Jump to content

Hur mycket tränar ni?


twintip

Recommended Posts

  • Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Jag mönstrar i nästa vecka och jag kör ungefär samma sak som jag har kört det senaste året.

 

Måndag: Löpning 1 mil.

Tisdag: Styrka - bröst, triceps och axlar.

Onsdag: Styrka - ben.

Torsdag: Inget (slutar skolan 1700 och börjar HVU träff 1800).

Fredag: Styrka - mage, rygg och biceps.

Lördag: Oftast inget, löpning när jag får lust.

Söndag: Marschträning i terrängen, mellan 1 och 3 mil.

Link to comment
Share on other sites

Försöker ligga på 11-12 timmar i veckan. Effektiv tid med pulsmätning.

 

Styrketräning - Tunga basövningar Knäböj, marklyft, bänkpress.

 

Löpning - Alltid med packad ryggsäck + vätskesystem för att kunna vara ute ett par timmar.

 

Cycle Intervallpass försöker jag klämma in ett par gånger i samband med styrketräningen.

 

Då och då någon lagsport (t ex amerikansk fotboll) eller annan aktivitet, vattenfys.

Link to comment
Share on other sites

Gym ca 3 ggr, löpning kanske 1 gång och innebandy 1 gång i veckan.. Beroende på lust och hummör. Men nu när man muckat och börjat jobba så blir man så jävla slö på kvällarna så man har ingen lust till det alls :\

 

Hur många atletpoäng har ni då? För de som inte vet hur man räknar ut det så gör man såhär (tar mig själv som exempel).

 

Ditt startvärde är tiden på milen 5 ggr, sen tar du bort så mycket du tar i bänk, och sen så tar du bort så många chins du gör 2 ggr. Altså 40mins*5 - 100kg -15st*2 = 70.. ju länge desto bättre gäller. Självklart avrundar ni uppåt på milen och neråt på bänken och chinsen om det skulle vara ojämt.

 

/Fbjs 04/05

Link to comment
Share on other sites

För min del brukar det inte bli mycket träning på vinterhalvåret. Jag gillar inte att springa i snö och någon Gustav Vasa på skidor är jag inte direkt. Dessutom så är jag helkass på att motivera mig själv. Som kompensation för min bristande disciplin och snöskräck tränar jag kuksool hapkido samt styrketränar sporadiskt. Blir runt 6-8 timmar i veckan. På tok för lite.

Link to comment
Share on other sites

Kan dra en standardvecka för mig inför mönstringen. Har trappat ner lite nu inför inryck :). Dagarna varierade friskt så jag lägger in alla pass på godtyckliga dagar bara.

 

Måndag: Löpning 1 mil

Tisdag: Styrka på gym(biceps, ben, rygg, mage)

Onsdag: Vila

Torsdag: Löpning 1 mil

Fredag: Styrka på gym(triceps, bröst, axlar, mage)

Lördag: Simning 1 km

Söndag: Vila

Link to comment
Share on other sites

Kan dra en standardvecka för mig inför mönstringen. Har trappat ner lite nu inför inryck :). Dagarna varierade friskt så jag lägger in alla pass på godtyckliga dagar bara.

 

Måndag: Löpning 1 mil

Tisdag: Styrka på gym(biceps, ben, rygg, mage)

Onsdag: Vila

Torsdag: Löpning 1 mil

Fredag: Styrka på gym(triceps, bröst, axlar, mage)

Lördag: Simning 1 km

Söndag: Vila

 

När har du inryck då? :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tränar inför extramönstring och kör detta i veckan:

 

1.2 mil x 3

 

Simning med mycket dyk och vattentramp x 2

 

Marsch med ryggsäck 30kg x1, c:a 2 tim just nu men försöker öka tiden, någon som vet hur länge ett "ok" pass bör bara på?

 

Styrka (max armhävningar, max pullups, rygglyft och situps x 4-5) x3

Det där passet slänger jag ibland in ytterligare 1-2 gånger men då med lite nackbryggor och shrugs.

 

Jag har lekt härmapa och anammat Peter_PBs metoder med snå maxtester när jag går in i köket osv =D (kanon!)

Försöker träna styrka dagligen, har skitit totalt i gymet.

 

Tänkte börja jogga längre sträckor och uteslutande med kängorna

efter extramönstringen (oavsett om jag fixar den eller inte),

hur mycket kan man jogga med ryggsäck utan att riskera skador?

Link to comment
Share on other sites

Kan dra en standardvecka för mig inför mönstringen. Har trappat ner lite nu inför inryck :clap:. Dagarna varierade friskt så jag lägger in alla pass på godtyckliga dagar bara.

 

Måndag: Löpning 1 mil

Tisdag: Styrka på gym(biceps, ben, rygg, mage)

Onsdag: Vila

Torsdag: Löpning 1 mil

Fredag: Styrka på gym(triceps, bröst, axlar, mage)

Lördag: Simning 1 km

Söndag: Vila

 

När har du inryck då? :eeh:

 

31 Juli smäller det. Ryktas dock om en infohelg i maj.

 

Kör däremot mycket mer varierat nu. Räcker med 1 mil löpning i veckan tror jag. Bättre att variera med cykel, rodd, bollsport, marschträning m.m. så man får lite mer allsidigt. Också lagt om till 3*20 från 3*8 på alla styrkeövningar...

Link to comment
Share on other sites

Måndag: Gym - Baksida/axlar (Chins, marklyft, kabelrodd, 2 vadövningar, militärpress, hantellyft åt sidan, dips)

 

Tisdag: Simning 1h växelvis bröstsim och crawl, simning under vatten etc. ALTERNATIVT Vila

 

Onsdag: Löpning 8-12km + inomhusfotboll

 

Torsdag: Gym - Framsida (Knäböj, benpress, bänkpress, sned bänkpress/hantelpress, 2 bicepsövningar, dips, mage med vikter)

 

Fredag: Löpning 8-12km + BRAK (armhävningar, chins, rygglyft, situps)

 

Lördag: Vila

 

Söndag: Löpning 8-12km + ev. inomhusfotboll + BRAK

 

Har inte fått besked om inryck än... men jag är jävligt spänd och förväntansfull iaf., vill göra lumpen så in i helvetes mycket.

 

OT: Tror ni dessa värden räcker för Fältarbetsgruppbefäl ->

Styrka: 9,

Kondition: 7,

Hälsogrupp: A,

Hörsel: 9,

Syn: C,

Intelligens: 6,

Psykolog: 6/6? (Noteras skall att jag mönstrade 9 december, vilket är jävligt sent tyvärr. Har ännu inte fått besked om inryck alt. utb.res.)

Link to comment
Share on other sites

inskriven som Jägare på K3, men ska förhoppningsvis extramönstra till KJ i maj

 

en standard vecka:

 

Måndag: löpning 6km, simning 2 h

Tisdag: simning 2h, vattenpolo 1-2 h

Onsdag: löpning 6km, simning

Torsdag: simning, vattenpolo

Fredag: löpning, simning

Lördag: simning

Söndag: VILA

 

kör ett par styrkepass i veckan (ben, mage, rygg, mycket egen kroppsvikt)

 

började löpa efter nyår, ökar antal km allt eftersom

ska införskaffa mig en bra ryggsäck, så jag kan börja marchera och löpa med vikt

 

 

sen vill jag också tacka Peter_PB för kanontipsen, blir klart roligare!!

Link to comment
Share on other sites

Träna vad är det? :baskerFN:

 

Innan mönstringen cyklade jag mycket, körde 2.5 mil minst varannan dag. Min cykel är det mest trögcyklade åbäke som finns så det tog ganska bra. Från att bli andfådd av att gå till toaletten till en stark 7-a på mönstringen är jag nöjd med.

 

Nu tränar jag inte så mycket, burkar försöka kuta 5 km 3 till 4 gånger i veckan ibland är jag till och med så ambitiös att jag gör några armhävningar och situps också. Skall trappa upp närmare inryck 0:)

Link to comment
Share on other sites

inskriven som Jägare på K3, men ska förhoppningsvis extramönstra till KJ i maj

 

en standard vecka:

 

Måndag: löpning 6km, simning 2 h

Tisdag: simning 2h, vattenpolo 1-2 h

Onsdag: löpning 6km, simning

Torsdag: simning, vattenpolo

Fredag: löpning, simning

Lördag: simning

Söndag: VILA

 

kör ett par styrkepass i veckan (ben, mage, rygg, mycket egen kroppsvikt)

 

började löpa efter nyår, ökar antal km allt eftersom

ska införskaffa mig en bra ryggsäck, så jag kan börja marchera och löpa med vikt

 

 

sen vill jag också tacka Peter_PB för kanontipsen, blir klart roligare!!

 

 

Härligt. Vilket pololag spelar du i?

Fortsätt så och släng in lite marschpass och löpning med rygga så kommer det gå bra.

Link to comment
Share on other sites

När jag har återhämtat mig helt från infektionen jag haft så kommer det att se ut ungefär så här:

 

Måndag: Fotboll 1,5 h

Tisdag: Fotboll 1,5-2 h

Onsdag: Vila

Torsdag: Löpning och styrka 2 h

Fredag: Fotboll 1,5 h

Lördag: Vila. Möjligtvis lite styrka.

Söndag: Fotboll 1,5-2 h

 

+ skolidrotten men den kan man ju knappt nämna.

Link to comment
Share on other sites

inskriven som Jägare på K3, men ska förhoppningsvis extramönstra till KJ i maj

 

en standard vecka:

 

Måndag: löpning 6km, simning 2 h

Tisdag: simning 2h, vattenpolo 1-2 h

Onsdag: löpning 6km, simning

Torsdag: simning, vattenpolo

Fredag: löpning, simning

Lördag: simning

Söndag: VILA

 

kör ett par styrkepass i veckan (ben, mage, rygg, mycket egen kroppsvikt)

 

började löpa efter nyår, ökar antal km allt eftersom

ska införskaffa mig en bra ryggsäck, så jag kan börja marchera och löpa med vikt

 

 

sen vill jag också tacka Peter_PB för kanontipsen, blir klart roligare!!

 

 

Härligt. Vilket pololag spelar du i?

Fortsätt så och släng in lite marschpass och löpning med rygga så kommer det gå bra.

 

ja, tack!

Jag spelar i Stockholmspolisen.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ha mönstrat imorgon men bad pliktverket att skjuta upp det till i höst. Jag vill bli amfdyk men de utbildas inte i år. Så mer tid för träning B)

 

Svårt att förklara en vanlig vecka då mitt schema hela tiden förändras pga bla tävlingar, kreatin laddning, uppbyggnadsperiod i apnean osv. Tränar apnea, triathlon och styrketräning.

Så här såg förra veckan ut

 

Mån: Styrketräning, apnea 2 h

Tis: Styrketräning, simning 3000 meter

Onsdag: Löpning

Torsdag: Styrketräning

Fredag: MTB 4mil, simning 2000 m

Lördag: - VILA -

Söndag: Löpning 2 h

 

Veckan som kommer blir helt annorlunda då jag har lov från skolan. Och i min värld är lov lika med på med ryggsäcken och sova i skogen några dar. Fast den här gången tar jag med en fridykarvän och vandrar ut till vättern för att sedan dyk-campa. :baskerFN:

 

-Isabelle-

Link to comment
Share on other sites

Skulle ha mönstrat imorgon men bad pliktverket att skjuta upp det till i höst. Jag vill bli amfdyk men de utbildas inte i år. Så mer tid för träning B)

 

Svårt att förklara en vanlig vecka då mitt schema hela tiden förändras pga bla tävlingar, kreatin laddning, uppbyggnadsperiod i apnean osv. Tränar apnea, triathlon och styrketräning.

Så här såg förra veckan ut

 

Mån: Styrketräning, apnea 2 h

Tis: Styrketräning, simning 3000 meter

Onsdag: Löpning

Torsdag: Styrketräning

Fredag: MTB 4mil, simning 2000 m

Lördag: - VILA -

Söndag: Löpning 2 h

 

Veckan som kommer blir helt annorlunda då jag har lov från skolan. Och i min värld är lov lika med på med ryggsäcken och sova i skogen några dar. Fast den här gången tar jag med en fridykarvän och vandrar ut till vättern för att sedan dyk-campa. :D

 

-Isabelle-

Om detta är en hyfsat genomsnittlig vecka och du har någorlunda intensitet i träningen ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna bli den första kvinnliga kustjägaren eller röjdykaren. Om utbildningsinstitutionerna är mogna för det och du har tillräcklig motivation, vill säga.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ha mönstrat imorgon men bad pliktverket att skjuta upp det till i höst. Jag vill bli amfdyk men de utbildas inte i år. Så mer tid för träning B)

 

Svårt att förklara en vanlig vecka då mitt schema hela tiden förändras pga bla tävlingar, kreatin laddning, uppbyggnadsperiod i apnean osv. Tränar apnea, triathlon och styrketräning.

Så här såg förra veckan ut

 

Mån: Styrketräning, apnea 2 h

Tis: Styrketräning, simning 3000 meter

Onsdag: Löpning

Torsdag: Styrketräning

Fredag: MTB 4mil, simning 2000 m

Lördag: - VILA -

Söndag: Löpning 2 h

 

Veckan som kommer blir helt annorlunda då jag har lov från skolan. Och i min värld är lov lika med på med ryggsäcken och sova i skogen några dar. Fast den här gången tar jag med en fridykarvän och vandrar ut till vättern för att sedan dyk-campa. :D

 

-Isabelle-

 

He he kollande in din site.... Gissa om du ligger bra till för att klara A-dyks uttagningen. Ser väldiga hinder för att du skulle kunna klara av att dyka ner till fruktansvärda 4,5 m och simma genom ett oljefat :P

 

Vad som uttagningen skiljer sig i, gentimot vad du gör nu, är att den sker under puls.. Att med maxpuls börja göra delfinen kräver vattenvana och frånvaro av panikkänslor att man inte får luft.. Torde knappast vara ett problem för dig men att träna skadar ju alldrig...

 

En gång i fornstora dagar befann jag mig i bassängen för detta test.. Det hela började 1,5 tim uppvärmning enbart bestående av armhävningar och buk. Sedan i vattnet. Kullerbyttor framåt, bakåt och navlen övervattenytan. botten 5 ggr, kullerbyttor framåt, bakåt, botten 5ggr och navlen över vattenytan. Armhävningar på bassängkanten, delfinen, kullerbyttor, navlen övervattenytan, kullebyttor, botten 5ggr, navlen över vattenytan, delfinen tvärs bassängnen och sista man utesluten, armhävningar på bassängkanten, kullebyttor, navlen över vattenytan, kullebyttor, 5ggr till botten, osv.....

 

Torde inte vara några problem för dig att klara denna uttagning i bassängen. Det svåraste momentet för dig, på vägen till a-dyk, torde vara ditt val av utbildning. Nu vet jag inte vilken gymnasieutbildning du har, men se till att komplementera, med de krav som ställs på officersutbildningen om, så skulle beövas.

 

Om du blir intagen på KJ så gäller det att hålla ut tills a-dyk uttagningarna sker (3mån?) i varje fall när jag låg inne var det fritt för alla att ställa upp.. dessa 3 månader går igentligen bara ut på att inte ge upp, frysa och vara trött.... Fysiskt fixar du det..

 

Vad gällande träningen bör du, om du blir antagen, lämna spåret och köra mer i terräng. Det bygger upp musklaturen på ett annat sätt. Orientering är bra träning och kan med fördel vara längre pass. Även anpassa kroppen för belastning av ryggsäck och utr mm... Men som sagt detta har du tid för om du blir antagen...

 

Min uttagning?? Blev tillsagd att stiga upp ur bassängen :(

Link to comment
Share on other sites

Hur hårda är de med det där vikt minst 70 kg-kravet som de har för jägarutbildningar egentligen? Tänkte på att du är några kilo för lätt enligt din hemsida, Isabelle...

 

(Men visst fanken borde de väl kunna se litet genom fingrarna med några ynka kilo, eller?)

Link to comment
Share on other sites

Usch ja, får lite rysningar nu i efterhand när man tänker på vattenfysen.

 

Men, Isabella satsar väl mer på icke-stridande dyktjänst (Amfdyk/pionjär) och INTE adyk?

 

Hur som helst, lycka till med förberedelserna, ser starkt ut!

 

 

Klart att hon skall söka till a-dyk! Hon har ju bättre kvalifikationer för detta än de flesta....

 

 

 

Hur hårda är de med det där vikt minst 70 kg-kravet som de har för jägarutbildningar egentligen? Tänkte på att du är några kilo för lätt enligt din hemsida, Isabelle...

 

(Men visst fanken borde de väl kunna se litet genom fingrarna med några ynka kilo, eller?)

 

 

Vi hadde en kille på 58 kg när jag gjorde GU. Han försvann under ryggan men han bet ihop och knatade på. Men på den tiden fanns ingen 70 kg gräns. Tror nog att undantag kan göras om det kompenseras av andra fördelar.. Annas blir det till att häva i sig vatten precis innan man går upp på vågen.

Link to comment
Share on other sites

Hur hårda är de med det där vikt minst 70 kg-kravet som de har för jägarutbildningar egentligen?

Under min värnpliktstid ägnade jag mig en gång åt nattlig konversation med en dykare som garanterat behövde NU för att komma upp i 70.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...