Jump to content

Dagbok från Afghanistan (Aftonbladet)


Guest bergström

Recommended Posts

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fänrik på 15 mån är nog inte särskilt unikt för Sverige. Brittiska RMC innefattar ca 11 mån och amerikanska ROTC enligt min bedömning än mindre. Att man kan bli korpral eller sergeant på mindre än ett år är betydligt mer abnormt.

Enligt en amerikansk medic jag pratade med direktrekryteras amerikanska officerare dessutom till officersbefattning och kör ett helt eget utbildningsspår, de gör alltså inte samma grundutbildning som soldaterna (som man i någon mån gör Sverige). Sedan möter de bassarna först när de kommer ut på förband. Jag tror att utbildningen är på nåt år. Reservation för att det funkar på olika sätt i olika truppslag, eller för att jag inte uppfattade allting rätt.

Juniora fänrikar borde alltså inte vara förbehållet Sverige.

Tjejen som ar i Afganistan just nu ar en av alla de fanrikar som inte fick jobb nar de blev klara forra sommaren. (Enl min bror som ar dar ocksa) Hon ar i gott sallskap av alla Fk som aker som "vanliga" Gruppchef med LA05, de ar ratt manga!

 

Irland har ocksa ett system att gora officerare av akademiker utan att ge dem vanlig GSU...

 

Verkar som den har traden handlar mindre och mindre om Afganistan :happy:

 

(Ursakta, engelskt tangentbord...)

 

/Elpa

Link to comment
Share on other sites

120kubik IKEA möbler?? :blink::):blink:

 

Straffkommendering eller tålamodsträning? :worthy:

 

Om jag fick välja mellan att äta min mat på ett riktigt bord eller att äta den på 2 plankor över en trave tegelstenar skulle jag också börja skruva.

 

Tomhylsor har tydligen ett rätt stort värde, även i kosovo där standarden är klart högre än afganistan går ju folk och plockar hylsor, ibland fick man mota bort dom också.

Intressant läsning för övrigt!

Link to comment
Share on other sites

kan det inte vara så att vissa grupper vill ha tomhylsor för att kunna tillvärka ny am?

 

För mig låter det knappast troligt;

1) Am är så billigt ändå

2) Inte det lättaste att köra en "refill" på en gammal hylsa, krävs ganska bra mekanik för det...

 

--> Inte värt det.

Men som sagt så tror att jag metallen är värd en del...

 

Intressant att läsa om vardagslivet, ett lite annat perspektiv än vissa newsletters. Synd bara att det var pravdan som fick en så bra ide :worthy:

Edited by paananen
Link to comment
Share on other sites

Absolut är de så men ändå. Måste ju krävas hur mycket hylsor som hellst för 1 USD

 

I Liberia tjänar de privata gummiinsamlarna (dvs de som själva samlar in gummimassa från något av de otaliga övergivna gummiplantagen) ett par dollar per TON är de säljer massan vidare.

 

Kostnadsläget ute i den vida världen är inte alltid som i vår kalla nord.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jämföra som man vill men dessa utbildas mot en befattning. Det är inte som i sverige där man blir uttagen till KB av en civilist på pliktverket och sedan bara behöver att hålla näsan över vattnet i 15 månader för att bli fk.

Även KB utbildas väl mot en befattning? Skilj på uttagning och utbildning. Hur som helst, några KB-fänrikar förekommer ju inte i Utlandsstyrkan, så att jämföra dessa med utländska fänrikar känns inte så intressant

 

Grad från värnplikt är såvitt jag förstått bara relevant i händelse av krig, dvs en fänriksgrad från lumpen är i praktiken ungefär lika mkt värd som Göran Perssons doktorsgrad :happy:. Inte så mkt att bråka om även om det kanske är lite skumt.

Link to comment
Share on other sites

det intressanta blir att skruva ihop allt med bruksanvisningar på diverse språk, men inte svenska

 

Tur att nästan alla instruktioner från IKEA är i bildformat, om de nu inte har bytt till arabiska bilder... :P

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker fortfarande att det är fel av aftonbladet att fokusera på understödstrupper när det finns operativa styrkor i afghanistan som faktiskt arbetar med lokalbefolkningen. Campliv har väl aldrig varit en central del av en utlandsstyrkas syfte.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker fortfarande att det är fel av aftonbladet att fokusera på understödstrupper när det finns operativa styrkor i afghanistan som faktiskt arbetar med lokalbefolkningen. Campliv har väl aldrig varit en central del av en utlandsstyrkas syfte.

 

Det intresset finns inte så länge det inte finns ett uns av chans att få det till "skandal"

.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker fortfarande att det är fel av aftonbladet att fokusera på understödstrupper när det finns operativa styrkor i afghanistan som faktiskt arbetar med lokalbefolkningen. Campliv har väl aldrig varit en central del av en utlandsstyrkas syfte.

 

Campliv?? Jag tycker att majoriteten av de 4 artiklarna till väldigt stor del inte har behandlat camplivet. Visst finns det inslag som att bo i puppa, lyssna på musik o snåla med duschvattnet men inte så jag skulle säga att de fokuserar på det. Tycker också att hon ofta belyser lokalbefolkningen och hennes interaktion med dessa. Visst märks det att hon fortfarande tycker allt är nytt och därför beskriver situationen utifrån det men hon har ju nyss kommit dit så är ju bara naturligt.

 

Understödstrupper?? Menar du att alla utom MOT-teamen är understödstrupper och då ointressanta eller? Förstår inte riktigt vad du menar med understödstrupper i detta fallet!

 

....

 

 

Tycker det är intressant att se vissa männsikors reaktioner på detta. Man undrar ju vad som ska krävas för att vissa ska bli nöjda. Först skriver tidningarna om hundslakt och besök hos prostituerade så klagas det på att det inte är den normala US-soldatens vardag. Nu när de då äntligen (borde man ju tycka) skriver om us-soldatens normala vardag så klagas det på att det är ointressant, fel tjänst, fel kön och en massa annat.

 

Varför inte se detta som ett steg i rätt riktning? Och så kan man ju kanske tänka på att huvudmålgruppen med artiklarna/dagboken kanske inte är us-erfarna människor och möpar?

 

:banana

Link to comment
Share on other sites

Jag kan berätta att det är bara tomhylsor dom vill ha. Är det annat så kommer dom tillbaks med det. Men jag kan säga att dom är heta på hylsorna! Hörde av några norrmän att dom i princip hade legat under vagnen när dom skjutit med sin vagn....

Det e inte lätt att ha ont om pengar(det vet vi ju alla även om det är ur olika perspektiv)!!!

 

Jag har lite svårt att förstå er som klagar på att focus sätts på fel saker som "A-C" skriver....

Va fan, bara för att hon tycker att det e skoj att skriva och gör det av egen vilja skall DU då klanka ner på henne!!?

Va sjutton, det eväl upp till var och en att skriva en artikel. Låta den gå genom PIO( eller mots. för granskning) och sedan ut till media.... eller ? :banana

 

 

Sluta klaga och börja agera!!!! :)

 

 

 

 

 

 

Fan va skönt det e å vara hemma och slippa 70% bajs i luften. :)

Sverige e`allt bra skönt & vackert!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag noterar att "stridsvagn" är ändrat till "stridsfordon". Det räcker för att göra mig nöjd! :P

 

I övrigt tycker jag det är kul att det rapporteras om Utlandsstyrkan i en stor tidning. Vem och vad som det skrivs om är väl mindre viktigt så länge det är i positiva ordalag?

Link to comment
Share on other sites

Jag noterar att "stridsvagn" är ändrat till "stridsfordon". Det räcker för att göra mig nöjd! :P

 

I övrigt tycker jag det är kul att det rapporteras om Utlandsstyrkan i en stor tidning. Vem och vad som det skrivs om är väl mindre viktigt så länge det är i positiva ordalag?

 

Kan säga att det ändrats efter påtalan av A-C! :)

 

För "övrigt" håller jag med dig!! 0:)

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag tar till mig av kritiken. Det är såklart jättebra, kul och initiativrikt att skriva i aftonbladet. Det är såklart viktigt och intresant oavsett vem som skriver och det är till skillnad från tidigare positiv reklam för US. Det är även bra att en tjej får ge sin bild av den verklighet hon utsätts för.

 

Det finns dock enheter som bor, lever och arbetar ute i provinserna hela tiden, MOT-teamen. Och ja, alla svenskar i Afghanistan är understöd till dessa. Det vore kul att läsa även om deras erfarenheter, de är ju ute i "verkligheten" och får träffa lokalbefolkningen ute byarna och inte bara utanför campen när man ska lossa IKEA möbler.

Link to comment
Share on other sites

@Luger

 

Det kanske inte finns nån på MOT som är intresserad av att skriva i AB

 

The Swede :rodna:

 

Precis vad jag tänkte! Tror inte heller att MOT-Teamen är intresserade av möte den typen av media (läs skandalpress). Aftonblaskan har redan många gånger om bevisat att de endast är intresserade av material som kan sälja lösnummer. Då jag inte tror att det finns många nuvarande eller fd MOT medlemmar som vill vissa sig med varken namn, bild eller kan/vill göra uttalande om sin verksamhet så tror jag inte det skulle bli någon bra artikel i FM-ögon. Jag är däremot mer övertygad om att AB gladeligen skulle ställa upp på att skriva om den informationen de skulle få, de skulle säkert få ihop spaltmetrar om "svenskarna bakom fienders linjer!" eller "Svenska soldater, Nato's ögon!" eller något annat groteskt. Däremot tycker jag att mycket bra initiativ av A-C att skriva om missionens vardag, få den obildade aftonblaskan-läsaren att förstå att vi inte enbart köper sex, skjuter eller hotar oskyldiga människor och hundar, förstå att de enda som klarar av den här typen av uppgift är soldater. Journalister och andra rulla-apelsin-människor med Jehovaskomplex tror ofta att om man bara åker ner och klappar dessa människor medhårs så blir allt bra, ja det är klart man kan ju sticka till dom en hemvirkad tröja också, då har man ju gjort en jävla insatts!

 

Ja vet lite OT blir bara så jävla förbannad på skvaller pressen.

 

Bra jobbat A-C fortsätt med vardagen!

 

//ST6

Link to comment
Share on other sites

@ST6

 

haha, ja förbannad på skavallerperssen kan man bli.

 

Ok, jag tror ni har en poäng. Alla vill eller kan nog inte vara med i pressen. Ville bara belysa den infallsvinkel som publiceras och den del av helheten det berör. Kul i alla fall att något skrivs. Varför kommer inget från Liberia? 0:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...