Jump to content

FBU övning gångna helgen.

Guest

Recommended Posts

Nu i helgen hade Skara, Skövde, Falköping och Vara FBU- föreningar utbildningsårsavslutning. Till denna avslutande övning var också min förrening Uddevalla FBU inbjuden.

Om det nu finns någon från berört område på detta forum som hade med detta att göra så vill jag bara tacka för en mycket rolig övning med många intressanta moment (Ceremonin var en höjdare!!)

Slut

hmm, nu har man missat nåt :(

Skulle plugga var meningen....

Kanske inte blev så mkt....

Fast det blev en del humanbiologi i pratiken så att säga, hehe :cool: :P

Fy skäms på mig att lämna mina kamrater så där! :rolleyes:

*Belönar mig själv med 20 snabba och en dusch*

>>Vici

Rapport avläggs i morgon. Vid lunch. ESO. Klart slut...

hmm, lät ju bra... ;)

Ber om ursäkt Shadow, var inte klar över vilka föreningar som var med. Vi hade inte haft någon info om just det.

Jag var menig i grupp 5.

Fenix, gissar att "städningen" i söndags gav resultat eftersom du hellre drog till "okänd ort". Skäms på dig :)

ok, nu skall jag försöka skriva vad som hände på övningen efter att jag lämnade hemmet i fredags kl 1700. (ur min synvinkel då)

kl 1700, Skuggan lämnar hemmet och ger sig av i riktn V mot buss stationen där han hoppas möta några av sina kamrater.

kl 1745, "Bussen" (en TGB 20) anländer 5 min försent, det var dessutom helt oväntat, vi hade räknat med en av kronans vita bussar, nu började den 5 mil långa färden mot Skövde.

kl 1930, vi kommer fram till skövde och blir överfösta till en buss för vidare transport till Kråk (Karlsborg).

kl 21xx, bussen anländer till Kråk och vi upptäcker till vå stora fasa att det finns okända ungdomar där (vi misstänkte att det var Skåne Fbu), vilket senare visar sig vara Uddevalla Fbu.

kl 23xx, vi har på 5 min lyckats resa ett Tält 12 och har nu börjat komma i bås. (dvs börjat slummra in så sött)

Lör:

kl 0630, vaknar av att det är kallt så in i H-E och att kaminen nästan har slocknat. revelj är 0645.

0730, vi har fått order att förflytta oss till Upk 25 (Vaberget),

vi hinner marscha 800m innan vi får "lift" av en Tgb 20 som kör oss till Upk 10 (600m från Upk 25).

Upk 25, Vi hör en fordonstuta och ser rök, samtliga sätter högsta fart dit och upptäcker en Volvo som står med fronten in i en husvägg, rök verkar komma ur motorrummet. det finns på platsen 2 skadade en chockskadad kvinna med kniv som irrar runt och skriker samt föraren som sitter med huvudet mot ratten, kvinnan är beväpnad med kniv.

ca 15 min senare har vi fått kontroll på läget och övningen avbryts av blågul. (vi gjorde några fel)

vi får våra nya Upk´er och byter till en Radio som fungerar.

ca 09xx, vi kommer fram till nästa station (glömt Upk nr)

och upptäcker att vi skall transporteras med en båt, jag får ligga i fören (kallt).

ca 30 min senare anländer vi till station 3 som är "search & connect" Dvs vi skall hitta delarna till en Ra 180 och en Ra 145 som ligger utspridda i ett motståndsnäste samt utföra ett sambandsprov mellan dessa., våran grupp vinner stationen med en tid på 6 min.

kl 1130, vi får order att utspisa lunch till 1215, vi blir klara 1225.

kl 1250, vi anländer till station 4 som består av vapenplock, dvs vi skall sätta ihop 2 st vapen och identifiera ett av dem, det är ett Gevär M/96, en AK4 och en Pist M/07 (som vi inte lyckades sätta ihop eller identifiera).

kl 1305, station 5, skytte mot 11 st ballonger avstånd 50m, tid ca 12sek innan samtliga mål är bekämpade. (jag bekämpade minst 3 av målen med 4 skott, är osäker på om det var jag som träffade det 4e)

ca kl 1400, Vi anländer till Flugebyn där station 6 finns, vi skall avståndsbestämma 4 mål, ett är en vit dörr avst 1194,3m .

nästa en säck, avst ca 260m, 3e är en TGB20 avs ca 80m, fjärde är en Tall, höjd 18m.

kl 1440, vi anländer till station 7 som ligger strax söder om Forsvik, vi får vänta ca 1 timme, min rygg kärvar ihop pga av ansträngning och kyla, tvingas bryta med 9 km kvar till mål.

stationen är utformad så att 2 personer skall beskriva en lego konstruktion för 2 andra par (4 pers), dessa får inte se varandras konstruktion, samtidigt skall 2 andra räkna fram den tid som de 2 första ansåg att de behövde för att beskriva modellen, vi missade med 5 sekunder, 9,55 min.

okänd tid, vi kommer fram till Vaberget, och min grupp bär en skadad ur 4e grupp på bårmatta upp till ceremoniplatsen.

Ceremonin är mycket pampig, då vi först hör marschmusik när vi närmar oss och därefter ser samtliga befäl st på muren med strålkastarljus i ryggen. ett befäl (som står framför och nedanför) hälsar välkomna och tänder 2 brasor genom att kasta en fackla på bensin indränkt papper som ligger framför honom. därefter kallas de ur skaraborgs Fbu/u´s Grundkurs (GK) som har gjort sig förtjänta av att flyttas upp till Fortsättningskursen (FK) fram för att ta emot sina märken, samma sak sker seedan med FK och LK (ledarskapskursen), Jag blir den som kallas fram sist då jag går upp til LK3, dvs den högsta nivån en ungdom kan nå. därefter tänder befälen ett fyrverkeri bestående av 4 fontäner samt en mindre sprängladdning, allt avslutas med svenska nationalsången under en stjärnklar himmel. (det var nära till tårar då).

efter det transporteras vi hem till förläggningen med en TGB20 och går till sängs. (då var man trött)

Sön:

jag väcks kl 0700 (revelj 0830) för att springa iväg och vårda de vapen vi sköt med på lördagens station 5, jag får ansvaret för vårdgruppen.

kl 1030 cirkus, samtliga står uppställda för prisutdelning , våran grupp blir totalt 2a, priset består av en vik kåsa och en Juckasticka med tändstål.

kl 1200 serveras mat bestående av en Pizza (smakade gott)

kl 1230, gruppfoto, därefter höger vänster om. och övningen är därmed avslutat, likaså 2002 års utbildningsår inom skaraborgs FBU/u.

OBS min tidsuppfattning är något sned då jag inte hade någon klocka, endast söndagen är säkra tidpunkter, i övrigt +- 20 min.

Tillägg, avverkad sträcka: ca 38km.

Verksamhet Vici/ 5:e grupp:

1700 Samling Vid I17:s parkering (gick fel hamnade först på samneröds skjutfält p g a missförstånd)

1730 buss mot Karlsborg

Ca 2100 Anländer till Kråks skjutfält, insittning i lektionsal för värme och vidare order fram tills Skaraborgarna anlände.

2130 Avmarsch mot lägerplatsen

2150 Tältresning påbörjad, blev uttagen som frivillig vedhämtare.

2200 Avresa mot Karlsborgs fästning för vedhämtning.

2230 Åter lägerplatsen.

2300 Inknoppning

0700 Revelj, intog frukost i form av ½pkt pansarkex och några rutor choklad.

0815 Marschfärdiga, Viktor Ludvig svarar inte på anrop.

0835 1 styck TG 20 hämtar upp 5:e grupp för vidare transport mot upk 10

0900 Biltut. Vi framrycker med språng mot upk 25 Vi möts av en medvetlös förare och en chockad kvinna med kniv. Löser detta hyfsat bra, missar dock en del.

0950 (cirka) Transport med båt, något uppfriskande kanske.

1000 Landar på motsatta stranden. Får nya upk:er för vidare förflyttning.

1130 Lunch

1215 Uppbrott

1330 Sambandsstation

1430 Skyttestation/ Vapenplock (Vi klarade pistolen!!)

Nedkämpning av mål gick smärtfritt.

1540 Avståndsbedömning. Gick Halvbra. Jag missade dörren med 10m.

De övriga målen minns jag inte.

1630 Snabb middag i form av drottningsoppa. Av någon anledning tyckte Viktor Ludvig att vi behövde skynda på. Så vi skyndade snabbt vidare till LEGO stationen och fick vänta där i en och en halv timma.

1800 Legostation 15 rätt. Därefter tokmarsch till uppsamligsplatsen för grupperna. Där var det tänkt att det skulle vara rast/vila, men jag hann bara få upp komarocken så beordrades marschfärdiga igen.

2000 Märkescermoni. Pampigt som f*n!

Lite synd att man inte fick se märkesutdelningen, hade varit lite mäktigare och man hade kunnat hylla graduenterna bättre. Man kände sig riktigt stolt när de spelade nationalsången. Hade nog inte mycket längre till tårar än Skuggan.

2200 Återfärd till lägerplatsen med TG 20

2330 Sömn!!

0300 Väcks en timma för tidigt. Skulle egentligen gå på eldvakten 0400 men tyckte att jag lika gärna kunde ta den när jag ändå var vaken.

0700 Revelj. Snabb frukost.

0815 Brytning av förläggning.

0845 Avmarsch mot förrådet.

1000 Efter en del strul med uppställningen av materielen så börjar vi sakta men säkert lämna in den.

1030 Utvärdering med Uddevalla. Kommer fram till att övningen överlag har fungerat bra förutom en del små misstag tack vare dålig radiokontakt med en del grupper. Lite liten båt.

I övrigt bra. Följebefälen  gjorde det de skulle, varken mer eller mindre.

1100 Prisutdelning. Och vinnare är femte grupp! Pris i form av Pappa kungens T-shirt.

(Bra jobbat övriga grupper! Och grattis till andraplatsen Skuggan!)

1115 Lunch!! Aldrig har en pizza smakat så bra!

1230 Hemfärd.

Vill tacka Skaraborgarna för trevlig samvaro. Hoppas på att vi kan samöva någon mer gång.

Reservation för eventuella tidsfel.

The Shadow: Finns det inga fler Skaraborgare här?

The Shadow: Finns det inga fler Skaraborgare här?

Svar Nej. tyvärr inte...

kan rätta lite, ni hade 16 rätt på lego stationen... (det var jag som låg vid elden) dock missade ni tiden rätt rejält har jag förstått.... fast det kan vara jag som inte uppfattade att ni stoppade, (var något komig efter 1h vid en brasa)

vad gäller fler övn lär det nog bli vi som besöker er nästa gång...

Skuggan: Jo vi fetmissade på tiden. (Jag räknade) Var på 10 min när de 13 hade gått, men någon var ju tvungen att räkna.

Fenix: Två stycken ur gruppen skulle förklara för två andra hur en lego konstruktion såg ut och sedan skulle byggarna smälla ihop en likadan modell som det original som de förklarande hade framför sig. Hade man inte alla rätt så var man underkänd.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...