Vlad Posted September 5, 2002 Report Share Posted September 5, 2002 Igår när jag kom hem till palatset kändes det lite anorlunda än var det brukar vara. En känsla som man känner några ggr om året. Jag stegade fram till den enorma ekport som täckte valvet, pressade upp den med råstyrka. När porten var vid öppen så äntrade jag det ny städade plastgolvet, och där låg ett brev från FM. Jag ska på utb (80 tim) och slutligen ska det stå en HVgruppchef färdig att kunna Kommendera, leda, gruppen i dom uppgifter man blir ålagd att göra. Fråga: Är graden likvärdig den som är i övriga FM? Någon som kan berätta lite om hur det är. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 5, 2002 Report Share Posted September 5, 2002 Hemvärnsgraderna följer FM:s grader. Alltså furir för gruppchef och så vidare. Skillnaden är att Hemvärnets grader är befattningsbundna och du innehar endast graden under den tiden du bestrider befattningen. När då pensioneras från Hemvärnet blir helt enkelt av med din grad. Det är precis samma sak som med baccis-graderna i utlandsstyrkan. Skillnaden är möjligen att du inte blir nedklassad i hemvärnet om du har en grad sedan tidigare. Det blir du i utlandsstyrkan. Men grader är ointressanta, det är befattningen som är viktig. Där är ju faktiskt hemvärnet i bräschen, precis som hos israelerna bygger tilltalet på befattningen, "kompanichefen" istället för "kapten". Och glöm inte: "Den mest lämpade leder oavsett grad", en klassiker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlad Posted September 5, 2002 Author Report Share Posted September 5, 2002 Så sant, så sant Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted September 5, 2002 Report Share Posted September 5, 2002 Den som bäst kan berätta för dig hur det är borde vara din mamma. För det är vad du kommer att vara för dina soldater. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted September 5, 2002 Report Share Posted September 5, 2002 Den som bäst kan berätta för dig hur det är borde vara din mamma. För det är vad du kommer att vara för dina soldater. *LOL* Det stämmer faktiskt, man kan säga att Hv är som en stor familj... med alla dess medlemmar ;) Pappa plutonchef och Mamma gruppchef :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted September 5, 2002 Report Share Posted September 5, 2002 trodde det var var plutsjv som var mamman? men jag har nog fel,, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted September 5, 2002 Report Share Posted September 5, 2002 trodde det var var plutsjv som var mamman? men jag har nog fel,, Inte i Hv, men i en sskpluton så är det så Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted September 6, 2002 Report Share Posted September 6, 2002 Efter många år som både plutonchef och gruppchef inom Hv så har jag endast ett gott råd att komma med: Beväpna dig med en ängels tålamod och en djävuls envishet! Det kommer nämligen att behövas när du väntar på anmälningar till övningar som ska rapporteras uppåt. Förvåna dig inte heller om de som anmält ändå inte dyker upp...de kan ha anmält sig av tvång (du har ringt och tjatat) eller för att göra dig glad. Å andra sidan kommer du vara med om mycket skoj oxå så låt dig inte nedslås alldeles för mycket av mina kommentarer! Röd-Gule POF Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlad Posted September 6, 2002 Author Report Share Posted September 6, 2002 En ordinarie gruppchef skadade sig på en funktions övning så jag fick ta över eftermidagens övningar. Ett av de roligaste tillfällen var när jag frågade min kompchef om han kunde ta några kort med digitalkameran. Efteråt så kom han fram och sa det att ha rycktes med lite, och att han hade tagit ca 11-12 kort. När jag tittade i kameran hade han tagit 34 st och det var kanon bilder. Lite skrämande dock var det att jag inte har lett grupper innan. Och nu satt man där med 10 killar och skulle skjuta skarpt med Ak:or, P-skott, Rök med AK4:an och sedan göra växelvis eldstälning och fortsätta eldgivningen Men det gick bra och på den vägen är det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted September 6, 2002 Report Share Posted September 6, 2002 Ett ytterligare tips. LED GENOM FÖREDÖMME! Det försöker jag göra. Finns nämligen inget så kasst som en chef som inte gör vad han ska och tar hand om sin grupp på bästa sätt i allt. Det kommer du att tjäna massor på! /POF Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.