barnsligt intresserad i dessa FAR signaler och undrat länge hur dessa kom till , om det fanns några regler eller uppstyrning på detta.

Den enda regel jag känner till är att det ska vara ett djurnamn i bestämd form singular. Men det visste du antagligen redan. Sedan verkar det som att man förr använde mer "värdiga namn". T ex lfc Puman och Kobran från 60-talet, medan radarstationer på 80-talet kunde få namn som Loppan.

Link to comment
Share on other sites

Den enda regel jag känner till är att det ska vara ett djurnamn i bestämd form singular. Men det visste du antagligen redan. Sedan verkar det som att man förr använde mer "värdiga namn". T ex lfc Puman och Kobran från 60-talet, medan radarstationer på 80-talet kunde få namn som Loppan.

Så, vad är "Bonsen" för djur?

Link to comment
Share on other sites

Den enda regel jag känner till är att det ska vara ett djurnamn i bestämd form singular. Men det visste du antagligen redan. Sedan verkar det som att man förr använde mer "värdiga namn". T ex lfc Puman och Kobran från 60-talet, medan radarstationer på 80-talet kunde få namn som Loppan.

Så, vad är "Bonsen" för djur?

 

 

Gotländska för "hankatt" eller något, fråga närmaste gottlänning! :)

 

//donSisu

Link to comment
Share on other sites

Så, vad är "Bonsen" för djur?
Gotländska för "hankatt" eller något, fråga närmaste gottlänning! :ph34r:

Precis. Det geniala i den FAR-signalen framgår om man vet att PS-65:an på samma position hade FAR-signalen "Katten".

Link to comment
Share on other sites

Vet att alla 66:or är avveckalde, men finns det någon kvar, rent fysiskt?

Enligt uppgift ska skärbrännaren redan vara satt i Bonsen. Räven är borta utan ett spår, detsamma torde gälla de övrigt. Har sett en uppgift på att åtminstone en antenn skulle dyka upp på Aeroseum på Säve, men jag tror det när jag ser det. Tydligen gick det inte att lösa att ställa upp en på Flygvapenmuseum i alla fall, vilket är synd. Flygvapenmuseet som det ser ut idag borde egentligen heta Flygplansmuseet med tanke på vad de visar...

Link to comment
Share on other sites

Vad hände med lokalerna och utrustningen när alla Lfc lades ner?

Lfc typ 1 är fortfarande i bruk, dock så är stril 60-utrustningen borttagen. Något har väl sparats för musealt bruk, men det mesta skrotades. Lfc typ 2 torde vara plomberade eller på väg att bli.

Link to comment
Share on other sites

Kallas de alltså Lfc även när utrustningen är StriC?

Det jag tänkte på främst var vad man använder utrymmet för gamla Puman till idag.

Har inte varit i Puman sedan stril 60 lades ner, dock i Kobran. Där används vissa delar, t ex matsal osv. Taktikutrymmena däremot står tomma.

 

Jag utgår ifrån att det är samma sak i Puman, även om jag har hört att de jobbar för att få bygga en squashbana i lbevleds gamla utrymme...

Link to comment
Share on other sites

Vet att alla 66:or är avveckalde, men finns det någon kvar, rent fysiskt?

 

//donSisu

 

Vid F21 museum på Kallaxheden (i direkt anslutning till flottiljvakten) finns antennen till en PS-66 (torde väl vara Svappavaararadarn). Där finns också en PS-41/T och en ErIIIb radar (museet har ju också samlat på sig en ansenlig mängd flygplan). Några taktikbord från OP-rummet i Rrgc/f Minken finns också där. Ett annat tips är Jämtlands flyg- och lottamuseeum där man samlat på sig lite radarutrustning. Rester av Rrgc/f finns också att beskåda på Robotmuseet i Arboga och Flygmuseet i Ängelholm.

Link to comment
Share on other sites

Vid F21 museum på Kallaxheden (i direkt anslutning till flottiljvakten) finns antennen till en PS-66 (torde väl vara Svappavaararadarn).

Kul att höra. Jag var där på flygdagarna när museet var nyinvigt, men då hade de bara en hydda från PS-66. Nu verkar det finnas skäl att få göra ett nytt besök. :)

Link to comment
Share on other sites

Vet att alla 66:or är avveckalde, men finns det någon kvar, rent fysiskt?

Enligt uppgift ska skärbrännaren redan vara satt i Bonsen. Räven är borta utan ett spår, detsamma torde gälla de övrigt. Har sett en uppgift på att åtminstone en antenn skulle dyka upp på Aeroseum på Säve, men jag tror det när jag ser det. Tydligen gick det inte att lösa att ställa upp en på Flygvapenmuseum i alla fall, vilket är synd. Flygvapenmuseet som det ser ut idag borde egentligen heta Flygplansmuseet med tanke på vad de visar...

 

 

Tror att F21 förvarar Bonsens antenndel, enl uppgift. Kan bara hålla med om "Flygplanmuseet"! Hur kan de negligera de olika viktiga delarna i Flygvapnet som ej är flygande, detta är för mig en gåta... Både Robotmuseet i Arboga samt F10s flottiljmuseum ligger hästlängder före med betydligt mindre medel.....

Link to comment
Share on other sites

Vad hände med lokalerna och utrustningen när alla Lfc lades ner?

Lfc typ 1 är fortfarande i bruk, dock så är stril 60-utrustningen borttagen. Något har väl sparats för musealt bruk, men det mesta skrotades. Lfc typ 2 torde vara plomberade eller på väg att bli.

 

lfc S (Kobran), lfc M (Puman) och lfc ÖN (Illern) har jag hört talas om men fanns det något lfc NN enl gamla sektorindelningen? Var låg den (om nedlagd) och FAR namn etc ??

Link to comment
Share on other sites

Vad hände med lokalerna och utrustningen när alla Lfc lades ner?

Lfc typ 1 är fortfarande i bruk, dock så är stril 60-utrustningen borttagen. Något har väl sparats för musealt bruk, men det mesta skrotades. Lfc typ 2 torde vara plomberade eller på väg att bli.

 

lfc S (Kobran), lfc M (Puman) och lfc ÖN (Illern) har jag hört talas om men fanns det något lfc NN enl gamla sektorindelningen? Var låg den (om nedlagd) och FAR namn etc ??

 

I mitten/slutet på 1950 tqlet byggdes 11 lfc i landet (en för varje sektor). På grund av att sektorerna hade minskat innan utbyggnad så fick den mellersta delen av landet namnet N3 (trots att N4, N5 etc. aldrig blev utbyggda. Lfc N3 förlades i Frösöberget tillsammans med ett mobilt "reserv lfc" från Amerika (krigsöverskott). Är en civil anläggning i dag..........................Dock blev man lite trångbodda på Frösön så under första delen av 1980-talet började man bygga ett nytt lfc NN utanför länsgränsen (där gräset är grönare :P ). Det nya lfc:t blev en s.k. typ 2 som nämnts tidigare, med lite Las-Vegas känsla. Själva OP-rummet byggdes i flera våningar med flertalet "holkar" där befattningshavarna hade utsikt över en rad stora "datorskärmar" och ett stort bord. Lfc NN gick under namnet Humlan och förlorade lite av sin roll då sammanslagningen till flygkommandon skedde 1993 (tror jag).

Link to comment
Share on other sites

Vad hände med lokalerna och utrustningen när alla Lfc lades ner?

Lfc typ 1 är fortfarande i bruk, dock så är stril 60-utrustningen borttagen. Något har väl sparats för musealt bruk, men det mesta skrotades. Lfc typ 2 torde vara plomberade eller på väg att bli.

 

lfc S (Kobran), lfc M (Puman) och lfc ÖN (Illern) har jag hört talas om men fanns det något lfc NN enl gamla sektorindelningen? Var låg den (om nedlagd) och FAR namn etc ??

 

I mitten/slutet på 1950 tqlet byggdes 11 lfc i landet (en för varje sektor). På grund av att sektorerna hade minskat innan utbyggnad så fick den mellersta delen av landet namnet N3 (trots att N4, N5 etc. aldrig blev utbyggda. Lfc N3 förlades i Frösöberget tillsammans med ett mobilt "reserv lfc" från Amerika (krigsöverskott). Är en civil anläggning i dag..........................Dock blev man lite trångbodda på Frösön så under första delen av 1980-talet började man bygga ett nytt lfc NN utanför länsgränsen (där gräset är grönare :P ). Det nya lfc:t blev en s.k. typ 2 som nämnts tidigare, med lite Las-Vegas känsla. Själva OP-rummet byggdes i flera våningar med flertalet "holkar" där befattningshavarna hade utsikt över en rad stora "datorskärmar" och ett stort bord. Lfc NN gick under namnet Humlan och förlorade lite av sin roll då sammanslagningen till flygkommandon skedde 1993 (tror jag).

Är den nedlagd?

Humlan hette väl den gamla lfc N3. Följde namnet med till det nya lfc?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det byggdes 8 st Rrgc/f och en uppsättning fredsrrgc/t per sektor.

 

Har du (eller någon annan) koll på de 8?

 

å här långt får jag ihop det.

 

RRGC/F (8 Stycken)

 

O1N Vesslan Norrköping

O1S Rockan Åtvidaberg

ÖNM Minken ???

S2S Myran Rödeby

O5M Geten Riala

??? Bocken Degeberga

??? Björnen ????

??? ???? ????

 

RRGC/F (8 Stycken)

 

O1N Vesslan Norrköping

O1S Rockan Åtvidaberg

ÖNM Minken En bit utanför Luleå

S2S Myran Rödeby

O5M Geten Riala

??? Bocken Degeberga

??? Björnen ????

??? ???? ????

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det byggdes 8 st Rrgc/f och en uppsättning fredsrrgc/t per sektor.

 

Har du (eller någon annan) koll på de 8?

 

å här långt får jag ihop det.

 

RRGC/F (8 Stycken)

 

O1N Vesslan Norrköping

O1S Rockan Åtvidaberg

ÖNM Minken ???

S2S Myran Rödeby

O5M Geten Riala

??? Bocken Degeberga

??? Björnen ????

??? ???? ????

 

RRGC/F (8 Stycken)

 

O1N Vesslan Norrköping

O1S Rockan Åtvidaberg

ÖNM Minken En bit utanför Luleå

S2S Myran Rödeby

O5M Geten Riala

??? Bocken Degeberga

??? Björnen ????

??? ???? ????

O5S Björnen Grödinge

S1O Bocken

S1V Hinden Veberöd

Link to comment
Share on other sites

BJÖRNEN O5S Grödinge

BOCKEN S1O Degeberga

GETEN O5M Riala

MINKEN ÖN En bit utanför Luleå

MYRAN S2S Rödeby

ROCKAN O1S Hannäs

VESSLAN O1N Norrköping

HINDEN S1W Veberöd

 

/ ,O

 

Edit: pucktvåa

Edited by Bliss
Link to comment
Share on other sites

O5S Björnen, vilka minnen man får :lala:

 

RRGC/T:et i Grödinge (f.d Björnen) ägs numera av företaget IP-Only och är ombyggt till ett datacenter med HÖG säkerhet (nästan lite overkill att ha 20 m berg ovanför sig).

 

Tidningen Nätverk & Kommunikation hade ett repotage om det som finns att läsa här!

 

Låg själv på Rockan (O1S) och man blir lite smått nostalgisk när man tittar på bilderna i repotaget...

 

// WM

Link to comment
Share on other sites

Radar belägen i Södra Skåne

 

Radar anläggningen är belägen några 100 m söder om Anderslöv.

 

Vad är det för typ? (Förmodar att det är PS-15 nr 11 men vill gärna ha det bekräftat)

 

OBS - Den är inte längre något skyddsobjekt!

 

(Tackar MDN ödmjukast för webutrymme till bilden)

Edited by 111 SSK bat
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...