Schalldämpfer Posted February 8, 2006 Report Share Posted February 8, 2006 Jag och en kompis satt och spånade lite härom kvällen om hur det gick til när de baltiska staterna frigjorde sig från Sovjetunionen. Ett led i detta var ju naturligtvis när de kunde skapa sig egna nationella styrkor. Vi båda hade ett vagt minne av att det i ett tidigt skede i ett par av dessa stater (troligen Estland och Lettland) användes utländska, och därmed helt frikopplade från Sovjet, officerare på en hel del höga poster. Bland annat har vi för oss att såväl en svensk reservkapten som en pensionerad amerikansk överste under perioder fungerat som ÖB i någon/några av dessa stater. Någon som vet hur det ligger till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted February 8, 2006 Report Share Posted February 8, 2006 Vad jag kommer ihåg från en dokumentär om estonia så var Estlands ÖB en estländare som emigrerat till USA och blivit militär. Sedan flyttade han tillbaka efter att estland blivit själständigt. Jag återkommer med källor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
myy Posted February 8, 2006 Report Share Posted February 8, 2006 Jag och en kompis satt och spånade lite härom kvällen om hur det gick til när de baltiska staterna frigjorde sig från Sovjetunionen. Ett led i detta var ju naturligtvis när de kunde skapa sig egna nationella styrkor. Vi båda hade ett vagt minne av att det i ett tidigt skede i ett par av dessa stater (troligen Estland och Lettland) användes utländska, och därmed helt frikopplade från Sovjet, officerare på en hel del höga poster. Bland annat har vi för oss att såväl en svensk reservkapten som en pensionerad amerikansk överste under perioder fungerat som ÖB i någon/några av dessa stater. Någon som vet hur det ligger till? Både Estland och Lettland har byggt upp sina försvar helt utan officerare från gamla Sovjet. Litauen har däremot anställt även gamla Röda Armé officerare. Litauen ha på så vis snabbare kunnat bygge upp en fungerande armé, medan både Estland och Litauen har varit långsammare, och framförallt, haft större organisationsproblem. De länderna har dessutom haft väldigt unga egenrekryterade officerare så det verkar fullt logiskt att ta in utlänningar på vissa befattningar. Sverige har haft ganska många officerare i hela baltikum både i utbildningsprojekt och som rådgivare för att underlätta deras uppbyggnad av eget försvar Dock kan man notera att Litauen har en sanslös byråkrati med sig från Sovjet. Till exempel att beställa en vecka i förväg för att ett kompani ska tankas upp på regemente, inklusive registreringsnummer på de elverk som ska dunktankas, eller att plombera allt som går att plombera (motorhuv på lastbil!?!) De är nästan i klass med FN... Med några månader som instruktör i Litauen och Estland i bagaget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted February 8, 2006 Report Share Posted February 8, 2006 Jag tror att en svensk RO/Kn blev förvarsminister i Estland precis i början. Denne reservofficer hade estniska föräldrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaparn Posted February 8, 2006 Report Share Posted February 8, 2006 Japp denna Resoff heter Hein Rebas (stavning) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted February 8, 2006 Report Share Posted February 8, 2006 Uppdrag granskning om Estonia Mannen jag syftade på i mitt inlägg var Alexander Einseln Klippt ur länken Också Alexander Einseln, Estlands förste överbefälhavare, bekräftar bilden: - Allt var till salu och allt var tillgängligt för den som ville betala, säger han. Var situationen i Estland sådan att smuggling av militär utrustning kunde ha ägt rum på färjan? - Ja, utan tvekan. Det fanns ingen kontroll alls, säger han. Har var om jag inte missminner mig officer(Colonel) i usa innan han blev utnämnd till ÖB Ytterliggare en källa Estonians in North America One Estonian-American, Alexander Einseln, a retired Colonel in the United States army, was even appointed Commander in Chief of the Estonian army. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts