Jump to content

I 19 först med ny anläggning

Recommended Posts

vad är det som de blir först med egentligen?

http://www.livgardet.mil.se/index.php?c=news&id=30762

Vad jag förstår det har planerna kommit längst på I19, som är ett av de förband som ska få en ny SIB-anläggning nivå 1.

Anläggning är väl fullt utbyggd och klar lagom till nästa nedläggningsvåg sköljer över landet.... :lol:

Varför byggs alla SIB-anläggningar i exakt två våningar? Utan att på något sätt vara insatt i SIB, så får jag känslan av att den platta terrängen gör att man går miste om den tredje dimensionen som sägs göra SIB så komplext och svårt.

Vad jag förstår det har planerna kommit längst på I19, som är ett av de förband som ska få en ny SIB-anläggning nivå 1.

I19 byggstart 15Maj 2006

LG byggstart i Dec 2005

Nivå 1 är den minsta typen, Stora Sätra ska bli nivå 2 och bör då rimligen vara nivå 1 som den redan är.

Betonghuset i Stora Sätra har källare, vån1, vån2 samt takplan, det finns även kulvertar mellan kåkarna.

Edited by johanp

Bara för att förband läggs ner så innebär det ju inte per automatik att övningsfält/stribyar läggs ner.

Nej, du har helt rätt! Jag drog bara en egen slutsats när de nu ska investeras igen..

I19 byggstart 15Maj 2006

LG byggstart i Dec 2005

Nivå 1 är den minsta typen, Stora Sätra ska bli nivå 2 och bör då rimligen vara nivå 1 som den redan är.

Betonghuset i Stora Sätra har källare, vån1, vån2 samt takplan, det finns även kulvertar mellan kåkarna.

Jag tolkar det, utifrån artikeln på hemsidan, som att I19 är först ut av de förbanden som skall bygga en ny nivå 1-anläggning. Stora Sätra är väl ändå en nygammal anläggning som funnits ett tag?!

Men jag kan ha fel i min tolkning..

Edit:

Btw, är det någon som vet hur planerna för P7:s SIB-anläggning är? Hur ska den se ut och var ska den ligga? Nu har man ju nån light-variant på Björka övningsfält väster om Sjöbo... kan de va där månne?

Edited by Jelzin

vad är det som de blir först med egentligen?

http://www.livgardet.mil.se/index.php?c=news&id=30762

Anläggning är väl fullt utbyggd och klar lagom till nästa nedläggningsvåg sköljer över landet.... :Malaj:

Om man vill se lite krasst på det kan det vara så att man vill profilera sig för framtiden, dvs man visar på hur mycket man har investerat för att vara bäst, dock hjälpte detta ju inte F10 innan man la ner dem.

Annars är det ju bara bra att SIB anläggningar utökas, problemet som jag ser det är risken att man lär sig att öva på just den egna anläggningen. SIB-anläggningar blir ofta av naturliga skäl inte jättestora vilket gör att man snabbt "kan den egna terrängen".

Kollade JohanP:s länk. Som jag ser det är det bara på nivå 3 som man kan öva fullt ut och sådan finns det väl inga än eller?

Edited by Jolle

Ingen fara, som dom lägger ner lite av å till så har vi snart hela boden att öva i :Malaj:

Något som vore skojj är delar av kiruna, tyvärr lite rasrisk här å där, men där finns det ju "riktig" bebyggelse att öva SiB :Malaj:

Och stan ska dom väl flytta på inom 20år eller nått sånt hur det nu var?? B)

SIB anläggning i kvarn?

det som finns idagsläget är knappt att betrakta som nån nivå1

det som finns är det som ses på bilderna här

http://www.hkpflj.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=31095

dvs 1 hus + en "gata" uppbygd av gamla pontoner med Plywoodväggar mellan

P4 skall väl även de bygga en ny Nivå 1 bebyggelse?

eller är det så att den som tillhör Kvarn skall byggas ut till Nivå 2?

sedan skall det väl byggas en rätt stor i Skåne också? (nivå3?)

denna verkar dock vara mest rykte.

Vad jag förstår byggs en nivå 1-anläggning på vardera P7, P4 Skövde och I19, därav artikeln på hemsidan. Sedan byggs Stora Sätra ut till nivå 2 och slutligen byggs en stor nivå 4-anläggning på P4 Kvarn. Annars har jag missat helt...

Vad jag förstår byggs en nivå 1-anläggning på vardera P7, P4 Skövde och I19, därav artikeln på hemsidan. Sedan byggs Stora Sätra ut till nivå 2 och slutligen byggs en stor nivå 4-anläggning på P4 Kvarn. Annars har jag missat helt...

i länken Johanp postade så står det att P4/Kvarn skall bygga en Nivå 2 anläggning...

vart en eventuell Nivå 3 (kompani-batallion) skall byggas skall tydligen beslutas efter FB04 (dvs borde ha fattats nu)

ryktena jag hört säger Rinkaby och Nivå 3, det är dock något iaf jag tar med en nypa salt tills dess jag hittar pålitliga källor.

i länken Johanp postade så står det att P4/Kvarn skall bygga en Nivå 2 anläggning...

vart en eventuell Nivå 3 (kompani-batallion) skall byggas skall tydligen beslutas efter FB04 (dvs borde ha fattats nu)

ryktena jag hört säger Rinkaby och Nivå 3, det är dock något iaf jag tar med en nypa salt tills dess jag hittar pålitliga källor.

Rinkaby blir jag lite förvånad över. Det har pratas om att avveckla skjutfältet, och även om det ska behållas ett tag till utreds det tydligen hurvida det ska va kvar eller inte, tillsammans med flera andra fält.

Sidan som RaVeN länkade till i första inlägget går det att läsa:

"Bakgrund:

I nuläget disponerar Försvarsmakten bara en permanent träningsanläggning för strid i bebyggelse (SIB), denna finns på Livgardet/Kungsängen. Som en del i ett målmedvetet arbete satsar nu Försvarsmakten på att bygga flera nya SIB-anläggningar. Den största lokaliseras på Markstridsskolan i Kvarn, benämns nivå 3 och skall medge samtidigt övande av bataljon. Anläggningen på Kungsängen byggs ut, benämns nivå 2 och skall medge samtidigt övande av kompani. I 19 Boden, P7 Revingehed och P 4 Skövde bygger under sommaren nivå 1 anläggningar som skall medge samtidigt övande av pluton."

Min skjutfältskarta ligger hemma hos föräldrarna. - Var ligger Grangärdan?

(Säg inte "i BODEN"!)

EDIT: Hittade det på Eniros eminenta terrängkarta :baskerPa:, öster om Centralvägen vid mittdelen av MOCKTRÄSKET, drygt 4 km nordost CENTRALKRÖKEN.

http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=...ymbols=&layers=

PS. Är det någon som vet var den där ensliga, övergivna bensinstationen ligger, den längs vägen mot SELET?

Edited by LeadHead

Karaby (lösövn) och Striby (skarp) på Mästocka bör båda anses som nivå 2, enligt artikeln från hemsidan. Den i Borås för lösövn (som i princip var vandaliserad av paintballidioter när jag var där 2001) var större och mer flexibel (Karaby och Striby medger i praktiken bara "one-way traffic" mot betonghuset som utgör anfallsmålet), men ändå bara "nivå 2".

Med det vill jag säga att jag inte håller med författarna i Arménytt/på hemsidan om vad man kan göra på Karaby/Striby och Bockaby. Sistnämnda får/fick man trots allt in en pluton till, så man kan öva halvkompani.

Edited by FrämstePI

Guest Triggerpuller
Min skjutfältskarta ligger hemma hos föräldrarna. - Var ligger Grangärdan?

(Säg inte "i BODEN"!)

EDIT: Hittade det på Eniros eminenta terrängkarta :banghead:, öster om Centralvägen vid mittdelen av MOCKTRÄSKET, drygt 4 km nordost CENTRALKRÖKEN.

http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=...ymbols=&layers=

PS. Är det någon som vet var den där ensliga, övergivna bensinstationen ligger, den längs vägen mot SELET?

Jisses vad de där terrängnamnen plockar fram minnen från "den gamla dåliga tiden". Mockträskvägen, Kallasjöberget, Vändträskån, Väderkvarnshöjden. Huga.

Den där gamla bensinstationen är ju typ Bodens motsvarighet till Pommac söder om Sollefteå.

Och för att vara ännu mer OT, tillverkas läskedrycken Pommac idag?

Jisses vad de där terrängnamnen plockar fram minnen från "den gamla dåliga tiden". Mockträskvägen, Kallasjöberget, Vändträskån, Väderkvarnshöjden. Huga.

Den där gamla bensinstationen är ju typ Bodens motsvarighet till Pommac söder om Sollefteå.

Och för att vara ännu mer OT, tillverkas läskedrycken Pommac idag?

Det finns möjlighet i Halmstad (Karaby) att ställa ut lite bord och stolar, i Borås (Bockaby) finns inte den möjligheten. Länge sen jag var uppe i Stockholm men jag tar för givet att det finns atrialjer tillgängliga där fortfarande...?

Punkt 57,27 Är det väl. d.v.s. strax söder om Altermyran. eller 1,5km söder om VKH daimkrysset längs mockträskvägen. Om det var den du tänkte på...

Punkt 57,27 Är det väl. d.v.s. strax söder om Altermyran. eller 1,5km söder om VKH daimkrysset längs mockträskvägen. Om det var den du tänkte på...

x 7308240

y 1765640

Ungefär... :P

EDIT: Och det är ingen övergiven bensinstation, det är en kuliss. Traditionen är att alla ny-fänrikar på A8 (senare då Artbat/I19 och ev numera AR) under sitt första anställningsår bygger en kuliss på BSÖ. Alla kulisser på t.ex. Hattmyran (myran med hög hatt), Väderkvarnshöjden (väderkvarnen), Centralkröken (spola kröken-flaskan) osv är sådana A8-kulisser.

Edited by danno