Jump to content

Förmåner i Hemvärnet

Recommended Posts

men alltså, har du inte fått träffa någon som berättar allt detta för dig? Med tanke på din förra tråd om blanketten.

Jag blir ju nästan mörkrädd..

När jag var kompch så åkte jag alltid hen till dom nya och hjälpte till med alla papper och frågor. samt att hembesöket var avklarat..

Verkar skilja sig bra mycket över landet...

//Per

Edited by Boston

men alltså, har du inte fått träffa någon som berättar allt detta för dig? Med tanke på din förra tråd om blanketten.

När jag var kompch så åkte jag alltid hen till dom nya och hjälpte till med alla papper och frågor. samt att hembesöket var avklarat..

//Per

Ojoj du anar inte hur mycket det skiljer sig.

Jag gissar att hemvärnet förlorar en 30-50% av nyrekryterade pågrund av det inte finns någon rimlig minimi nivå på vad som ska göras när en "ny" anländer. :worthy:

//Per

@ Per,

Har skickat in ansökningshandlingar på nätet (eller är det intresseblanket ?) gjorde det i början av

januari. Har fortfarande inte hört ett ljud !! Vad jag förstår så kan det ta tid ....... :huh:

Antar att det måste vara så många som söker att dom inte riktigt hinner med alla ansökningar

och att kontakta personerna :baskerFN:

Men hur länge skall man vänta innan man tar ny kontakt ??

JohanB

Det bästa du kan göra är att ta direkt kontakt med hv-förbandet som finns i din kommun motsv.

Annars så ringer du utb-gruppen du kommer tillhöra, dom kan hjälpa dig med tfn-nr motsv till kompch el dyl.

//Per

@ Per,

Har skickat in ansökningshandlingar på nätet (eller är det intresseblanket ?) gjorde det i början av

januari. Har fortfarande inte hört ett ljud !! Vad jag förstår så kan det ta tid ....... :lol:

Antar att det måste vara så många som söker att dom inte riktigt hinner med alla ansökningar

och att kontakta personerna :clap:

Men hur länge skall man vänta innan man tar ny kontakt ??

JohanB

Det ska vad jag kommer ihåg inte behöva ta en sån specielt lång tid. Det som ofta fördröjer ansökningar på nätet är utb-grupperna. Men sen ska det tas i beaktan att ansökan går från:

nätet - utb gruppen - bataljonen(som bedömer till vilket komp) - kompch, sen ska han ringa. Vill inte försvara någon men vi är inte mer än människor och ibland har man inte tid och ibland är man glömsk, inte för att det är ursäkt..

Jag föreslår att, om du kan lista ut vilken utb-grp du bor inom ringer dit, talar om vart du bor och vilket kompani du vill tillhöra och lämna ditt telnr och be dom vidarebefodra det till rätt kompch. Det tror jag går snabast.

// Per

Min första ansökan till hv var runt 92, det tog två år tills jag fick svar från Hv att mitt förband inte ville släppa mig, vilket ju var en himla tur iofs eftersom jag aldrig skulle byta min dåvarande plutonchefsbefattning i IB1 mot HV. Extra Hv kom inte på tal då.

Andra gången, 2000, tog det "bara" ett halvår. Nu har jag muckat då det riktiga livet numera tar all tid i anspråk.

Anmälan via nätet -> 4 dagar -> Mottog telefonsamtal -> 2 veckor -> Fick hembesök -> 2 månader -> Fick välkomstpapper i brevlådan

Summa: 2 månader 2 veckor 4 dagar (om inte minnet sviker helt och hållet).

Och då var det jul och nyår mellan hembesök och papper i lådan.

//Per

Har inte träffat någon än, nej. Han som ringde mig, har för mig att det var en KompCh, skulle prata med en som hade hand om IP, som i sin tur skulle kontakta mig.

Jag lämnade intresseanmälan för första gången för ganska exakt 2 år sen nu. Och har hunnit skicka in 8 st. Har inte orkat ringa... Och det var till Upplandsgruppen. Skickade en till Gävle (vad nu den gruppen heter) och de ringde efter nån dag, men då var jag på jobbet så mor sa åt dem att återkomma, men de har de inte gjort. Ser utt att ordna upp sig iaf nu. Något som dock är mysko var när jag hade fyllt i ansökningsblanketten och skickat in den så ringer de ifrån Upplandsgruppen och säger att det saknas en underskrift på baksidan... Men de skulle kräva en signatur från den som jag pratat med.... Lät som att det var jag som inte skrivit under, men som det stod skulle jag fylla i framsidan och de resten...