Jump to content

P6 märke

Karl_XI

Recommended Posts

Ännu en gång behöver jag er hjälp!

Vi ska göra lite nya märken på högskolan i Kristianstad!

Efter som denna nu är belägen på P6 gammla områda tänkte jag att jag kanske kunde göra något av det, mest för att behålla arvet. Annars kommer vi att få en mesig liten unge (ja, jag pluggar till lärare) och sånt pallar jag inte med, ska det vara märke ska det minsjäl vara ordentligt. Så är det någon som har det så får nu gärna dela med er!!

Tack på förhand!

MvH K.A.

Ännu en gång behöver jag er hjälp!

Vi ska göra lite nya märken på högskolan i Kristianstad!

Efter som denna nu är belägen på P6 gammla områda tänkte jag att jag kanske kunde göra något av det, mest för att behålla arvet. Annars kommer vi att få en mesig liten unge (ja, jag pluggar till lärare) och sånt pallar jag inte med, ska det vara märke ska det minsjäl vara ordentligt. Så är det någon som har det så får nu gärna dela med er!!

Tack på förhand!

MvH K.A.

Jag ligger på en hel del gamla kompaini märken från p6 kan detta vara till hjälp månne :clap:

Jag ligger på en hel del gamla kompaini märken från p6 kan detta vara till hjälp månne :=o

Det hade varit underbart!! Då har man lite att välja mellan!

MVH K.A.

Ska kolla vilka jag har och återkommer, tror jag har från alla förutom srvkomp.

:/

OT-varning...

Har för mig att P2 märket såg ut så här?

P2..gif

Svart grip och tio standar (ej fanor).

Edit:

Kollade lite närmare och svart grip hade tydligen P2 under perioden 1994-98 då garnisonen hette Skånska Dragonbrigaden, PB8.

Från annat forum:

P2 Kungl.Skånska dragonregementet hade sina rötter i kavalleriet. Följdriktigt förde P2 ett standar:

På gul duk förbandets vapenbild ett svart avslitet griphuvud krönt med en röd öppen krona, åtföljt i fanans övre kant av en svart bård med segernamn i gult. Lund 1676, Landskrona 1677, Kliszow 1702, Pultusk 1702 - under kungl. krona, Punitz 1704, Fraustadt 1706, Rajkova 1708, Bornhöft 1813. Standaret är försett med gul frans och vid stången är fästat två gula band slutande i varsin toffs.

Regementets senaste standar överlämnades av HM konungen på Stockholms slott 1 oktober 1992. 1994.07.01 övertogs den av regementets brigad och efter nedläggelsen 2000.03.30 förs den jämte P7 fana vid Södra skånska regementet.

P2 hade också en dragonfana överlämnad av HM konungen på Stortorget i Hässleholm den 30 juni år 1994. Den har följande utseende på gul duk Kristianstads läns vapenbild ett avslitet rött griphuvud krönt med en öppen blå krona varur fem plymer uppskjuter omväxlande röda och vita. Försedd med gul frans samt två blå band slutande i varsin gul toffs.

2000.07.01 övertagen av Skånska dragongruppen.

Edited by cf112

Hur ser lv 6 märket ut?

...kanske lite OT i denna P6-tråd men här http://img79.imageshack.us/my.php?image=lv6utveckling9ra.jpg kan du se Lv6 märken genom åren. Den senaste varianten (ej med på bilden) har istället för texten "Lv6" ersatts med texten "Lvreg", i övrigt identisk med den gröna varianten på bilden. Finns ytterligare någon variant av regmärke, liknande den blågula varianten men med annan text.

/G.L.