Jump to content

Vad är detta för Ra:?

3924

Recommended Posts

I Kosovo hade vi en vanlig satellittelefon där antennen var integrerad i locket till väskan. Inte riktigt samma sak, men den använde satelliter i alla fall. Jag såg den bara någon enstaka gång så jag tror inte den användes särskilt mycket.

Så har sat-com:en som syns på bilden något namn, och hur vanlig är den?

ser ut som amsarbetare, en jobbar sex tittar på (humor) :huh:

Vi kallade den TACSAT när jag var på KS01. Använde den för att prata med NATOs flyghögkvarter i Italien.

Är inte speciellt vanlig.

TACSAT är bara ett system för att kunna kommunicera på långa avstånd med hjälp av satelliter, jämför med kortvåg. Alltså inget namn på en speciell radio. Dock är systemet amerikanskt och eftersom vi inte är med i NATO kan vi inte använda det fullt ut.

I Sverige har vi nu fått RA1550 som bl.a. klarar av TACSAT. Det är dock ingen 1550 på bilden.

I Kosovo hade vi en vanlig satellittelefon där antennen var integrerad i locket till väskan. Inte riktigt samma sak, men den använde satelliter i alla fall. Jag såg den bara någon enstaka gång så jag tror inte den användes särskilt mycket.

Vi hade en liknande med oss i bilarna på UNOMIG i Georgien. Har för mig att systemet var INMARSAT.

Koppla sladd över bilbatteriet, rikta locket på väskan mot satelliten - elevation och kompassriktning med ganska generösa felmarginaler men känslig för mask - tryck "on" och vänta på kopplingston.

Bomtjackalack: Ring vart du vill - till hårresande markeringspriser givetvis...

Trots otympligheten kändes det bättre att ha antennen på lite avstånd från luren jämfört med t.ex. Iridiumvarianterna där jag ibland inbillar mig att håret krullar sig av strålningen :huh:

Jag fortsätter i samma tråd eftersom min fråga gäller liknande.

Fråga 1. Vad heter den radioapparater FJS använder?

Fråga2. Vilka satelit-radioapparater har försvarsmakten eller radioapparater som går på rymdvågsbandet?

Edited by Nordman

Jag fortsätter i samma tråd eftersom min fråga gäller liknande.

Fråga 1. Vad heter den radioapparater FJS använder?

Fråga2. Vilka satelit-radioapparater har försvarsmakten eller radioapparater som går på rymdvågsbandet?

Fråga 2; Rymdvåg innebär att radiosignalerna från jorden reflekteras i "rymden", används för HF-stationer (KV), frekvensområdet 300 kHz-30MHz. Har inget med satellit att göra!

Edited by FMV

Rikta med locket prylen några beskriver torde vara BGAN (BroadbandGlobalAreaNetwork) Används som satellitmodem för att kunna koppla till dator och skicka filer.

Sb utrustningen i Afghanistan byts just nu ut mot svensk mtrl eftersom britterna drar sig ur Mes området och vi tar över...

Rikta med locket prylen några beskriver torde vara BGAN (BroadbandGlobalAreaNetwork) Används som satellitmodem för att kunna koppla till dator och skicka filer.

Sb utrustningen i Afghanistan byts just nu ut mot svensk mtrl eftersom britterna drar sig ur Mes området och vi tar över...

Om du menar @TGB1116 inlägg, så är det en Inmarsat Mini-M han menar, som man framförallt ringer telefonsamtal med (kopplingston och telefonlur). Inmarsat RBGAN (FM har inte anskaffat några BGAN ännu), kan man bara komma åt internet med.

Om du menar @TGB1116 inlägg, så är det en Inmarsat Mini-M han menar, som man framförallt ringer telefonsamtal med (kopplingston och telefonlur). Inmarsat RBGAN (FM har inte anskaffat några BGAN ännu), kan man bara komma åt internet med.
Alldeles riktigt.