Jump to content

Dykledarutbildning för alla väder

Diver

Recommended Posts

Försvaret utbildar dykledare som ska kunna verka för alla klimat. För oss som är dykare ska det bli intressant att följa utvecklingen av värmevästar och plattor. På våra breddgrader är vattentemperaturen tillräcklig ens på sommaren.

I19

Lite OT men killen till vänster på bilden känner jag.

Jag hämtar gods på det företaget varje dag.

http://www.i19.mil.se/photo.php?id=110245&nid=31193

The Swede :clap:

Jasså? kul för dig, jag känner killen som står bredvid killen som du känner :D Fast jag undrar vad han gör med en cooling vest mitt i vintern, en warming vest borde vara lämpligare :P :eeh: Dessutom så finns det redan en dyktråd.

• 2 weeks later...
Försvaret utbildar dykledare som ska kunna verka för alla klimat. För oss som är dykare ska det bli intressant att följa utvecklingen av värmevästar och plattor. På våra breddgrader är vattentemperaturen tillräcklig ens på sommaren.

I19

Jag blev precis den här veckan efter en extramönstring i Karlskrona antagen som fältarbetsdykare så jag hoppas att nästa årskulls rekryter får använda dessa! :banghead: Jag menar, det ser rätt kallt ut bara man tittar på kartan - Boden!

henrik karlsson Grattis, btw genomförde ni friuppstigning och i så fall från vilket djup ?

Tackar! Nej, vi fick inte göra fri uppstigning. Satt dock i tankbyggnaden ett par gånger (för att bla provtryckas); bässängen verkade rätt mäktig... 16 m djup om jag inte minns fel. Jag tror bara det är de som mönstrar för att hamna på ubflj som får genomföra fri uppstigning. Lite OT men tanken blev avstängd samma vecka som jag var där (v. 7) pga säkerhetsrisker tror jag. Vet inte hur det ser ut nu men.

Henrik 18m tom

Jo att det blivit avstängd pga säkerhetsrisk visste jag om, vilket både jag och mdn nämnt som idioti i en annan tråd

ville bara veta om det fortfarande gällde vilket det verkar som att det gör :( :( :(

För att återgå till ämnet, företaget som tillverkar dessa västar, Comfort Cooling, har även haft kylvästar på prov i Liberia.

Är det någon på forumet som varit med och provat dessa och som kan ge ett utlåtande?

http://www.comfortcooling.se/se/1_3_9_armen.asp

The Swede :)

Inte i direkt militära applikationer, bara i form av kortare test av väst i samband med varm rökdykning.

Positivt var att man att man inte blev lika varm fort som man hade blivit utan kylväst, men nackdelen är att man får svårare att reagera på den omgivande miljön. Man kan sätta sig i farligare situationer utan att inse det. Dessutom så blir inte kroppens egna värmereglering (dvs svettning) riktigt som den ska.

Det är väl det korta intrycken och tankar jag fick i alla fall.