Jump to content

OWS/RCWS

Guest Triggerpuller

Remote Cotrolled Weapon Stations  

61 members have voted

1. 1. Vilket system tycker du Sverige borde köpa?

• Kongsberg PROTECTOR
      2
    • Rafael RCWS
      1
    • Bofors LEMUR
      53
    • Elbit ORCWS
      0
    • Oerlikon/FN Herstal ARROWS
      3
    • Recon Optical CROWS
      0
    • Otomelara HITROLE
      0
    • Annan
      2

Recommended Posts

Guest Triggerpuller

Tycker själv att vi borde köpa det system som ger mest för pengarna.

Röstade själv på Rafael:s RCWS. Borde gå att göra en större affär där man köper in både RCWS Ksp/Grt till Galten, Patgb 203, SEP, Strf 90, Archer och Strv 122. Samt ett antal RCWS-30/40mm Akan till SEP, ev Patgb 203.

Plus att vi skulle kunna kombinera ovanstående affär med att köpa Spike-LR också.

Känns dock som att de flesta röstat på LEMUR p.g.a att den tillverkas i Sverige.

Kalla mig lat, för det gör folk alldeles för sällan, men huvuddelen av systemen har jag aldrig ens hört talas om.

Kan trådskaparen prestera lite länkar där de olika systemen beskrivs? För och nackdelar med dem osv. osv. ?

Känns dock som att de flesta röstat på LEMUR p.g.a att den tillverkas i Sverige.

Min röst föll på LEMUR för att den redan är i tjänst inom Försvarsmakten. Ser ingen större vinst med att byta system. På vilket sätt skulle RCWS vara överlägsen LEMUR?

Guest Triggerpuller

Så vitt jag vet så finns Lemur bara på ett fåtal försöksfordon, min åsikt är att man bara skulle vinna på att inte införskaffa densamma.

RCWS skall enligt uppgift vara billigare än Lemur och har större utvecklingspotential. Vill man kan man t ex byta ut själva plattformen till storebror RCWS-30 men fortfarande behålla samma användarstation. Dessutom kommer man vid ett senare inköp av RCWS-30 till trupptransportmodulerna för SEP att kunna behålla en hög grad av kommonalitet då man i själva verket blott köper en större "storlek" av samma system.

Dessutom kan RCWS enkelt integrera pvrb på sin plattform.

Så vitt jag vet så finns Lemur bara på ett fåtal försöksfordon, min åsikt är att man bara skulle vinna på att inte införskaffa densamma.

Lemur är anskaffat till Archer och utprovat på Piranha, Strf 90 och Strv 122. På de två senare ger de även hunter-killer-kapacitet vilket jag inte kunde finna att RCWS ger.

RCWS skall enligt uppgift vara billigare än Lemur och har större utvecklingspotential. Vill man kan man t ex byta ut själva plattformen till storebror RCWS-30 men fortfarande behålla samma användarstation. Dessutom kommer man vid ett senare inköp av RCWS-30 till trupptransportmodulerna för SEP att kunna behålla en hög grad av kommonalitet då man i själva verket blott köper en större "storlek" av samma system.

Priset är givetvis en viktig faktor. Sedan får man ställa det mot vilka förmågor man får, samt även kostnaden för att integrera ett nytt system. På vilket sätt har RCWS större utvecklingspotential än LEMUR? Beträffande kommonalitet så är LEMUR tänkt att fungera som sikte till beväpningen på pbv-versionen av SEP.

Dessutom kan RCWS enkelt integrera pvrb på sin plattform.

Även LEMUR kan hantera pvrb och lvrb.

Edited by BJE

Guest Triggerpuller
Lemur är anskaffat till Archer och utprovat på Piranha, Strf 90 och Strv 122. På de två senare ger de även hunter-killer-kapacitet vilket jag inte kunde finna att RCWS ger.

Att Lemur redan skulle vara anskaffat för Archers:s räkning var en nyhet för mig. Pressmedelande motsv? Samtliga RCWS på marknaden idag har så vitt jag vet möjlighet att ensa annan siktlinje.

Priset är givetvis en viktig faktor. Sedan får man ställa det mot vilka förmågor man får, samt även kostnaden för att integrera ett nytt system. På vilket sätt har RCWS större utvecklingspotential än LEMUR? Beträffande kommonalitet så är LEMUR tänkt att fungera som sikte till beväpningen på pbv-versionen av SEP.

Skulle integreringen ske på befintliga plattformar vid REMO och den "digitalisering" som då skall ske torde väl kostnaden inte bli direkt kännbar. Jag försökte påvisa utvecklingspotentialen med exemplet om uppgradering från ksp-grsp till akan. Avseende exemplet beväpning-SEP så kommer det troligtvis att bli ett Boforsutvecklat, fjärrstyrt torn med egen siktlinjesoptik samt Lemur. En mockup finns visserligen men det är allt. Och vem kommer att få betala utvecklingskostnaderna för det? Både Rafael, Elbit samt CTA International har ju färdiga produkter som är COTS.

Även LEMUR kan hantera pvrb och lvrb.

Fast hittills har man ju inte lyckats integrerat pvrb i samma vapenplattform/station som siktet, det har Rafael med RCWS.

Att Lemur redan skulle vara anskaffat för Archers:s räkning var en nyhet för mig. Pressmedelande motsv? Samtliga RCWS på marknaden idag har så vitt jag vet möjlighet att ensa annan siktlinje.

Någon webbenablad källa på att det blir LEMUR på Archer har jag inte. Den kunskapen fick jag via andra källor = folk inom art.

Skulle integreringen ske på befintliga plattformar vid REMO och den "digitalisering" som då skall ske torde väl kostnaden inte bli direkt kännbar.

Vad kostnaden blir för att integrera ett nytt system vid REMO motsv vet jag inte. Men eftersom motsvarande integrering redan är utprovad för LEMUR så lär det i alla fall bli dyrare. Det är ju inte bara att bulta fast, kombinationen ska ju utprovas och certifieras också.

Jag försökte påvisa utvecklingspotentialen med exemplet om uppgradering från ksp-grsp till akan.

Fair enough. Själv är jag lite tveksam till om en OWS med en 40mm akan är en bra idé mht till ammunitionstillförsel osv. Men smaken är som bekant som baken...

Guest Triggerpuller
går att läsa på FMV´s hemsida att Archer är försett med LEMUR...

gick att läsa för 1,5 år sedan också... så det är ingen direkt nyhet..

LEMUR har varit integrerat och planerat på ARCHER sedan starten i princip.

Fast det jag var ute efter var något mer handfast som ett "Bofors säljer X Lemurer för x miljoner"-pressmeddelande.