Jump to content

Bolibomba

Mech.Inf

Recommended Posts

Visst är filmen rätt sjuk och minst sagt "tveksam" men man måste ändå vara lite på sin vakt när man ser sådant här på internet. Till och börja med är den rätt omfattande klippt så den berättar inte hela historien. Och dels är min arabiska lite rostig så de som översatte filmen kunde skrivit vad fan som helst i översättningen och jag hade inte veta bättre. Man måste vara källkristisk i dessa fall.

" ett öga för ett öga, då skulle hela världen vara blind"

Det står ju iofs att det är ett iranskt barn program, så dom pratar med andra ord persiska och inte arabiska. Kunde ju vara roligt om någon här på forumet som kanske kan persiska kan verifiera om översättning stämmer eller inte.

Soldaterna har ju faktiskt davids stjärnan på baskern, så det ligger ju nära till hands att tro att dom ska föreställa israeliska soldater.

Om det nu är ett riktigt barn-program och inte bara ett internet skämt så är det ju olämpligt att visa sådana scener för barn oavsett budskapet bakom dom, vet inte om dom behöver se folk som blir ihjälskjutna när dom tittar på bolibompa.

Det står ju iofs att det är ett iranskt barn program, så dom pratar med andra ord persiska och inte arabiska. Kunde ju vara roligt om någon här på forumet som kanske kan persiska kan verifiera om översättning stämmer eller inte.

Soldaterna har ju faktiskt davids stjärnan på baskern, så det ligger ju nära till hands att tro att dom ska föreställa israeliska soldater.

Om det nu är ett riktigt barn-program och inte bara ett internet skämt så är det ju olämpligt att visa sådana scener för barn oavsett budskapet bakom dom, vet inte om dom behöver se folk som blir ihjälskjutna när dom tittar på bolibompa.

Ja du ser hur dålig min arabiska är när jag inte ens kan höra skillnad på arabiska och persiska :/

Jo men skämt och sido så kan jag ocskå dra slutsatser av vad jag ser. Dvs i detta fallet davids stjärnan på baskern med mera. Men jag manar ändå till att ha stor källkristik i allt som rör denna känsliga fråga i dagens läge. Det skulle kunna vara ett klippt, fel översatt och missvisande program som skapats av personer som vill ha en antimuslimsk reaktion. JAg säger inte att det är så, inte heller att de inte är så men man bör ha det i baktanken när man ser sådana filmer som denna.

Knappast antisemitism. Man pratar ju om israeliter och inte judar. Dessutom angrep man ju militär personal. Tycker den ligger bättre i propaganda facket. Våldsmässigt ligger den klart i lä jämfört med en normal japansk film.

Dock en intressant vinkling att de, i eldöverfallet, stryker med. Shia muslimerna är dock kända för sin offervilja när det kommer till kritan. Mer normalt i propaganda är ju att de kommer hem som hjältar..

Skulle kunna tänka mig att den har en koppling till Shia muslimerna i Libanon och deras numera allt mer kända tv station...

Programet är äkta och ganske gammalt, det har granskats förut.

Det kanske inte är antisemitism, men syftet är det samma.

Det här däremot är antisemitism:

http://www.timesonline.co.uk/article/0,,251-2027749,00.html

http://english.aljazeera.net/NR/exeres/ADD...9555F58FB1C.htm

Det står ju iofs att det är ett iranskt barn program, så dom pratar med andra ord persiska och inte arabiska.

Och ska man vara riktigt noga så heter språket farsi.

Vilket språk det än må vara så är det... Sjukt. Blir man uppfostrad av liknande propaganda kanske det inte är så konstigt att det är lite rörigt i MÖ.

Men som sagt, hade allt som visas på nätet och tv varit sant och med rätta källor så hade det varit en tråkig värld för sensationsjournalister och propagandister. Testbilden på tvn hade nog varit det dominerande programmet.

Knappast antisemitism. Man pratar ju om israeliter och inte judar. Dessutom angrep man ju militär personal. Tycker den ligger bättre i propaganda facket. Våldsmässigt ligger den klart i lä jämfört med en normal japansk film.

Dock en intressant vinkling att de, i eldöverfallet, stryker med. Shia muslimerna är dock kända för sin offervilja när det kommer till kritan. Mer normalt i propaganda är ju att de kommer hem som hjältar..

Skulle kunna tänka mig att den har en koppling till Shia muslimerna i Libanon och deras numera allt mer kända tv station...

Antisemitism? Jo till viss del för att citera en situation: "At all costs, we must prevent the barbaric Zionist murdering our people"

Och så vitt jag vet så är sionism judisk nationalism som handlar om att judarna har rätten till det heliga landet, Israel. Sionismen hävdar också att judarna är guds utvalda folk.

Det står ju iofs att det är ett iranskt barn program, så dom pratar med andra ord persiska och inte arabiska.

Och ska man vara riktigt noga så heter språket farsi.

Sant, men eftersom en iransk vän till mig även benämner språket som persiska så antog jag att det var ok att även jag gjorde det.

• 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...